Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
#1224963
Hej, jag har köpt en V70 2.5T 2003 som är min första moderna bil med CAN-bus. Innan hade jag en V70 2.5T -98 fas 1 som dog kamremsdöden.
Jag ska byta ut originalstereon mot en adapter med vanlig enkel-din och läste då att man antingen måste koppla ur batteriet eller se till att inte koppla ur AC-panelen för då tänds SRS-lampan.

Gäller detta generellt med all elektronik i dessa bilar? Måste jag koppla ur batteriet varje gång jag ska lossa en kontakt i motorrummet t ex. luftmassemätaren eller tempgivare även när tändningen inte är på?

Sen har jag en bonusfråga när jag ändå är igång, tänkte beställa delar från Tyskland bland annat en ny termostat (hela termostathuset alltså) men då verkar det finnas två olika att välja mellan beroende på årsmodell, en fram till 2004 och en för 2005 och nyare men de ser identiska ut?

Den som hamnar överst på listan när jag slår på regnumret är denna (som även är billigast) men det står inte vilken årsmodell den är till: https://www.bildelaronline24.se/calorst ... et/7675433 -Är det tempgivaren som skiljer?
#1225003
Möjligt att så är fallet men jag har kopplat ur och in en del kablar till motorn utan att ha lossat någon batterikabel vilket aldrig lett till något fel.Och visst går väl 2.5T helt underbart smidigt om man jämför med en 140hk version.Lite trim på den sedan och man är iväg innan man förstod vad som hände.LOL. :D
#1225028
Airbagsystemet specifikt, där AC-panalen ingår, sätter permanenta felkoder om du drar ur en sladd med batteriet i. Men mig veterligen är det det enda systemet som beter sig så.

Dock är det ändå en bra idé att alltid koppla bort strömmen innan man drar i sladdar om man är osäker på statusen, både för ens egen skull och för bilens.

Termostathuset trodde jag fanns i två varianter - det gamla där man kan byta lös termostat och det nya där hela huset byts. Att det fanns flera sorters nya hus har jag lyckats missa. Mitt byte verkar dock ha gått bra ändå som tur är.
#1225035
Det finns även två modeller av det nya termostathuset.
Med eller utan slangnippel.

Kolla om du har en liten slang från termostathuset eller ej.

Att koppla loss elutrustning kan leda till felkoder i systemet.
Enklare givare som är "döda" med tändningen, blir ingen felkod av att koppla loss med tändning av.
Tex: tändspole, temperaturgivare, gasspjäll, MAPsensor LMM, och dyl.

Däremot "större" can noder, som Tex klimatpanelen som kan ge felkod i SRS, med lysande lampa.
Stereon, tex, kan ge nån felkod kanske, men de märks ju inte av. Möjligen luras vid ev felsökning i framtiden.
Man BÖR koppla loss batteriet med sådana.
Inget pajar, men lysande SRS-lampa måste släckas via OBD med, tex VIDA eller OBDscanner avsedd för Volvo.
Billig Universal-OBD scanner duger inte.
(Eller verkstad, givetvis) I SRS-styrdonet försvinner inte felkoder med att koppla loss batteriet.

Varför byta stereon till enkelDIN?
Orginalen är riktigt bra, och du förlorar sannolikt ev rattknappstyrning med universalstereo om du inte har nått slags interface!
Ska du koppla mobilen tex till stereon rekomenderar jag hellre utrustning för att få in det i orginalstereon.
#1225041
Kontaktstycket till klimatpanelen (CCM) är nog inte det enda som, om det kopplas ur med batteriet inkopplat, sätter felkoder på SRS-systemet och därmed ger upphov till varningslampa/meddelande som inte försvinner med mindre än att koderna raderas. Med reservation för att jag inte provat överallt ( ;-) ) skulle jag tro att alla eller många kontaktstycken som på något sätt berör SRS-systemet har den effekten.

Däremot är det kanske just kontaktstycket till CCM som det vanligen handlar om när problemet uppstår därför att det är rätt många som av ett eller annat skäl finner skäl att demontera stereon varvid även CCM måste demonteras. Att det blir felkoder på SRS när CCM plockas bort beror på att dessa två styrenheter sitter på samma CAN-slinga. Men det sitter även andra styrenheter på den slingan som rimligen har samma effekt om de kopplas ur, t.ex. DIM och SWM.
#1225042
MickeM skrev:Varför byta stereon till enkelDIN?
Orginalen är riktigt bra, och du förlorar sannolikt ev rattknappstyrning med universalstereo om du inte har nått slags interface!
Ska du koppla mobilen tex till stereon rekomenderar jag hellre utrustning för att få in det i orginalstereon.
Delar helt din uppfattning. Om man har en originalstereo av enklare slag (t.ex. HU-403) går det ju att uppgradera (med hjälp av begagnade grejer) till bättre (HU-603 eller HU-803). Jag har själv en HU-803 i min V70 -02 som jag kompletterat med ett GROM-interface som ger bluetoothförbindelse, AUX och iPhoneingång. Tillsammans med originalförstärkaren (PA-300) och Premium Sound-högtalarna ger det systemet en ljudkvalitet som jag tycker är bättre än den hos Premium Sound-systemet i min V70 -15 (Harman Kardon).
#1225150
Angående termostathuset, du behöver inte byta hela huset om du bara ska byta termostat. Köp en lös termostat och dela övre halvan av huset. Dock får du återanvända packningen för den säljs ej löst. Det är bara den undre som finns att köpa. Men med lite flytande packning så går det utmärkt!
#1225221
Tack för svaren!
Det är väl som jag trodde att de enheterna som kommunicerar via CAN-bus inte ska kopplas ur men enklare kringkomponenter som givare går bra.

Jag har läst om termostathuset och att termostaten är ingjuten i det. Jag ska ha det med lilla slanganslutningen men den är ju med på alla produktbilderna.

Angående stereon så har jag kollat upp alla alternativ och det är inget jag tycker är värt att betala för, jag har en bra Pioneer-stereo som har överlevt två bilar och spelar MP3 från ett vanligt USB-minne. Jag orkar inte krångla med mobilen varje gång jag ska åka iväg och knapparna på ratten sitter ju så att man ändå måste flytta handen för att nå dem.

Jag hade redan köpt det här kitet och monterade det idag: https://www.brl.se/sv/artiklar/installa ... 0-s60.html
Det var skitdålig passform men blev bra efter modifikation.
#1225295
[quote="144"]Tack för svaren!

Jag har läst om termostathuset och att termostaten är ingjuten i det. Jag ska ha det med lilla slanganslutningen men den är ju med på alla produktbilderna.

Det har ingen betydelse, du kan fortfarande byta endast termostaten. Den kostar ca 150:- och är ganska lätt att byta. Är dom andra delarna ok finns det ingen mening att betala 600:- och uppåt för ett helt hus. Det är ännu värre o byta hela huset då skruvarna sitter riktigt illa. Jag har själv bytt termostat på min med gott resultat.
#1225406
fisse skrev:
144 skrev: Det har ingen betydelse, du kan fortfarande byta endast termostaten. Den kostar ca 150:- och är ganska lätt att byta. Är dom andra delarna ok finns det ingen mening att betala 600:- och uppåt för ett helt hus. Det är ännu värre o byta hela huset då skruvarna sitter riktigt illa. Jag har själv bytt termostat på min med gott resultat.
Tack för tipset men jag har beställt ett komplett hus nu, kommer byta det samtidigt som vattenpumpen och kamremmen. Vill inte riskera att sabba något och stå där utan körbar bil. :)

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]