Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svensson600
#1225345
Är det någon idé, tror ni. att klistra bitumen inuti bilen för att dämpa ljudet i bilen? Och i så fall var ska man klistra det? Har en S60 aut 2009.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1225354
Har man orken att lägga i matta i dörrarna så går det att få bort en del vägljud. Sen finns det ju olika sorters mattor man kan lägga i lager och på olika ställen om man verkligen vill gå in för det.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1225376
Jag som tyckte min gamla S60 2009 var den tystaste bilen någonsin?! Slänger man på Michelin Energy Saver 16"/17" 205 så går den riktigt tyst. Tror mig minnas att den hade laminerade rutor också.
av svensson600
#1225654
Jag har på R15 195/65 dubbfritt men enligt specifikation har den 73dB i ljudnivå. Då väsnas den ju rätt mycket jämfört med andra bilar.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1225692
svensson600 skrev:Jag har på R15 195/65 dubbfritt men enligt specifikation har den 73dB i ljudnivå. Då väsnas den ju rätt mycket jämfört med andra bilar.
Okay, min hade dessa uppgifter, däcken var speccade till 69 eller 70 db men de gick riktigt tyst, även på ruggad motorväg.
Ljudnivå stillastående
75 dB
Ljudnivå vid körning
70 dB
av mattiasv60
#1225774
svensson600 skrev:Är det någon idé, tror ni. att klistra bitumen inuti bilen för att dämpa ljudet i bilen? Och i så fall var ska man klistra det? Har en S60 aut 2009.
Jag tvivlar på att du kan uppnå någon märkbar skillnad genom att klistra bitumen-mattor. Först av allt får du ju bestämma vilket ljud du vill dämpa ! Frekvensområde ? Samt förstå vart ljudet du vill få bort letar sig in i kupén.
Därefter är det väl till att se om du skall dämpa ljudet genom att isolera, eller om du skall försöka dämpa ljudet genom att absorbera .
Avseende bitumenmattorna så är det ju en del pyssel att komma åt tillräckligt stora karossytor att applicera dem på (om du inte är sugen på att riva ner hela bilen...).
/Mattias
av ulfs
#1225820
Det sitter nog mycket i vad man ville uppnå vid tillverkningen. Jag hade en gammal BMW 740 med V8, utrustad med dubbelglas. I den fick man kolla på varvräknaren för att vara säker på att den gick!
av svensson600
#1225865
Annars hade bilen nog stannat så småningom :) . Det är inte mycket man hör från motorn utan det är vägljud, vindbrus, drivlinan, resonans från karossen etc...
Användarvisningsbild
av snepo
#1225961
Jag tror mycket ljud kommer via rutorna. Som ulfs skriver,dubbelglas rutor. Då behöver man inget annat. Svårt på en begagnad bil dock. Har själv ljudisolerat några bilar. Mycket jobb för att man ska märka skillnad. Dyrt blir det också.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1225963
Mm dubbelglaset är guld värt. Tyvärr lite ovanligt. Rutorna i dörrarna går att byta om man skulle hitta begagnade glas.

Jag slängde in en massa bitumen och sån där foliebelagd matta i dörrarna fram när jag ändå bytte högtalare. Visst blev det lite skillnad men inte jättemycket. Att se över alla lister runt dörrarna däremot tror jag kan vara vettigt. Trasiga lister blir ju en gratis genväg in för särskilt vindbrus.
S80 T6 AWD -08

Skruva ner diskanten max och upp basen max i inst[…]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]