Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1223152
Hej!

Nu har min pärla börjat lägga felkoder på några saker. Det började efter att jag råkade ut för ett mindre trevligt gupp, eller man kanske ska kalla det avgrund, där bilen verkligen gick i. Nu har jag inte tillgång till VIDA, utan bara de generella felkoder som Torque utläser. De felkoder som jag får är:
P0069 och P2227. Enligt sökning så säger de att MAP-sensorn inte mår som den ska. Nu till min fråga, var kan man hitta denna sensor på motorn/i motorrummet? Är det den som sitter vid anslutningen på intercoolern eller sitter den någon annanstans? Eller har jag läst dessa felkoder helt fel?

Jag får iaf helt orimliga värden i Torque gällande turbotryck och insugstryck. Vid tomgång så visar den ett laddtryck på 0-0,1bar men insuget visar ett tryck på 113kpa ~ 1,13bar. Då jag kör och laddar lite, ~1bar, så säger insuget att den får någonting runt 210-230kpa. Gasar jag mer så lägger den felkod och slutar ladda, då visar Torque max tryck i intrycket, runt 250kpa.
#1223217
Det sitter en MAP sensor vid intercoolern.
Frågan är om du inte har en direkt i insugsgrenröret också?
Passagerarsidan om jag inte minns fel. (Kanske var endast bensin turbo's)


Sen är ju dielselturborören kända för att släppa i en anslutning till turbon också....
Under någonstans. Nått fäste/klamma som går av....
Problem efter ett kraftigt gupp, kan ju det vara nåt att kolla.
#1223417
Ditt turborör kan ha tagit skada. Sitter silicontätningarn i var ände. Ibland när det är läckage på luftsidan så är det inte alltid det märks på dieslar eftersom de jobbar med luftöverskott. Skulle försöka hissa upp bilen och göra en check. Jag har vida med bor i Småland

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]