Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1226139
Från att Antisladd, ABS och EBD slutat att fungera sporadiskt så fungerar det bara när det är kallt ute, helst minusgrader.

Min lokala bilmek har kollat felkoderna och misstänker att det är ABS-boxen som strular. Jag kollat runt på diverse forum och något
som dök upp var "bromspedal lägesgivare", kan det vara något? Har för mig att i början när problem dök upp höll jag på att stampa på bromspedalen.
Det löste problemet tillfälligt lamporna slocknande. Nu spelar det ingen roll längre utan det fungerar när bilen är kall.

Jag får upp "Antisladd tillfälligt avstängd / service erfordras" och "Bromsassistans service erfordras" efter det så är ABS, antisladd och EBD avstängt.
Kände igår när det var snorhalt att det kunde vara bra med dessa funktioner, fick köra gamla pumptekniken :-)

Detta har smugit på under 2 års-tid. Oftast har det fungerar när jag har behövt det, kall-väderlek/vinter. Men nu måste det fixas.

Vet inte vilka felkoder min bilmek fick upp, men förmodligen en kombination som gjorde att han misstänker boxen.
Det som gör mig konfunderad är att det verkar som att i min bil från -06 så sitter det en nyare box som inte brukar strula.

Någon som har en idé eller har haft liknande problem?
#1226156
mblom skrev:Från att Antisladd, ABS och EBD slutat att fungera sporadiskt så fungerar det bara när det är kallt ute, helst minusgrader.

Min lokala bilmek har kollat felkoderna och misstänker att det är ABS-boxen som strular. Jag kollat runt på diverse forum och något
som dök upp var "bromspedal lägesgivare", kan det vara något? Har för mig att i början när problem dök upp höll jag på att stampa på bromspedalen.
Det löste problemet tillfälligt lamporna slocknande. Nu spelar det ingen roll längre utan det fungerar när bilen är kall.

Jag får upp "Antisladd tillfälligt avstängd / service erfordras" och "Bromsassistans service erfordras" efter det så är ABS, antisladd och EBD avstängt.
Kände igår när det var snorhalt att det kunde vara bra med dessa funktioner, fick köra gamla pumptekniken :-)

Detta har smugit på under 2 års-tid. Oftast har det fungerar när jag har behövt det, kall-väderlek/vinter. Men nu måste det fixas.

Vet inte vilka felkoder min bilmek fick upp, men förmodligen en kombination som gjorde att han misstänker boxen.
Det som gör mig konfunderad är att det verkar som att i min bil från -06 så sitter det en nyare box som inte brukar strula.

Någon som har en idé eller har haft liknande problem?
#1226159
chilimannen skrev:
mblom skrev:Från att Antisladd, ABS och EBD slutat att fungera sporadiskt så fungerar det bara när det är kallt ute, helst minusgrader.

Min lokala bilmek har kollat felkoderna och misstänker att det är ABS-boxen som strular. Jag kollat runt på diverse forum och något
som dök upp var "bromspedal lägesgivare", kan det vara något? Har för mig att i början när problem dök upp höll jag på att stampa på bromspedalen.
Det löste problemet tillfälligt lamporna slocknande. Nu spelar det ingen roll längre utan det fungerar när bilen är kall.

Jag får upp "Antisladd tillfälligt avstängd / service erfordras" och "Bromsassistans service erfordras" efter det så är ABS, antisladd och EBD avstängt.
Kände igår när det var snorhalt att det kunde vara bra med dessa funktioner, fick köra gamla pumptekniken :-)

Detta har smugit på under 2 års-tid. Oftast har det fungerar när jag har behövt det, kall-väderlek/vinter. Men nu måste det fixas.

Vet inte vilka felkoder min bilmek fick upp, men förmodligen en kombination som gjorde att han misstänker boxen.
Det som gör mig konfunderad är att det verkar som att i min bil från -06 så sitter det en nyare box som inte brukar strula.

Någon som har en idé eller har haft liknande problem?
Såg att svaret försvann. Hade samma problem som du när det vart varmare funkade inte ABS och fick felmeddelande. Felet var art ABSkransen var utsliten/av.
#1226164
Det bästa vore om du kunde läsa ut Volvo-specifika felkoder (med exempelvis en DICE) då ABS-systemet inte skriver koder som de flesta generella läsarna klarar av att läsa.

Men lite rolig kuriosa är att jag nyligen bytte en ABS-ring på min bil också. I det fallet så hade felkoden kommit fram ett antal gånger i vått väder, men försvunnit när det torkat upp igen. Tillslut så låg den kvar konstant även i torrt väder.

ABS-kransarna kan gå att kolla om du hissar upp fronten och tittar in på dem framifrån. Om du sedan snurrar på hjulet så kan du se eventuella brott på ringen. (Det kan dock hända att brottet inte går att se med blotta ögat men påverkar avläsningen ändå).

En felkodsutläsning ger svar på om det är en ABS-krans (och i så fall vilken). Kostar väl oftast 700 kr på en Volvo-verkstad (eller mindre om man lyckas hitta en snäll mekaniker med tid över), alternativt så finns det folk som kanske kan hjälpa dig med det om du berättar var du bor.
#1226235
Var ute och körde idag. Varningarna försvann efter ett tag när jag hade kört, det var 0 grader ute.
När jag skulle hem, efter att den hade stått i ett garage ca 2h så började lampan lysa och de 2 varningsmeddelanden kom upp. Såg att det som kommer upp är "Antisladd service erfordras" och "Bromsassistans service erfordras".

Sen stannade vi på vägen hem och jag testade att trampa på bromsen och starta och stänga av bilen några gånger.
Då kom varningsmeddelande upp "Antisladd tillfälligt avstängd" ABS och resten fungerade, körde i väg och då kom det vanliga felet upp igen.

Väl hemma testade jag att öppna upp motorhuven och slänga snö på ABS-boxen. Vet inte om det gjorde susen, men efter ett tag så fick jag bara upp "Antisladd tillfälligt avstängd". Vet att jag har fått upp det tidigare och när jag kör i väg så slocknar den. Gjorde samma sak körde i väg och då slocknade den varningen också och allt fungerade.

Vet inte om det är en tillfällighet att det fungerade när jag slängde snö på boxen. I sådana fall så är den väldigt känslig för värme/kyla.

Jag tror inte att min bilmek har den billigaste läsaren. Det är ju ett måste för mindre bilverkstäder att kunna läsa ut felkoder i de flesta bilarna. Kan höra med honom och se om han kan läsa ut dem igen.

Funderar på att köpa en kylspray och testa.
#1226323
När "antisladd tillfälligt avstängd" kommer upp så beror det på att bilen har haft en felkod lagrad tidigare. Det bör försvinna när man kör snabbare än 20 km/h då systemet gör ett självtest då. Om det vill sig illa så upptäcker då ett fel med systemet och lagrar den "vanliga" felkoden.

Jag föreslår att du frågar din mekaniker om vilken felkod det var som lagrades. Gärna med komplett felkod och inte bara dess generella betydelse, annars kan vi inte hjälpa till så mycket.
#1226426
Har snabbt införskaffat Biltemas felkodsläsare för Volvo. Resettade alla felkoder och slog på täningen.
Kan nu utläsa fölande:
BMC-0070 Power supply of the pump motor.
BMC-0072 Pump motor.
BMC-0057 Power supply.

Hur ska jag tolka detta? Var får pumpen sin ström ifrån? Eller är det BMC som inte får ström?
Känns som det är dålig kontakt någonstans, och att det fungerar i kyla.
#1226450
Låter ungefär som problemet som min bil hade när jag köpte den. Då var det ABS-pumpen och datorn som var kassa och byttes.

Om du byter pumpen och datorn så bör du byta dem mot begagnade delar (om du inte vill betala halva bilens värde i reparation).

Efter det så var det lite strul att få den att leka snällt med resten av bilen. Fick felkoden "Felaktig konfiguration" och tappade Anti-sladden (ABS och nödbromsassistansen fungerade dock).
Lösning på det problemet var att visa Volvo-verkstan vilken teknisk manual som de skulle använda sig av, då det inte fungerade att ladda in ny mjukvara i enheten.

Hör av dig om du får problem med konfigurationen efter ett pumpbyte så ska jag leta fram instruktionerna (och ännu viktigare, var Volvo kan hitta dem i sitt system så att de är villiga att göra dom).
#1226700
Hittade en sida http://forums.swedespeed.com där hade de liknande problem att när pumpen blir varm så slutar den att fungera. Det kan nog förklara varför den fungerar när det är kallt. Sen är det konstigt att jag får en felkod när det kommer till BCM och låg spänning. Kanske att det är fel på självaste BCM-elektroniken.

De bytte i alla fall bara pumpen. Kanske ska testa det först, att bara byta den och se om det hjälper.
#1226707
Pumpen (också kallad hydraulaggregat) sitter ihop med BCM-datorn. De säljs oftast ihop (du tjänar troligen ingenting på att köpa bara pump-enheten).

Om du monterar pumpen separat så sitter BCM fast med E5-torx (försök inte använda en hylsa som substitut, du drar bara sönder gängorna). Du får alltså merarbete om du inte köper dem som en enhet. Du behöver dock inte bry dig om detta om du köper båda två.

När jag fick det gjort på verkstad så kostade arbetskostnaden strax under 1200 kr på en mekonomen-verkstad. Lokala Volvo-handlaren ville ha strax över 3000 (men räknade då också in ny mjukvara). Bilia i Göteborg lockade med en kostnad på 6500 kr... :lol:

Reparationer på burk ska du hålla di[…]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]