Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
#1222721
Löprullar och multirem byts. Vattenpumpen byts normalt inte vid första kamremsbytet om det inte finns glapp i den. Men det finns de som anser att man ändå ska byta vattenpumpen när man ändå är igång. Enligt Bilia behöver inte vattenpumpen bytas vid första kamremsbytet.
#1224000
Fick tre svar på kostnad för byte av kamrem + multirem:

Bilia 5200:-
Mechanum 5300:-
Mekonomen 3700:-

Mekonomen rekommenderade vattenpumpsbyte och hamnade då på 5800:-

Verkar kostnaden rimlig?

/Dea
#1224003
dea944t skrev:Fick tre svar på kostnad för byte av kamrem + multirem:

Bilia 5200:-
Mechanum 5300:-
Mekonomen 3700:-

Mekonomen rekommenderade vattenpumpsbyte och hamnade då på 5800:-

Verkar kostnaden rimlig?

/Dea
Ja, om löprullar ingår tycker jag det var ett mycket bra pris från Mekonomen i synnerhet. Bytte motsvarande rätt nyligen på lokala Volvo-handlaren och där var det ett par tusen ytterligare, utan VP som jag tyckte var onödigt att byta med tanke på lågt miltal.
__
Nu har jag ju en bensinare som du ser till höger men det är väl rätt motsvarande jobb.
#1224079
Som referens kostade det mig 160 euro i delar* och tog ca 3-4 timmar för mig som amatör att göra jobbet själv på min bensinare. Så Bilia har nog hyfsad marginal på just det jobbet med tanke på att det inte borde ta mer än 1-1,5 timme för nån med vana.

Att byta vattenpumpen också tar inte många minuter extra när det andra görs så att ta 2000 extra för det låter dyrt.

*kamrem, vattenpump, multirem, spännrullar till båda.

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]