Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stranglefoot
#1224625
Hej!
Jag äger en Volvo V70 2.4d -07:a. Sitter så klart en dieselvärmare i den. Förra vintern kunde man höra att fläkten i den började låta mer. Nu i vinter så har den fortsatt att fungera men ändå låtit illa och känts segare. En morgon så gjorde den startförsök men det lyckades inte. Skyndade mig att plocka ur säkringen.
Har nu plockat isär värmaren och fläktmotorn. Bytte ut båda lagren enligt konstens alla regler. Efter hopmontering så fungerar den inte ändå. Har kollat upp felkoder med autocom. Man kan starta upp värmaren hur många gånger som helst med samma resultat. Trycker man igång den så gör fläkten en uppstart och sen slår den ifrån igen. Alltså det står "AV" i instrumentet efter 15 sek kanske. Man hör ingen pump som slår. Bara renblåsningsfasen. Kan det vara så enkelt att fläkten är rökt, att den inte snurrar nog fort eller kan det vara överhettningsskyddet?
/Anders
av Kenwo91
#1224695
Har precis renoverat min på min s60 d5 -05

Hör du inte bränslepumpen där bak ticka så är det överhettningssäkringen som är kass, jag fuskade och tog bort den, ersatte med en kabelsko-skarv (ska ju ändå mäta 0ohm ca, mest för felsökning)

På min var det vanliga att spridarkoppen såg ut som en sönderbränd blomma innanför impellerns vingar. That's it.
Mät glödstift, rengör flamvakt osv kontrollera att den elektroniska vattenpumpen går, då bör du va i hamn.

Plockar du ner den igen så se till att bränslespridaren (den i mässing med långt rör) sprutar bränsle i ett jämt flöde, annars kan membranet i spridaren vara trasigt. Många ryssar som tar isär den och byter membran med bra resultat.

Spridaren jag menar
http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... g/1019075/
av stranglefoot
#1224772
Nu har jag varit på Volvo verkstaden. Deras felsökning visade på trasigt glödstift. Har ohm mätt det gamla stiftet och kommit fram till att det faktiskt är trasigt. Nytt är köpt och skall monteras till veckan. Jag återkommer med resultatet!
av Glarre
#1405984
Hej Anders!
Jag försöker att hjälpa min far med hans V70 06,
med en Ardic 912D.
Kommer du ihåg vad det var för lager? Samt var man kan köpa dom?

Hälsningar Jimmy

stranglefoot skrev: tor 11 jan 2018, 23:18 Hej!
Jag äger en Volvo V70 2.4d -07:a. Sitter så klart en dieselvärmare i den. Förra vintern kunde man höra att fläkten i den började låta mer. Nu i vinter så har den fortsatt att fungera men ändå låtit illa och känts segare. En morgon så gjorde den startförsök men det lyckades inte. Skyndade mig att plocka ur säkringen.
Har nu plockat isär värmaren och fläktmotorn. Bytte ut båda lagren enligt konstens alla regler. Efter hopmontering så fungerar den inte ändå. Har kollat upp felkoder med autocom. Man kan starta upp värmaren hur många gånger som helst med samma resultat. Trycker man igång den så gör fläkten en uppstart och sen slår den ifrån igen. Alltså det står "AV" i instrumentet efter 15 sek kanske. Man hör ingen pump som slår. Bara renblåsningsfasen. Kan det vara så enkelt att fläkten är rökt, att den inte snurrar nog fort eller kan det vara överhettningsskyddet?
/Anders
Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Hej alla Volvovänner. Jag har en 745 -90 med[…]