Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1223179
Jag tänkte försöka byta innerbackspegel i min XC -01, det är en "dimmande" som gått sönder och jag har köpt en donatorspegel som jag skruvat isär.

Jag har förstått att spegeln innehåller ett kretskort som är en del av larm/startspärr och att spegeln därför inte kan bytas rakt av. Tanken är alltså att flytta över kretskortet som sitter i bilens originalspegel, till donatorspegeln.

Hur gör jag detta på bästa sätt, jag antar att bilens larm blir knasigt om jag bara kopplar ur den befintliga spegeln?

Räcker det med att koppla från batteriet så att bilen inte låser sig eller liknande?

På en Land Rover jag hade fanns det någon procedur med nyckeln minns jag, Volvo har kanske någon liknande lösning?
#1223285
Spegeln innehåller den styrenhet som kallas UEM (Upper Electronic Module). Den sköter mycket riktigt larmet, dock inte startspärren. I mjukvaran till UEM finns de PIN-koder som gör att dina fjärrkontroller fungerar. Byter du UEM kommer alltså dina fjärrkontroller inte längre att fungera. Om du byter till en UEM som inte har rätt mjukvarugeneration för din bil kommer även en del andra saker att sluta fungera.

Så, ja, du bör flytta över kretskortet från din gamla spegel (om det nu är möjligt att göra utan åverkan på spegel eller kretskort). Om ny spegel med gammalt kretskort lagar det fel du vill åtgärda vet jag inte. Beror förstås på om felet sitter i själva spegeln eller i kretskortet.

Kopplar du bara bort batteriet innan du demonterar den gamla spegeln och monterar den nya bör det i övrigt vara helt lugnt.
#1223413
Tack!

Jag tror det är möjligt att flytta över kretskortet, det sitter förvisso med dubbelhäftande tejp på själva glaset men på min reservdelsspegel gick det att skära loss tejpen, känner jag att det blir för mycket brytande när jag väl börjar får jag väl hitta på något annat men det bör kunna gå.

Sen om det nya glaset fungerar är ju en annan sak, men jag hoppas att det ska lira, i värsta fall får jag åtminstone ett helt glas som är bättre än det som sitter där idag.
#1226943
Tack för era tips, innerbackspegeln är nu bytt (eller rättare sagt, reparerad).

Lite småpilligt var det men nu fungerar den alltså. Kort historia; som ovan påpekas kan man inte byta själva spegeln rakt av då denna innehåller ett kretskort som har koppling till bilens larm, men det gick att flytta enbart själva glaset med lite arbete (och en lödpenna). Batteriet kopplades ur i god tid innan.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]