Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v16v
#1225188
Jag tänkte fara och provköra en V70 2.5T -04 med automat, har aldrig haft automat så min fråga är hur testar man bäst en automatlåda?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1225196
Kör igenom alla växlarna i lite olika fart. Känn att den växlar mjukt både vid mjuka och hårda accelerationer. Samma på vägen nedåt, att det inte hugger någonstans.

Lockupen ska gå i vid ca 80. Känn så att den gör det.

Kolla oljenivån och färg på oljan. Den ska inte vara bränd men att den är hallonröd som ny är nog för mycket att hoppas på. Nivån kollas med varmkörd växellåda och motorn på tomgång.
av Leopold
#1225197
Jag är ingen expert, bilen jag har nu skaffade jag för några år sedan beggad men tycker den beter sig bra och kan vara ett riktmärke om jag skulle testa liknande.

Volvo s80 2007, B5254T6 (intercooler, 200 hp), Geartronic sex-stegad AWTF-80 SC

Det tar ca en kvart av lugn körning från kallstart innan lådan är varm. Under uppvärmningsperioden så slirar den en smula extra mellan växlarna för att få upp värmen så fort som möjligt, helt normalt och "by design".

När man byter växelläge från P till R, via N till D så kan det förekomma små lätta ryck men den får inte vara klonkigt och hoppigt.

När lådan är varm och man håller konstant fart ska den låsa växlarna, man ser detta på att varvtalet inte sticker iväg om man gör lätta gasningar i konstant fart.

Den ska växla jämnt och mjukt utan ryck. Stampar du gasen i botten (kickdown) ska den växla ner (med viss fördröjning) och sedan dra jämnt och fint över hela registret, fortsatt med fina bestämda växlingar.

Kanske det finns folk med betydligt mer erfarenheter av dessa lådor men jag är nöjd med hur min funkar. Gjorde en spolning av växellådan och byte av oljan vid ca 13.000 mil, mest i förebyggande syfte för den funkade ok även innan. Efter bytet blev det mindre av ryck när man byter växelläge i stillastående, även mer omärkliga växlingar när lådan är varm särskilt efter att man kört en tusen mil till. Det är mina intryck. Nu vet jag inte vad det är för låda i den bil du tänkt på men antar det är rätt likartat.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1225199
På de femväxlade lådorna som är aktuella här har jag inte kunnat känna någon skillnad i växlingsbeteende mellan varm och kall låda. Åtminstone inte vid lugn körning, brukar inte stamps ner foten så hårt med kall motor :-)
av Leopold
#1225208
SBergdahl skrev:...brukar inte stamps ner foten så hårt med kall motor :-)
Nej jag menade vid varm motor/växellåda (vilket är svårt att veta på min pga avsaknad av temp-mätare i instrumenteringen men har kollat via Torque att det rör sig om ca en 10 - 15 minuter). Dessutom dumt att göra detta vid tex omkörning på vintern med dubbdäck... det sprutar onödigt mycket asfalt upp i hjulhusen där fram och man ska vara snäll mot dubbar.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1225211
Du skrev att din låda slirar mer när den är kall. Jag svarade att det inte är något jag kunnat känna på mina två femväxlade lådor. Jag får inte riktigt grepp om ditt svar utifrån det..
av Leopold
#1225217
Det enda jag menade är att jag håller med om att det är dumt att köra kickdown på en kall låda, detta ska man inte läsa in i mitt förslag på hur man kan testköra en automatlåda. Det är något man ev kan testa på en varm låda och med sommardäck.

Men det där slirandet jag berättade om är väldigt tydligt på min låda när den är kall vid lugn och fin körning och det ska tydligen vara så på den modellen.

Automatlådor är rätt komplicerade skapelser, styrsystemet kan tex ta över om jag gör olämpliga saker i det manuella läget och de adapterar sig efter körförhållanden och ibland även körstil. Att testa detta tror jag är betydligt svårare när man bara ska provköra en bil litet snabbt, tar ett tag att lära sig hur, när och varför automatiken tar över om man provocerar i det manuella läget.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]