Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ard561
#1224455
Hej

Min bil har plötsligt börjat läcka olja, och jag har lokaliserat det till ett kugghjul på motorns undersida intill drivaxeln som skvätter ut oljan.
På bilden ser man vad jag menar, det borde sitta någon form av kåpa eller dyligt där över.

Någon som vet vad denna reservdel heter och vart man kan få tag på den?

Större bild

Bild


Vänliga Hälsningar
Robin
av Ard561
#1224471
rosefors skrev:Dock är risken hög att kopplingen blivit dränkt i olja och då får du byta den också.

Om det inte är så att det är en automat förståss.

Det är en automat
av Ard561
#1224473
Ard561 skrev:Hej

Min bil har plötsligt börjat läcka olja, och jag har lokaliserat det till ett kugghjul på motorns undersida intill drivaxeln som skvätter ut oljan.
På bilden ser man vad jag menar, det borde sitta någon form av kåpa eller dyligt där över.

Någon som vet vad denna reservdel heter och vart man kan få tag på den?

Större bild

Bild


Vänliga Hälsningar
Robin

Hej igen

Kan det ha något att göra med att jag numera kräver helsyntetisk olja då oljebyte görs?

/Robin
av rosefors
#1224475
Nä. Packboxen har gått sönder helt enkelt. Kugghjulen du ser är svänghjulet som sitter monterat på veven där packboxen sitter. Därav oljan kastas ut den vägen när bilen är igång.

Ganska stort ingrepp som tenderar bli väldigt dyrt tyvärr. Om du hittar Allan-runt-hörnet så kanske 4000. På andra verkstäder motsvarande kopplingsbyte.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]