Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sally
#1224848
Hej allihopa!

Igår körde jag 14mil motorväg och efter resan stannade framför mitt hus och väntade frugan i bilen typ max 10 min och under den tiden radion va på och fick varning om låg batterinivå. Jag har en obd guage och bestämde mig att testa laddningen och resultaten ligger på 13,5- 13,6 under körning 120 kmh. Jag undrar om min generator laddar bra eller dags för en ny battery.
Bilen är s60 2004 på14000mil
Användarvisningsbild
av frasse4
#1224858
Jag skulle tippa på batteriet. Även vid 13,6 V skulle batteriet laddas om än långsamt. Enligt min erfarenhet är laddningen från generatorn mer av eller på så att säga.
av MickeM
#1224872
Billiga multimetrar ska man inte hänga upp sig på kommatecken ifrån önskat värde.

Den precitionen har dom inte.
Har man tillfång till flera olika enklare modeller, kan man mäta på samma batteri och få kommatecken-skillnad i resultet.

Skillnaden melllan batteri i vila, och startad motor med sammma multimeter är intressantare isf.

Men batteriet i detta fall, tror jag också.
13,6v är inte så dåligt heller. Särskilt inte om du hade batterivarning strax innan.
av Rådlös
#1224888
För att ett batteri skall kunna ta emot och behålla laddningsspänningen skall den vara över 13,8 Volt. Kolla denna bilden:

Bild

Om spänningen ligger under detta värdet så går den bara åt till alla förbrukare som är igång då, lampor, pumpar, fläktar, stolsvärmare etc. etc.

Nu vet jag inte statusen på ditt batteri, men en generator kan fungera perfekt medan batteriet kan vara dåligt och inte förmå att ta till sig laddningen. Man får bäst och rättvisande mätresultat om man mäter med en batteriprovare. Den mäter batteriet under belastning och säger direkt hur batteriet mår.
Sedan kan det ju vara tvärtom också. Att generatorn är dålig med utslitna kol t.ex. Men batteriet är OK om det bara får rätt laddningsspänning.
Men allt sådant här måste kollas och mätas på plats. Det går inte att säga säkert att det är det ena eller det andra som en fjärrdiagnos.
av LaRy
#1224906
Hej!
Först bör du kolla hur laddningen är i batteriet. Låt bilen stå över natten och kolla spänningen. 12,3 volt = 50% laddning, 12,7 volt = 100% laddning, då har du en bra fingervisning. Teoretiskt, om batteriet är välladdat typ 12,6 volt och ej behöver mer laddning kommer laddningsregulatorn gå ner mot de spänningar på 13,6 volt som du talar om, ren underhållsladdning under körning.
När det gäller laddningsregulator och kol m.m. brukar detta vid fel inte ge några tiondels volt fel, det är mer funkar/ funkar ej. Batterier och dess förmåga att vilja laddas, är en färskvara med ett antal års hållbarhet.
av eddar
#1225039
Skal ladde med 14,2 V
Om mindre, kortere levetid for batteriet.
Om mer, lampene får kortere levetid.
Användarvisningsbild
av Sally
#1225275
Hej alla igen !
Tackar till alla för ni svarade !
Jag nämnde det till min pappa och han kollade laddningen med en multimeter och vi började mäta först vid morgonen när det var 0 gradus och då visade 12,3v. När tändningen var på då gick siffrorna ner till 11,4. Sen vi startade bilen och laddningen visade va 14,54 v :D :shock: . Vi kollade också om batterin hade rätt vattennivå så öppnade vi alla lock på batteriet en och en och de va också på rätt nivå. Det är original batteriet och 15 år gammal battery !!! Till Sist gjorde vi en test och det var att motorn va avstängd tändningen va i II läge radio på, kupefläkt max, dimljus på , och då mätningen visde 9,96v är det normalt vid avstängd motor?
av LaRy
#1225282
Ja, kasst batteri. Är det så gammalt att du kan öppna och kolla syranivån kan du låna en syranivåtestare (densitetprovare) på macken. Med stor sannolikhet är en cell kass. Att ha 12.3 volt efter något dygn och sådant spänningsfall vid belastning = Kasst batteri. Eller enklast, byt batteri.
Användarvisningsbild
av Sally
#1225341
Jag köpte ett fron mekonomen så få vi se vad kommer hända efter ny batteri. ;)

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]