Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbah
#1225244
Hej!

Nu är det ju så att jag har xenon från fabrik i halvljus och automatisk nivåreglering o allt sånt shiz. Men jag vill konvertera helljuset till xenon också. Hur är enklaste sättet att gå till väga för att göra detta och vad behöver jag? :)

Har försökt ta reda på vad jag har för helljus nu, hittar inte manualen och vet inte vilken jag ska lita på här på nätet, bilen ganska nyligt köpt. Sen finns det ju as mycket olika xenonkonverteringar. jag vet inte vad jag har på min bil, heter det bi-xenon eller vad? Är nuvarande h7, jag har inte så bra koll på allt :)

Går det att köpa denna, passar det?

https://vparts.se/se/s60/volvo-s60-2000 ... 70-h7.html

Tack för er tid!
av Familjebilen
#1225252
Hallå!

Jag är inte alls säker på vad du har för sockel, men det borde rimligen vara H7 eller HB3 i helljuset. Det är det åtminstone på S70, C70, V70, S80 med flera, så att det skulle vara annorlunda på S60 vore märkligt.

Personligen är jag snål och samtliga satser jag har köpt kommer från Kina eller motsvarande. Titta på eBay innan du bestämmer dig för att beställa från Sverige. Skillnaderna i kvalité torde inte vara så enorma, så länge du köper produkterna från en säljare som har goda omdömen. Det du behöver känna till är att du lämpligen ska spana efter AC-ballast (det finns DC-ballast också, vilka är sämre) samt att du helst ska ha metallsockel till lampan. Plastsockel har betydligt sämre passform än metall.

Sedan förra året har jag haft xenonljus i samtliga av mina bilar på helljuset och det blir riktigt skön skillnad. Det negativa är ju uppstartstiden, men när de väl tänds är ljuset så mycket behagligare, så länge reflektorn är i gott skick. Du gör helt rätt i att konvertera!

Lycka till!
av robbah
#1225254
Familjebilen skrev:Hallå!

Jag är inte alls säker på vad du har för sockel, men det borde rimligen vara H7 eller HB3 i helljuset. Det är det åtminstone på S70, C70, V70, S80 med flera, så att det skulle vara annorlunda på S60 vore märkligt.

Personligen är jag snål och samtliga satser jag har köpt kommer från Kina eller motsvarande. Titta på eBay innan du bestämmer dig för att beställa från Sverige. Skillnaderna i kvalité torde inte vara så enorma, så länge du köper produkterna från en säljare som har goda omdömen. Det du behöver känna till är att du lämpligen ska spana efter AC-ballast (det finns DC-ballast också, vilka är sämre) samt att du helst ska ha metallsockel till lampan. Plastsockel har betydligt sämre passform än metall.

Sedan förra året har jag haft xenonljus i samtliga av mina bilar på helljuset och det blir riktigt skön skillnad. Det negativa är ju uppstartstiden, men när de väl tänds är ljuset så mycket behagligare, så länge reflektorn är i gott skick. Du gör helt rätt i att konvertera!

Lycka till!

Tack för input :)

Jag har hört att man ska ha drivdon med slimdesign för dom tänder snabbare sägs det men är sämre klara kyla typ, vet inte vad som stämmer riktigt. Det jag är lite rädd för om jag tex beställer från kina grejjor. Men har du nån legit kina sajt som säljer xenon kit?
#1226658
robbah skrev:
Familjebilen skrev:Hallå!

Jag är inte alls säker på vad du har för sockel, men det borde rimligen vara H7 eller HB3 i helljuset. Det är det åtminstone på S70, C70, V70, S80 med flera, så att det skulle vara annorlunda på S60 vore märkligt.

Personligen är jag snål och samtliga satser jag har köpt kommer från Kina eller motsvarande. Titta på eBay innan du bestämmer dig för att beställa från Sverige. Skillnaderna i kvalité torde inte vara så enorma, så länge du köper produkterna från en säljare som har goda omdömen. Det du behöver känna till är att du lämpligen ska spana efter AC-ballast (det finns DC-ballast också, vilka är sämre) samt att du helst ska ha metallsockel till lampan. Plastsockel har betydligt sämre passform än metall.

Sedan förra året har jag haft xenonljus i samtliga av mina bilar på helljuset och det blir riktigt skön skillnad. Det negativa är ju uppstartstiden, men när de väl tänds är ljuset så mycket behagligare, så länge reflektorn är i gott skick. Du gör helt rätt i att konvertera!

Lycka till!

Tack för input :)

Jag har hört att man ska ha drivdon med slimdesign för dom tänder snabbare sägs det men är sämre klara kyla typ, vet inte vad som stämmer riktigt. Det jag är lite rädd för om jag tex beställer från kina grejjor. Men har du nån legit kina sajt som säljer xenon kit?
Det var så lite så! :)

Jag har kört på både slimmade och tjockare varianter, och har testat både 35W, 55W och 100W. Upptändningstiden upplever jag inte vara särskilt skild, utan på sin höjd kan det handla om någon sekund hit eller dit när lamporna är kalla. Är de varma - exempelvis vid avbländning och sedan direkt efter ett möte kopplas på igen - tänder de oftast upp tämligen omgående oavsett wattantal.

Du kan göra så att du beställer från Inkbuddy på Tradera. Han har oftast relativt vettiga priser och de allra flesta verkar vara nöjda med honom. Jag har inte testat specifikt de 55W-kit han säljer, men däremot är jag nöjd med lampor till hel- och halvljus från säljaren i fråga. Förvisso köpte jag också ett 35W-kit med H1-lampor som jag monterade i dimljusen på min ena S70. För det mesta har de fungerat väldigt bra, men sedan bytte jag lampor till några från en annan återförsäljare och då kom problem allteftersom med att lamporna inte alltid tände, framför allt vid väta och regn. Det skulle nog lika gärna kunna vara dålig tätning på de nya lamporna (som alltså inte kom från Inkbuddy), samt det faktum att drivdonen satt precis framför hjulen och därmed väldans oskyddade.

Exempel på annons från Inkbuddy: https://www.tradera.com/item/343501/275 ... start-749-

Jag är osäker på om du har canbus eller inte i din bil, fast jag har för mig att det kom något år senare. Oavsett vilket ska canbus-kit fungera för bilar både med och utan det.

Det finns också andra annonser på 55W-kit som ligger något lägre i pris, men de fungerar säkert lika bra de också. https://www.tradera.com/search?q=xenon%2055w%20h7

Vill du beställa från utlandet rekommenderar jag dig eBay. Jag handlar ofantliga mängder därifrån och har sällan varit missnöjd med någonting. Det viktigaste är att kolla säljarens feedback samt antalet genomförda försäljningar. En säljare med högt antal genomförda affärer kombinerat med lågt antal negativ feedback brukar vittna om att de saker de säljer fungerar väl.

Allt gott! :D
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1226662
Det är ingen övervakning på helljuset. Resultatet med konvertering blir rätt bra och upstartstiden stör inte så mycket eftersom du ändå får halvljusets ljus direkt när det vinklas upp. Mitt har suttit där i snart två år nu, typ så länge jag haft bilen.

Jag har speedstarter slim drivdon från Aliexpress. Motsvarande säljs i Sverige också som ovan eller sidor som humanhabit eller xenonkungen.

Kommer inte ihåg sockeln på rak arm men tror det är H7 med xenon i halvljusen, inte samma som en halogenstrålkastsre.
av oldtimersmc
#1226949
testa LED (RO)
av Familjebilen
#1228997
oldtimersmc skrev:testa LED (RO)
Jag tänkte att jag kunde bistå med lite information och bilder på just LED, efter att ha lekt runt med xenon i ungefär två år. Fram tills nyligen har xenonkonvertering varit vad jag har kört med på samtliga bilar i helljuset. Bilarna jag har rullat runt med är två stycken S70 (en med splitter nya C70-strålkastare och en med original fast med klarglas) samt en S40 med original strålkastare. I helljuset har jag testat 55W xenon (5000K) samt 100W xenon (4300K, H7 samt HB3).

Först för ungefär två veckor sedan testade jag LED för första gången. Jag hade beställt hem två olika typer från eBay, varav jag blev nöjd med en av dem. Den ena hade lampor på respektive sida, den andra fyra lampor runt 'staven'. Kineserna uppgav wattantal om uppåt 1 000 watt, vilket så klart inte stämmer. Mer verklighetsnära är förmodligen omkring 40 watt per lampa.

I jämförelse med 55W xenon lyser LED-lamporna mer. Däremot uppnår de inte riktigt samma ljusstyrka som 100W xenon. Ljusbilden på de med två lampor på respektive sida blev ingen höjdare, medan de med fyra lampor gav en bättre sådan. Fördelarna gentemot xenon är att de tänder omedelbart. Nackdelarna är att monteringen krävde viss modifikation och var således inte lika lätt att göra som med xenon. Lamporna kommer med en löstagbar plastadapter som fästes i lamphållaren, vilken jag var tvungen att borra och ha mig i. Men till slut passade det i alla fall. Kanske är det enklare med HB3-lampor, där metallbyglarna inte stör i och med att lampan då bara vrids på plats. Jag vet dock fortfarande inte om du har H7 eller HB3.

Jag har bestämt mig för att fortsätta köra på LED just för att ljusbilden är fullt godtagbar och upptändningstiden är så otroligt kort samt att ljusmängden klart är godkänd. I sinom tid ska jag montera en LED-ramp på bilen, men tills vidare fungerar LED i helljusen ensamt.

Några bilder bjuder jag på. Ursäkta kvalitén - iPhone är grymma ibland, men det är inte alltid kameran ger de bästa bilderna.

Hur de sitter monterade i strålkastarhuset:
Bild

Lampan genom strålkastarglaset:
Bild

Halvljus, 55w halogen:
Bild

Halvljus, 55w halogen + LED:
Bild

Endast LED (och parkeringsljus):
Bild

Länk till kinesen:
https://www.ebay.com/itm/2x-980W-147000 ... Go&vxp=mtr
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1228998
Just med bi-xenon gör uppstartstiden inte så mycket tycker jag. Xenonkonverteringen på bilen med halogen var jag inte alls lika nöjd med och satte på extraljus med xenonet i istället.

Ett problem jag personligen ser med LED-kit är att allt jag sett är otäcka 6000 k. Jag tycker kina-xenonets 4300 k är gränsfall till för kallt ljus för att vara bekvämt även om det funkar när det nått full temperatur. Den dag det kommer något nära standard-xenonlampor blir jag glad. Dioderna finns ju, har en varmvit lampa med monsterdioden Cree XHP70 när jag cyklar i skogen som är mycket behaglig.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]