Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonka123
#1228215
tjena! har en s60 t5 där en problem uppstod plötsligt, låg o körde skulle växla ner från 6an till 5an och då fastnar växel i neutralt och går ej växla.
lyckas få in 3an och körde den till närmaste parkering. alla växlar går o att få i med motorn avstängd men inte när motorn är på, kopplingen känns precis som vanligt, kollar närmare nästan dag och testar att fylla på bromsvätska för det va väldigt lite i behållaren med det verkade inte hjälpa, vad kan felet vara? kan det möjligen bara blivit luft i hydralsystemet till kopplingen?
#1228241
Skulle det bero på kopplingen så borde du antingen känna att den är svampig, tar längre ner eller så är det något mekaniskt vid svänghjulet som gör att det inte kopplar ur helt, men det borde du känna isåfall då du borde lätt kunma dra ut växeln i fart om du inte har någon belaatning på motorn samt lägga i växel igen om du möter med rätt varvtal med gasen när du lägger i växeln. Om detta inte går så är det något fel mee växelförarna i växellådan.
#1228265
Om du lägger i ettan, och när lite på startmotorn med kopplingen nere, vill den dra iväg då?

Om du den lägger i högre växel och för samma sak, är den svagare iväg då?

I så fall tror jag att den inte kopplar ur.
Sannolikt brusten tryckplatta eller liknande, eftersom kopplingen känns normal.
Hänt förr...

Kopplingsbyte i din framtid!
Priset skiljer enormt mellan verkstäder, så ring runt.
#1233313
Då skulle jag börja med det som inte är bytt.
Huvudcylindern till kopplingen.
Luft är möjligt om det var för lite vätska.
Överfyll koppen och koppla ur åtskilliga gånger.
Kan behöva luftas, och då via trycksatt kopp, eller rent av trycka i vätska nerifrån, bara för att helt utesluta luft.

Kolla plaströret där slavcylindern ansluts.
Där kan det läcka ibland.
#1233404
Så vitt jag minns så täcker bromsvätskebehållaren både broms och koppling på dessa bilar.

Har du haft lite vätska där skulle det första jag gjorde vara fylla på och lufta ordentligt.

Vid bromsvätskebyte lyckades jag tömma behållaren lite för mycket på en V70N med samma system, vilket gjorde att kopplingen slutade fungera. Det var rätt mycket jobb med att få ut all luft så att kopplingen började fungera igen.

Det kan naturligtvis vara ett mer allvarligt fel, men det är bra att utesluta de enkla felen innan du separerar motor och växellåda -- vilken inte är billigt.

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]