Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1225014
stod på tomgång med min v70 d5 -06, då börjar plötsligt batterilampan lysa samt att servon slutade fungera, som jag kan se så har remmen inte gått av någonstans men remmen står still när man startar bilen. vafan kan ha hänt?
#1225030
ok ska allting gå att snurra på för hand efter man tagit bort remmen? törs man starta bilen och köra kortare sträcka med den? ca 2-3 km? har läst nåt om att remmen kan gå av och orsaka haveri i motorn om den gick in i kamremmen? stämmer de? vill verkligen inte bli stående med bilen mitt i vägen..
nu är jag såklart på jobbet 2 mil hemmifrån.. lyckades ta mig in till en mekonomen bilverkstad men det var stängt så den står på den parkeringen,,
#1225032
Låt bilen stå på mekonomens parkering. Jag skulle absolut inte köra eller ens starta motorn i det här läget, bl.a. av de skäl du nämner.
#1225040
Hmmm.
Om nått av utrustningen som remmen driver skulle ha skurit, borde den slira på just den och inte vevaxeln så specifikt.

Jag har dålig Dieselerfarenhet, så jag ställer frågan till övriga:
Sitter det en vibrationsutjämnare på vevaxelns remskiva på Dieslarna?
Skulle den kunna ha havererat så remskivan inte drivs med?

Vanligt Kia-fel, vet jag.

Skriker det under huven?
Är remmen slapp?

Kass spännare kanske.

Men med demonterad rem ska du kunna snurra på ALLA hjul utom motorns remskiva. (Utan att dra runt motorn givetvis, men det går tungt)

En koll nör du ändå har remmen lös:
Du har också en remskiva på generatorn med ett frihjul i, som kan haverera med antingen friläge åt båda håll, eller vanligast stum åt båda.
Den ska kunna slira åt ett håll.
Enkelt att kolla när remmen är demonterad, men är INTE orsaken till ditt problem just nu!
Bara en lämplig "när-du-ändå-håller-på-kontroll".
#1225043
remmen är ganska slapp tycker jag.. vet dock inte hur hårt den ska sitta normalt.`.? det skriker lite under huven när bilen var igång ja.. men inte så mycket. lät dock inte normalt.. inte så konstigt kanske då remmen inte rör sig :p
#1225048
Jag hade en golf 4 för några år sedan där löprullen till kamremmen mellan kammarna skurit. Remmen gled då uppe på och slipade ner rullen. Den kuggade inte över som tur var.

Kan det vara så att multiremmens löprulle slipats så pass att remmen slakar så mycket att den inte orkar drivas runt av vevaxeln?
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]