Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adde33
#1223935
Tjena!

Jag har en V70N som varken kupévärmen eller dieselvämaren funkar på.
De slutade funka ungefär samtidigt och undrar om det kan vara termostaten det är fel på?

Vill kolla allt innan det blir verkstad.

Har kollat säkringar osv..

mvh
av Eddie87
#1224033
Samma sak hände mig! Blåser kalt i kupén!
Vätskenivå Ok
Bytt ny kupefiltet
Varm motorn
Bägge slangar som går in från motorutrymmet varma
Haft batteriet urkopplat 15-20min, men hjälpte inte!

Vet inte vad det är!? Några tips?

Jag har nollställt lite koder, nu går det str starts dieselvärmaren.
Innan när man skulle slå på den PÅ den växklade till AV!

Inga felkoder men det blåser kallt i kupén? Tips?
:twisted:
#1224518
Måste bumpa den här tråden, då jag har samma bekymmer fast på min 2,5T -05.
Den var inne på en verkstad idag, som har varit Volvoauktoriserad förut, men inte är det längre. Så han har inte Vida...Men han fick inte ut några felkoder han kunde relatera till problemet, och cirkulation och termostat osv funkade som det skulle.
Så, han sa till mig att det säkerligen sitter i panelen, eller någon styrbox.
Sagt var det gjort så jag ringde direkt till Volvo här. Och där kom ju chocken...
Förklarade vad det var för problem, och direkt började han med att dom måste felsöka allting, vilket jag förstår. Men sen sa han att det säkerligen är en kombination av dåliga spjällmotorer och trasig CCM-Enhet. Han beräknade ett ca-pris på reparation för ca 14.000:- för jobb och delar för att åtgärda felet.
Känns ju som att dom försöker tokmjölka en på pengar innan men ens rullat över tröskeln....

Är det någon som har erfarenhet av detta? Mitt problem är ju då att den inte blåser varmluft i kupén, utan den blåser bara ljummet. Och idag när det var -26 grader var det jävligt kallt ska jag säga.....
Ingen som har några tips på vad man själv kan göra? Köpa Vida från Ebay och prova kalibrera spjällmotorerna? Eller prova byta CCM-Enhet till en begagnad? Om man kan göra det själv? Eller måste skiten programmeras in?

Tacksam för svar från en kall förare........
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1224534
Enklast och mest sannolikt är väl att det kommit fukt i grejerna så att något spjäll frusit fast och sedan har det gått sönder när det försökt röra på sig.

En kalibrering med vida låter som en bra början. Steg två är väl att försöka komma åt spjällen och kontrollera dem fysiskt.
av SAM
#1224677
Läs ut felkoder. Vilka felkoder har du? CCM-DD00, DD01, DD02 är eller kan vara styrenheten för stolsvärmen som kortsluter LIN bus. Styrenheten kollar du enkelt genom att koppla bort de tre kontaktstyckena från styrenheten. Du kommer enklast åt genom att höja stolen till maxläget och därefter lossa bakifrån passagerarplatsen. Kontrollera därefter klimatanläggningen. Om felet ligger i styrenheten fungerar klimatenheten och felkoden försvinner.
Volvo har haft en hel del problem med styrenheten och den är ersatt flera gånger.
Styrenheten sitter under förarstolen. Är fastsatt med ett clips. Den har artnr: 31268907 och kostar 548:- hos Volvo.
Du behöver förmodligen inte tala om för bilen att du bytt enheten.

Lycka till!
SAM

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]

Volvo 340 orange motorlampa

Enligt den nedärvda erfarenheten är thin[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]