Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1223827
S80 -04. Som sagt, framrutan har spruckit tre gånger på drygt ETT år. Vad i hela friden?
Någon som har upplevt detta? Vad kan orsaken vara? Felmonterat?

Anar att dessa rutor är limmade - kan det bli spänningar i rutan?
#1223837
Någonting skrev:Har du haft stenskott i rutan innan den spruckit? Tillräckligt djupa stenskott + temperaturförändringar + Vibrationer = Sprucken ruta.
Om det var ett stenskott nu, för en vecka sedan, vet jag inte. Inget som man kunde skönja med ögonen i alla fall.

Frugan startade bilen efter jobbet. Minusgrader, ingen kupévärme i bilen, och rutan sprack horisontellt, en halvmeter. Ganska mitt i höjdled.

Temperaturskillnad var det inte.

(Har man någon slags garanti från glasfirman, typ ett år eller så?)

Edit: Rutan monterades i september - fyra månader sedan...
#1223953
Var bytte du rutan? Spänningar förekommer men är ovanligt. Väldigt ovanligt på just v70n/s60 rutorna så att det skulle vara det 3 gånger är osannolikt.
Garanti kan gälla beroende på var du bytt rutan. En glasmästare ser enkelt om det är ett stenskott som orsakat sprickan eller om den självspruckit /glasmästare
#1224100
Min har också spruckit av att stått parkerad utomhus. Bilen har stått väldigt skyddad under ett par veckors tid så det är inte frågan om nån yttre påverkan.

Fast skulle ändå vända mig till firman och försöka reklamera rutan. Vad för fabrikat är det på glaset?
#1224170
rosefors skrev:Min har också spruckit av att stått parkerad utomhus. Bilen har stått väldigt skyddad under ett par veckors tid så det är inte frågan om nån yttre påverkan.

Fast skulle ändå vända mig till firman och försöka reklamera rutan. Vad för fabrikat är det på glaset?
Fabrikat? Vete tusan. Har fått höra att det finns kvalitetsskillnader, typ "tunnare" glas.

I detta fallet, efter att noga ha lusläst sprickan... så hittas ett litet stenskott. Så, bara att bita ihop då, och betala självrisk ännu en gång.
(Fick avdrag förra gången - kanske kan få 10% igen :-) )
#1224240
Rudolfroffe skrev:
rosefors skrev:Min har också spruckit av att stått parkerad utomhus. Bilen har stått väldigt skyddad under ett par veckors tid så det är inte frågan om nån yttre påverkan.

Fast skulle ändå vända mig till firman och försöka reklamera rutan. Vad för fabrikat är det på glaset?
Fabrikat? Vete tusan. Har fått höra att det finns kvalitetsskillnader, typ "tunnare" glas.

I detta fallet, efter att noga ha lusläst sprickan... så hittas ett litet stenskott. Så, bara att bita ihop då, och betala självrisk ännu en gång.
(Fick avdrag förra gången - kanske kan få 10% igen :-) )
Fabrikatet var Pilkington (43R-001574)
Vet inte om det säger dej något?
#1224248
Rudolfroffe skrev:
Rudolfroffe skrev:
rosefors skrev:Min har också spruckit av att stått parkerad utomhus. Bilen har stått väldigt skyddad under ett par veckors tid så det är inte frågan om nån yttre påverkan.

Fast skulle ändå vända mig till firman och försöka reklamera rutan. Vad för fabrikat är det på glaset?
Fabrikat? Vete tusan. Har fått höra att det finns kvalitetsskillnader, typ "tunnare" glas.

I detta fallet, efter att noga ha lusläst sprickan... så hittas ett litet stenskott. Så, bara att bita ihop då, och betala självrisk ännu en gång.
(Fick avdrag förra gången - kanske kan få 10% igen :-) )
Fabrikatet var Pilkington (43R-001574)
Vet inte om det säger dej något?
Japp, OE-leversntör så det borde inte vara några konstigheter med glaset. Är det inte något märkligt med hur dom monterar rutorna så måste du ha extrem otur. Tycker ändå man borde lyfta frågan med dom om dom monterar rutan enligt anvisningarna för det verkar helt klart som om du har stora spänningar i glaset.

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]