Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hisingspaddan
#1226962
Värmaren i min S80 startar förvisso, men stannar igen efter någon minut. Ingen rökutveckling. Verkstan hittar inga felkoder och hävdar således att det inte finns något fel. Fel på cirkulationspump?

S80 2.4D my 2010
av andersuw
#1226966
Är det en Volvoverkstad som läst ut eventuella felkoder? Det krävs en läsare specifikt avsedd för bilen för att se de felkoder som kan vara aktuella i det här fallet.

Det tar ju någon minut för värmaren att starta. När du säger att den startar men stannar igen, har värmaren då verkligen tänt och börjat låta som en jetmotor. Före dess är det bara värmarfläkt och bränslepump som går. Om du gjort minst tre misslyckade startförsök borde du åtminstone ha den särskilda felkod som finns för just detta, CEM-5F4F, och som innebär att värmaren inte längre kan startas förrän koden raderats.
av Hisingspaddan
#1227147
andersuw skrev:Är det en Volvoverkstad som läst ut eventuella felkoder? Det krävs en läsare specifikt avsedd för bilen för att se de felkoder som kan vara aktuella i det här fallet.

Det tar ju någon minut för värmaren att starta. När du säger att den startar men stannar igen, har värmaren då verkligen tänt och börjat låta som en jetmotor. Före dess är det bara värmarfläkt och bränslepump som går. Om du gjort minst tre misslyckade startförsök borde du åtminstone ha den särskilda felkod som finns för just detta, CEM-5F4F, och som innebär att värmaren inte längre kan startas förrän koden raderats.
Jo, det var en Volvoverkstad. Värmaren var blockerad p.g.a tre startförsök, verkstaden återställde detta och hävdar att värmaren efter detta fungerade. Inga andra felkoder. (Upptäckte nu att jag lagt detta i fel kategori...)
av andersuw
#1227152
Bra att du påpekar att du lagt detta i fel forumkategori. Jag noterade inte vid min första läsning att det var en S80N det gällde, inte en bil i föregående S80-generation som har helt annan värmare. Jag har skickat ett meddelande till moderatorerna om saken och bett dem flytta tråden till rätt avdelning. Förhoppningsvis kan du då få lite mer relevanta svar. Tyvärr är det marigt att diagnosticera värmaren när man inte har någon annan felkod än den för alltför många misslyckade startförsök. Men andra som råkat ut för liknande ting kan kanske ge dig tips på vägen. Själv har ännu inget trassel med värmaren på någon av mina två bilar (peppar, peppar).
av Rockriddaren
#1228340
Trådkapar lite.
Jag kan programmera i bilen att starta värmaren, men den slår av direkt.
Säkringen är hel, men jag funderar på hur jag ska kunna felsöka, vad mer kan jag testa? Med tanke på att den liksom aldrig kommer igång.
av mortimer
#1228538
Det som är relevant i detta problem är huruvida värmaren fungerar med motorn igång eller inte. Man kan också känna på slangarna(utgående från värmaren/pumpen) om den blir varm för att veta om värmaren värmer något alls.
av Rockriddaren
#1228702
mortimer skrev:Det som är relevant i detta problem är huruvida värmaren fungerar med motorn igång eller inte. Man kan också känna på slangarna(utgående från värmaren/pumpen) om den blir varm för att veta om värmaren värmer något alls.
Tanken är väl inte att motorn ska vara på då värmaren går, för då lär soppan vara slut på morgonen :-)
Eller är det en bra metod att testa värmaren?
av Hisingspaddan
#1230432
mortimer skrev:Det som är relevant i detta problem är huruvida värmaren fungerar med motorn igång eller inte. Man kan också känna på slangarna(utgående från värmaren/pumpen) om den blir varm för att veta om värmaren värmer något alls.

Det går inte bättre med motorn igång, även då slår värmaren ifrån igen efter c:a en minut.

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]