Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1225953
Bilen min morsa har är en helt standard S60 -01 (tex med AC) och utan extrautrustning som tex extraljus.
Batteriet hon använde var ett relativt nytt VARTA Silver Dynamic, 77Ah som jag tror är bland de bättre batterierna.

Eftersom jag visste att hon skulle köra många väldigt korta sträckor under en längre period så befarade jag att hon skulle få startproblem pga urladdat batteri. Jag hade därför monterat in en CTEK batteriladdare som laddade batteriet varje gång hon använde motorvärmaren. Hon tyckte dock att det var för besvärligt att koppla in motorvärmaren så den använde hon aldrig.
#1225964
Tack för alla snabba svar. Om jag fattar det rätt så blir troligen startbatteriet bra uppladdat även om man bara kör korta sträckor om bilens generator är i bra skick. Jag kanske bara inbillar mig att startmotorn låter lite seg ibland.

Grejen från Clas Ohlson som man monterar fast på batteriet är troligen inte min grej.

Nu till Julas och Ebay grejer, volttestare.

Cigarettändaruttaget sitter ju så lågt, långt ner i min V70 2005:a, så jag undrar om jag ser och kan avläsa värdena volttalen på testarna från Jula och Ebay när voltmätarna sitter i cigarettändaruttaget?

Computersalg och Conrad har en voltmätare med elsladd till bilens cigarettändaruttag, men då kan jag ju kanske få problemet med att elsladden är i vägen på något sätt.

https://www.computersalg.se/i/1746468/b ... itec-apm-1

Jag undrar om det kanske i alla fall är smidigast att kolla Startbatteriet direkt på batteriet med en multimeter ibland och låta bli att skaffa testapparater som passar till cigarettändaruttaget?

Som sagt, tack för alla svar, men jag är idag osäker på hur jag ska göra. Troligen låter jag bli att köpa test grejer som passar i cigarettändaruttaget. Istället tar jag nog fram multimetern och kollar startbatteriet med den om och när jag blir osäker på batteriets laddningsnivå.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
#1225985
Kolla på batteriet ger ju säkrast resultat.

Och nej jag vet inte om slutsatsen kan vara att batteriet blir bra uppladdat. Men tillräckligt bra för att det ska överleva. Batteriets mottaglighet för laddning minskar när det börjar bli fullt så första biten tar den igen rätt fort men sen saktar det in.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]