Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1225136
V70 årsmodell 2005
Jag har ett relativt nytt startbatteri i bilen, batteriet är tillverkat vecka 34 år 2016 enligt märkningen på batteriets minuspol. Batteriet är köpt på Bilia den 12 december år 2016, ett Volvo originalbatteri på 60 Ah.

Eftersom startbatteriet är relativt nytt så tror jag att det är ganska friskt och i någorlunda bra skick.

Bilen körs mestadels korta sträckor med många avstängningar och starter av motorn. Detta gör att jag därför är osäker på om batteriet hinner laddas upp ordentligt.

Jag funderar på att köpa Julas Batteri/Laddtestare, artikelnummer 604-176 som sätts i bilens cigarettändaruttag.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-604176/

Detta för att se hur bra eller dåligt batteriet är uppladdat, inte för att se hur friskt batteriet är utan bara för att se batteriets laddningsnivå.

Vad tror ni på forumet, är denna Batteri/Laddtestare tillförlitlig, visar den tillräckligt noga om batteriet är bra eller dåligt laddat?

Det känns smidigare att sätta en testare i bilens cigarettändaruttag än att kolla Laddningen med en multimeter på batteriet.

Bilens generator är ju på 140 Ampere, 140 Ampere gånger 12 volt är 1680 Watt.

Om bilens generator är frisk laddar den då upp batteriet tillräckligt mycket även om bilen bara körs korta sträckor?

Bilen har sedan jag köpte den i mars 2016 alltid startat lätt efter att startmotorn snurrat några sekunder, men ibland upplever jag att startmotorn låter lite seg och långsam trots att bilen startar på några sekunder.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
#1225141
StefanN skrev:Vill du ha lite koll så köper du Ctek battery sense, den är lite mer exakt.
https://www.clasohlson.com/se/Batteriöv ... se/41-1353
Men kostar också som ett halvt batteri i jämförelse..


För att hålla lite grundkoll lär Julas räcka en bit på vägen. Fast jag hade nog hellre köpt en modell med siffror som bara visar spänningen rakt av istället.
#1225153
Jag hade hellre satsat på en riktig multimeter, eller en ordentlig laddare som rekommenderas tidigare i tråden. Men om batteriet och generatorn är friska så behövs inget av dessa prylar. Julas Hamron produkter ska man hålla sig borta ifrån, det är billigt skräp som inte håller några längre stunder.
#1225169
Håller med SBergdahl om att en en enkel voltmeter som ger spänningen i siffror och kan användas i cigguttaget duger bra förutsatt att man vet vad spänningen skall ligga på när batteriet är fulladdat och man slår på tändning eller "radioläge". Jag har själv en sådan liggande i jalusifacket på bilen för att vid behov kunna göra en snabbkoll av spänningen. Köpte min på ebay för 13 spänn, samma modell som den i annonsen jag länkar till nedan.

https://www.ebay.com/itm/Digital-LED-Di ... DW&vxp=mtr

Har förstås jämfört dess besked med det jag får av mer "seriösa" multimetrar och det stämmer bra.
#1225817
Min erfarenhet är att bilen orkar ladda upp batteriet även om man bara har korta körsträckor om allt är i sin ordning.

Morsan har en S60 -01 automat som hon under ett längre tag (ett år eller mer) körde max 1-2 km 2 ggr per dag samt 3 mil 2 ggr under en dag ungefär var 10e dag. Hon hade aldrig några problem ens när det var riktigt kallt ute (runt minus 10 grader). Hon använde aldrig motorvärmare eller batteriladdare.
#1225839
Per L skrev:Min erfarenhet är att bilen orkar ladda upp batteriet även om man bara har korta körsträckor om allt är i sin ordning.

Morsan har en S60 -01 automat som hon under ett längre tag (ett år eller mer) körde max 1-2 km 2 ggr per dag samt 3 mil 2 ggr under en dag ungefär var 10e dag. Hon hade aldrig några problem ens när det var riktigt kallt ute (runt minus 10 grader). Hon använde aldrig motorvärmare eller batteriladdare.
De där tremilakörningarna räddade nog batteriet skulle jag tro.

Men visst tål de en del också. Det kan gå två tre månader när jag bara kör en halvmil ToR Ica en gång i veckan. Det funkar ju bevisligen..
#1225879
Per L skrev:Min erfarenhet är att bilen orkar ladda upp batteriet även om man bara har korta körsträckor om allt är i sin ordning.

Morsan har en S60 -01 automat som hon under ett längre tag (ett år eller mer) körde max 1-2 km 2 ggr per dag samt 3 mil 2 ggr under en dag ungefär var 10e dag. Hon hade aldrig några problem ens när det var riktigt kallt ute (runt minus 10 grader). Hon använde aldrig motorvärmare eller batteriladdare.
Det finns många faktorer som påverkar om batteriet blir laddade eller inte. Tex. bilens strömförbrukning som beror på utrustningsnivån.

Lite åsidosätt egenskap är batteriets laddningsmottaglighet som är den ström batteri kan ta emot från generator vid en temperatur på 0°C
resp. -18°C beroende på testmetoden
På batteritester som gjordes ca.10år sedan var det stora skillnader mellan olika tillverkarna på just på den egenskapen, tex. var Optima riktigt dålig.
Jag tror nog, men vet inte, att batterier är mera jämlika idag.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]