Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zorah
#1226220
Hej,

Jag har en v70 2.4T 0-1 som jag har ett (enligt mig) underligt fenomen.
Ibland när jag gasar så är det precis som det är någon form av motstånd. Lite som att turbon inte laddar eller något jag vet inte. Men om jag frikopplar och varvar ur en gång så går det som vanligt sedan igen. Detta kommer och går lite då och då. Kan upprepas direkt nästan gång jag har saktat ner och sedan ska accelerera upp igen.

Kan tillägga att jag har aldrig tidigare ägt en turbobil och har därmed ingen erfarenhet alls vad gäller turbo.
Vill väl dock påstå att jag har lite erfarenhet av att skruva.

Har en felsökningsdosa men den ger inga felkoder (Iallafall inte så har med det att göra)

Någon som varit med om liknande eller rent av vet vad felet är?
Användarvisningsbild
av Sally
#1226239
Kan det va luftmassemätaren som behöver rengöras ? Köp en LMM rengöringsmedel och testa. Lycka till !!!
av Zorah
#1226275
Sally skrev:Kan det va luftmassemätaren som behöver rengöras ? Köp en LMM rengöringsmedel och testa. Lycka till !!!
Okej Tack, Ska pröva det.
Finns det några fler förslag om det skulle vara något annat?
av Tatou
#1226281
Zorah skrev:
Sally skrev:Kan det va luftmassemätaren som behöver rengöras ? Köp en LMM rengöringsmedel och testa. Lycka till !!!
Okej Tack, Ska pröva det.
Finns det några fler förslag om det skulle vara något annat?
jag hade liknande problem, då va det en tändspole som inte va bra.
av Zorah
#1226358
Tatou skrev:
Zorah skrev:
Sally skrev:Kan det va luftmassemätaren som behöver rengöras ? Köp en LMM rengöringsmedel och testa. Lycka till !!!
jag hade liknande problem, då va det en tändspole som inte va bra.
Tack för tips, har dock nyss bytt en tändspole och det var en helt annan symptom. Den gick på 4 ist för 5 cylindrar.. Detta bör ha något med turbon att göra känns det som.. T ex "laddtrycksregulator" om jag nu har en sådan på min bil. Det känns som lite som att något säger tills turbon att trycket redan är uppe så det behövs inge mer så den blockerar på något vis. Men efter jag varvat motorn så funkar det igen.(Ett tag iaf) Ibland funkar det en hel dag utan att det jävlas osv.. Ibland mer ibland mindre.

Trasig tändspoler gör ju så att den inte tänder ordentligt. Dvs så ska de inte ha med turbon att göra.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1226364
volvo-2-31804.jpg
volvo-2-31804.jpg (1.76 MiB) Visad 360 gånger
Ojämt ladd kan bero på magnetventilen. Inte så dyr och inte ovanligt de ger upp..
av Zorah
#1227067
Nexus skrev:
volvo-2-31804.jpg
Ojämt ladd kan bero på magnetventilen. Inte så dyr och inte ovanligt de ger upp..

Tack för svar. Har nämligen prövat att byta den men den andra kanske också var dålig isåfall.
Ibland när jag startar bilen så låter det som den suger in luft. Sen slutar det efter en stund. Och ibland efter jag har stäng av bilen så brukar den ligga och låta en stund. Tyder det på att den är dålig?
Den typ Vibrerar eller något?

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]