Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1225340
Står bilen på tomgång. Och man rör gasen lite så lyser de lite starkare.
Detta e rätt störande nu när det e mörkt ute. Jag har haft det så här i flera år.

Bilen laddar över 14. På tomgång så det borde inte påverkas tycker jag.

Vad mer kan påverka detta?
Gäller en v70n t5 02.
#1225445
Det är så att en generator orkar inte hålla full spänning på tomgång. Står du på tomgång, har det automatiska lyset igång, rumpvärmare och bakruta, fläkt, då går det lätt back och ljuset är något svagare. Du måste upp i strax över 1000 rpm för att generatorn skall klara full belastning. Det är bara att acceptera.
#1225455
Det kan även betyda att batteriet går mot sin yttersta ålderdom. Åk till en bilelverkstad och bed dom testa batteriet med en batteriprovare. Det är ett lite speciellt instrument som mäter batteriet under belastning. Den metoden ger ett klart besked om batteriets status. Välj en sådan verkstad som även säljer batterier. Om du då antyder att du kanske behöver köpa ett nytt batteri av dom blir dom ju mer serviceinriktade och bjuder dig på batteritesten. Den är i och för sig lätt att göra, men det gäller ju att ha mätinstrumentet.
#1225458
Jag blir tvungen att korrigera mig själv. Var ute och testade och hade allt på inklusive helljus, och min generator orkar hålla kupébelysningen på konstant nivå. Nu var bilen kall och höll 900 rpm.
Men såsom Rådlös skriver, ett dåligt batteri backar inte upp spänningen, då uppstår det du upplever.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]