- lör 13 jan 2018, 21:19
#1225197
Jag är ingen expert, bilen jag har nu skaffade jag för några år sedan beggad men tycker den beter sig bra och kan vara ett riktmärke om jag skulle testa liknande.
Volvo s80 2007, B5254T6 (intercooler, 200 hp), Geartronic sex-stegad AWTF-80 SC
Det tar ca en kvart av lugn körning från kallstart innan lådan är varm. Under uppvärmningsperioden så slirar den en smula extra mellan växlarna för att få upp värmen så fort som möjligt, helt normalt och "by design".
När man byter växelläge från P till R, via N till D så kan det förekomma små lätta ryck men den får inte vara klonkigt och hoppigt.
När lådan är varm och man håller konstant fart ska den låsa växlarna, man ser detta på att varvtalet inte sticker iväg om man gör lätta gasningar i konstant fart.
Den ska växla jämnt och mjukt utan ryck. Stampar du gasen i botten (kickdown) ska den växla ner (med viss fördröjning) och sedan dra jämnt och fint över hela registret, fortsatt med fina bestämda växlingar.
Kanske det finns folk med betydligt mer erfarenheter av dessa lådor men jag är nöjd med hur min funkar. Gjorde en spolning av växellådan och byte av oljan vid ca 13.000 mil, mest i förebyggande syfte för den funkade ok även innan. Efter bytet blev det mindre av ryck när man byter växelläge i stillastående, även mer omärkliga växlingar när lådan är varm särskilt efter att man kört en tusen mil till. Det är mina intryck. Nu vet jag inte vad det är för låda i den bil du tänkt på men antar det är rätt likartat.