- lör 13 jan 2018, 14:02
#1225040
Hmmm.
Om nått av utrustningen som remmen driver skulle ha skurit, borde den slira på just den och inte vevaxeln så specifikt.
Jag har dålig Dieselerfarenhet, så jag ställer frågan till övriga:
Sitter det en vibrationsutjämnare på vevaxelns remskiva på Dieslarna?
Skulle den kunna ha havererat så remskivan inte drivs med?
Vanligt Kia-fel, vet jag.
Skriker det under huven?
Är remmen slapp?
Kass spännare kanske.
Men med demonterad rem ska du kunna snurra på ALLA hjul utom motorns remskiva. (Utan att dra runt motorn givetvis, men det går tungt)
En koll nör du ändå har remmen lös:
Du har också en remskiva på generatorn med ett frihjul i, som kan haverera med antingen friläge åt båda håll, eller vanligast stum åt båda.
Den ska kunna slira åt ett håll.
Enkelt att kolla när remmen är demonterad, men är INTE orsaken till ditt problem just nu!
Bara en lämplig "när-du-ändå-håller-på-kontroll".
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.