Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janneduschring
#1226549
Hej. Jag har en V70XC -02 ocean race med glapp viskokoppling, ska byta ut den då jag har fått tag i en ny (begagnad). Har sökt och läst de senaste veckorna kring Viskokoppling men hittar inget bra specifikt varken text eller bilder kring detta med att byta den.

Min fråga: Hur ska jag gå tillväga för att demontera den befintliga? Jag har lossat två av de tre bakre bultarna som sitter i viskohuset men den tredje sitter på ovansidan den kommer jag inte åt. Främre delen av huset har 6st bultar, dessa har jag lossat allihop, det var bara vrida på kardanaxeln så kom man åt dessa en och en. Måste jag loss med tanken för att komma åt den tredje bulten i bakre änden? Med tanke på att det är splines i båda ändar på själva kopplingen så måste jag ju kunna dra ur den åt ena hållet men hur?

Jag ska in på Volvo imorgon och fråga efter en sprängskiss på viskokopplingen men tänkte fråga här också då det finns en hel del kunnigt folk här på forumet. Försöker bifoga några bilder men det verkar inte gå, ska prova igen sen.
av Andreas123
#1226646
Nu är de några år sen jag har gjort de här jobbet så de är inte hundra procent säkert rätt.Men jag lossade avgassystemet flytta åt sidan lossade förstärknings plattan som sitter under bakdiffen.lossa bakdiffen å släpp ner den lite då kommer man åt övre skruven.jag kanske lossade stödlagret åxå.De är bra å märka knuten som sitter i visco kopplingen jag råkade dra isär min så kulorna trilla ut.den med 6 skruvar.De rinner ut olja när du drar ur kopplingen från diffen så du behöver fylla den sen med ny olja.
///Andreas
av janneduschring
#1226682
Okej. Tack för hjälpen! Jag ska tillbaka och fortsätta idag, får man bort avgassystemet så underlättar det ju rejält det sitter ju i vägen rätt rejält :lol:

Olja, är det nån speciell sen eller vad ska man ha?
av Andreas123
#1226708
janneduschring skrev:Okej. Tack för hjälpen! Jag ska tillbaka och fortsätta idag, får man bort avgassystemet så underlättar det ju rejält det sitter ju i vägen rätt rejält :lol:

Olja, är det nån speciell sen eller vad ska man ha?

Volvo kallar den för bakaxelolja tror jag.
av janneduschring
#1227584
Gav upp det där när jag inte lyckades få ner det haha. Garageplatsen behövdes till annat också. Vet en verkstad som gör bytet på 2 timmar för 1850kr säger de, men å andra sidan är kritiken de fått lite sådär.

Ska kolla med övriga verkstäder i närheten, men vad tror du/ni det kan kosta att byta ut viskokopplingen (endast jobb då jag redan har en annan viskokoppling)?
av Andreas123
#1227814
janneduschring skrev:Gav upp det där när jag inte lyckades få ner det haha. Garageplatsen behövdes till annat också. Vet en verkstad som gör bytet på 2 timmar för 1850kr säger de, men å andra sidan är kritiken de fått lite sådär.

Ska kolla med övriga verkstäder i närheten, men vad tror du/ni det kan kosta att byta ut viskokopplingen (endast jobb då jag redan har en annan viskokoppling)?
Man bör klara de på 2-3 timmar om man har lyft och grejer.
//Andreas

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]