Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daddyowe
#1224200
jag har en xc90 d5-06 som har flertalet felkoder.
i infofönsteret står, broms fel stanna snarast, och även anti sladdservice erfodras.
så långt inga konstigheter, bilen går som vanligt, bromsar som vanligt, men är bara framhjulsdriven.
stänger jag nu av bilen så gor den inte att starta igen lika så går det inte att komma ikontakt med bilen varesig med vida eller någon annan liknande apparat.
kopplar jag bort batteriet en stund så kan jag starta och ven läsa av felkoder, när jag är inne i systemet, ecm,dcm så kan jag läsa koder även då bromsfel uppenbarar sig i info fönstret.
felkoder:
BCM-0094 komunikation mellan styrenheter komunikations problem med DEM
BCM-0100 -//- -//- -//- -//- -//- -//- ECM
BCM-0115 -//- -//- -//- -//- -//- -//- SAS signal saknas
BCM-0148 -//- -//- -//- felaktigt konfigratonsID
CEM-1A64 -//- med AOC-styrenhet signal saknas
BCM-0112 AYC-sensorGivarae ej kalibrerad
CEM-1ASE komunikation medSAS styrenhet signal saknas.
har kunnat ändra felkoderna från röda till gröna men för att ta bort och felsöka på nytt säger datorn åt mig att starta bilen köra på 1500 rpm i 30 sec stänga av bilen och starta den igen för att låta den gå på tongång i en minut och sen läsa av den igen, men det går ju inte att starta.... :-(O)

någon som har en bra ide att dela med sig av?
av rosefors
#1224206
Samma sak här som i en annan tråd. Har du mätt spänningen på batteriet?

Klickar det bara när du startar eller går startmotorn runt utan att den startar?
av rosefors
#1224211
daddyowe skrev:batteriet har ca 13v, det klickar men den går inte runt.
vilken tråd är det?
Det var någon annan som också har massa felkoder, men spelar kanske ingen roll. Behöver inte vara samma fel.

Dock ca 13 volt, vet inte riktigt vad det innebär. Mät batteriet med en multimeter och kolla volttalet exakt. Nu kan jag inte elsystemet på Volvo men spontant om startmotorn inte ens försöker går runtlåter det som ett fett jordfel eller dåligt batteri.
av daddyowe
#1224336
har lyckats få kontakt med bilen genom vida, efter en "norsk reset" :roll:
CEM;BCM;ECM;DEM;MP1samt SUB svarar inte på kommunikation.
Har även lyckats köra diagnostik på div parametrar och då sett att koden till och från nyckeln ibland stämmer och ibland är fel, därav startvägran.
känns som att det bara är att koppla isär alla kontakter och börja mäta, men ärligt så har jag inte lust :twisted:
av daddyowe
#1226479
Hittade felet, när kontakten till haldex styrenheten tas ur så fungerar resten av boxarna.
En grönsaks odlare hade varit stolt över den grönskan som bredde ut sig över kontakten :lol:
Tyvärr räckte det inte med rengöring av kontaktytor utan jag åker nog på en ny Box...
Men 3000 är ju ok om man jämför med vad ett liknande arbete skulle kostat på Volvo.

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]