Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1223943
Hej!
Har en XC70 Ocean Race från 2002, 26 000 mil, med automatisk växellåda som har börjat strula lite.
Den har börjat hugga/slå i 3ans växel. Speciellt ut ur rondeller och i kurvor. Men ibland så växlar den mjukt som den ska.
Det är speciellt irriterande när jag har folk med i bilen och det helt plötsligt hugger till.
Jag har lärt mig lite att känna när den är påväg att växla så då släpper jag lite på gasen, då hugger den inte lika mycket.

Jag har kollat oljan i lådan en gång förra veckan och den såg relativt bra ut. Inte mörk och inga metallflis eller liknande. Bilen var varm och stod plant, jag la även i alla växelspakens lägen i tio sekunder vardera. Har läst att ett oljebyte kan vara dåligt för lådan, och att man ändå inte får ut all olja ur lådan. Kan det vara värt att byta oljan ändå? Kanske lämna in och spola också?

Har en ny låda i garaget så har tänkt att byta den ganska snart. Svårt?

Någon som har någon aning om varför just 3an slår? Kan det vara kopplingen i lådan som är dålig? Automatlådor verkar väldigt komplicerade... :???:
Tack!
#1224041
Att ett oljebyte skulle vara dåligt för lådan kan man ju diskutera. Har man redan ett fel i lådan så kann det möjligen bli sämre av att ny olja tvättar rent men i dom flesta fall brukar det va tvärt om. En spolning är att rekomendera om det inte bytts olja i den tidigare. Det brukar göra nytta men jag kann för lite om just din växellåda för att kunna sätta fingret på vad exakt det är som är problemet.
#1224045
Att byta låda tar en stund . Beroende på hur komplett verkstad du har tillgång till.
Med 2pelarlyft växellåds lyft å motor ok å luftverktyg har man lådan ur på under 3 timmar
Sen tar det nog iaf 5 timmar å få i den nya iom att det ska varmköras å oljenivån ska justeras
Rekomenderar att man byter vevaxeltätningen när lådan ändå är ur
#1224054
Se om du kan googla att adaptera lådan först. Vill iaf minnas att jag läst något om att det kan hjälpa
av rosefors
#1224096
Kopplingssparka skrev:Hej!

Jag har kollat oljan i lådan en gång förra veckan och den såg relativt bra ut. Inte mörk och inga metallflis eller liknande. Bilen var varm och stod plant, jag la även i alla växelspakens lägen i tio sekunder vardera. Har läst att ett oljebyte kan vara dåligt för lådan, och att man ändå inte får ut all olja ur lådan. Kan det vara värt att byta oljan ändå? Kanske lämna in och spola också?
!
Om lådan blir dålig av oljebytet så är lådan så gott som slut ändå. Bara att byta och hoppas på det bästa men du måste spoila den. 12-16 liter beroende på hur noga man vill va. Klart en tråkig slant om det inte löser problemet men att lägga tiden är kanske värre.

Det kan dock nämnas att en del volvoverkstäder tar förvånansvärt humant pris för en spolning. 2800 har jag för mig jag fick vid en förfrågan på Bilia i Ängelholm.

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]