Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alfpn
#1225552
Volvo V70 2003 ca 25000mil. Oljud i bakvagn Hö sida när jag kör över hastighets gupp (obs kör sakta och försiktigt) Låter som fjädringen går i botten. Kan inte se att bilen är lägre än vanligt. Tips på fel?
MVH
Alfpn
Användarvisningsbild
av Någonting
#1225566
Har bilen fått nya stötdämpare bak någon gång under sina 15 år och 25000 mil i livet?

Annars så är det min första gissning. Kan också vara stötdämparfästet bak som gått sönder, men det är så vitt jag vet ovanligare.
av alfpn
#1225572
Nix inga nya stötdämpare. Övre fäste i kaross ser helt ut och det nedre också. Det kan nog äntligen vara dags för nya stötdämpare. Tack för tipset
Alfpn
av MickeM
#1225585
Jag har fått knackande/gnislande ljud bak några gånger, och det har varit grus vid fjädern. Kan låta fruktansvärt. Efter att man lyft bakhjulet från marken säger det spjoing, och sen är det ok.
Samma sida hela tiden. Men gummiskyddet på fjädern är mycket dåligt.
Jag åker inte mycket grusväg, men vägarna sandas häromkring på vintern. Sparsamt med salt.
av ulfs
#1225834
Krängningshämmarstag byttes runt om på min för ett par månader sedan, det gjorde stor skillnad. speciellt bak som du beskriver. Ibland kan det vara svårt att känna om de är dåliga då det rätt stort tryck på dem. När mina var loss glappade det rejält. Har efter detta bytt fjädersätet i gummi vä. fram, hjulinställning fram samt två nya däck fram. Nu går den som om den var ny igen. Stötdämpare och fjädrar skulle nog göra skillnad på väghållningen då min bil gått 37000 mil.

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]