Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1226893
UPPDATERING 2018-01-24:


Som jag skrev i mitt sista inlägg att mekanikern på Volvo bad mig att kontrollera om det fanns någon spänning i OBD uttaget på min Volvo.

Jag och svärfar kontrollerade detta igår och så klart var allting dött.

Vi letade då upp aktuell säkring i bilen och bytte denna (5 ampere) och till min förvåning så samtliga de problem jag har haft kvar på bilen försvann.

Nu har jag varit ute och provkört bilen i en timme efter vi bytte säkring och än så länge funkar den "ta i trä".

Vi har även sökt efter felkoder och släckt dessa så nu är det besiktningen nästa.

Tack alla på forumet för era ideér och tankar som har hjälpt mig framåt i detta.

/Henrik

___________________________________________________________________________________________
Hej!

Jag behöver er hjälp, förra fredagen så dog min instrumentbräda helt.

Den har jag skickat in till OBD Tuning i Karlstad och när jag idag satt i den igen så verkar det som att den funkar utan problem.

Men samtidigt så märker jag andra problem som inte har funkat tidigare heller när Instrumentbrädan var trasig men hade förhoppningar på att de skulle funka när jag satt i den lagade instrumentbrädan.

Följande som jag lagt märke till nu:

- Vindrutetorkarna går bara i ett läge, full fart när jag har den i alla olika lägen.

- Helljusen fungerar ej när jag försöker tända dem.

- Vindrutetorkaren bak fungerar inte.

- Blinkers (höger och vänster) fungerar inte.

Skulle behöva er hjälp med att ta reda på vad det kan vara för fel.

Tack på förhand!

/Henrik
Senast redigerad av 1 henrikkuoppa, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1226905
Felkoder med volvoanpassad utrustning, så blir det mycket bättre gissningar.

Men har du testat en "reset"? Dvs batteri av i 10min .

Trasig DIM (kombiinstrumentet) kan störa nätverket, och bara för att det har lagats, kan symptomen kvarstå.
En reset är ju enkel.
Om dessa problem uppstod när du körde utan DIM, är det ganska troligt.
Fanns dom innan kan dom vara separat problem.

Om reset inte hjälper, så kan SWM vara inblandad, kanske, men gissningar utan felkoder är mycket dåliga sådana.
#1226947
henrikkuoppa skrev:Hej!

Jag behöver er hjälp, förra fredagen så dog min instrumentbräda helt.

Den har jag skickat in till OBD Tuning i Karlstad och när jag idag satt i den igen så verkar det som att den funkar utan problem.

Men samtidigt så märker jag andra problem som inte har funkat tidigare heller när Instrumentbrädan var trasig men hade förhoppningar på att de skulle funka när jag satt i den lagade instrumentbrädan.

Följande som jag lagt märke till nu:

- Vindrutetorkarna går bara i ett läge, full fart när jag har den i alla olika lägen.

- Helljusen fungerar ej när jag försöker tända dem.

- Vindrutetorkaren bak fungerar inte.

- Blinkers (höger och vänster) fungerar inte.

Skulle behöva er hjälp med att ta reda på vad det kan vara för fel.

Tack på förhand!

/Henrik

Ja byt bilikersspak eller kolla om den har ngn trasig kabel för alla problem du har verkar vara B-spakrelaterade
av MickeM
#1226958
oldtimersmc skrev: Ja byt bilikersspak eller kolla om den har ngn trasig kabel för alla problem du har verkar vara B-spakrelaterade
Både blinkers och torkarspaken i så fall.

Omöjligt?
Nej.

Men uppstod felet med kombiinstrumentet, så finns ett samband.
#1226990
MickeM skrev:
oldtimersmc skrev: Ja byt bilikersspak eller kolla om den har ngn trasig kabel för alla problem du har verkar vara B-spakrelaterade
Både blinkers och torkarspaken i så fall.

Omöjligt?
Nej.

Men uppstod felet med kombiinstrumentet, så finns ett samband.
Tar till baka mitt tips, har förvisso varit med om att 4 av varandra oberoende fel uppstod vid ett och samma tillfälle där bla nämnda spak ställde till det(e2 st kablar var av i den).
Slarvläste men tror inte att det har med kombinstrumentet att göra men möjligen med slarv med återmonteringen.
Skuille börja med att kontrollera de anslutningar som jag haft isär samt kablar runt i kring ex jordningar och + matningar.
#1227010
Jonas_latt skrev:Var i landet bor du? Som sagt med Volvos felsökning så kanske du kan lösa mycket genom reseta. Eller få fram mer info. Vi e flera som har möjlighet att göra detta.
Nope inte ett sådant fel, binärt asså.

Det är ett fysiskt fel inte digitalt.
av MickeM
#1227072
oldtimersmc skrev:
Jonas_latt skrev:Var i landet bor du? Som sagt med Volvos felsökning så kanske du kan lösa mycket genom reseta. Eller få fram mer info. Vi e flera som har möjlighet att göra detta.
Nope inte ett sådant fel, binärt asså.

Det är ett fysiskt fel inte digitalt.
Fel fel!
Ingen Volvomodell i denna kategori är så analog som du säger.

Det kan vara ett fysiskt fel, (typ kabelbrott). Absolut.
Met kan absolut finnas felkoder för det.
Skulle förvånas om det INTE finns.
Det är nämnligen flera Can-noder inblandade här.

Torkarspaken ger signal till SWM som vidarebefordrar till CEM som sen startar främre torkare.
Är det bakre torkare ger CEM order till REM.

Blinkers går sannolikt via SWM till CEM, DIM, och REM.

Helljus, så är ljusvredets omkopplare inblandad också, för även den ger bara info till modulerna.
Inga ampere genom den inte.

Jag är lite osäker på hur mycket SWM är inblandad, men de övriga modulerna är det defenitivt.

SWM = Steering Wheel Module
CEM = Central Elektronik Module
REM = Rear Elektronik Module
DIM = Driver Information Module.
#1227074
Spaksignalerna går via SWM så SWM är definitivt inblandad. Eftersom funktioner på båda spakarna trilskas skulle jag nog tippa på att det är fel på SWM snarare än på spakarna. Verkar föga sannolikt att båda spakarna skulle gå sönder precis samtidigt. Sedan kan det förstås också handla om kablagefel någonstans.
av MickeM
#1227087
andersuw skrev:Spaksignalerna går via SWM så SWM är definitivt inblandad..
Ok, som jag antog.

Min teori här, är att en trasig och/eller demonterad DIM, stört ut CAN-signalerna, så detta tok uppstod.
Som sen inte återställdes till det normala med endast monterad och reparerad DIM, utan en reset a'la omstart medelst spänningslös krävs.

Lite som om datorn eller mobilen får spel.
Omstart löser det mesta.

Jag hoppas på återkoppling från TS med resultat av olika tester.

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder