Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dea944t
#1222694
Får inte ordning på höger främre bromsok, kolven har ärgat, så jag behöver ett nytt.

Finns både märkes-ok och "no-name", runt 700-1000:- för märkes (om det dåliga skickas tillbaka) och 800:- för no-name (ingen stomavgift).

Nån som har erfarenhet av de olika märkena?

Märkes:
- A.B.S
- Budweg
- Bosch
- ATS
- TRW

No-name
- Biltema
- Getech

/Dea
av MickeM
#1222729
Gamla rostiga är dåliga.
Nya är bra.

Vad det sen står på kartongen har till 95% med snobberi att göra.

Jag har personligen Biltema ok på alla fyra, och jag har haft det på andra bilar förr utan problem.

Även monterat åtskilliga Biltema bromsok, och av andra olika märken åt familj och bekanta genom åren.

Dom som fick bytas efter ca två år (pga läckage) var två Brembo, köpta över disk på två olika ställen, till två olika bilar.
(Båda Toyota Rav4 förvisso)

Tillfällighet?
Kanske....
av dea944t
#1222784
Blev ett ok från Budweg, alltså ett renoverat ok (Biltemas är nytillverkade), 80:- mer än Biltema och det kändes det värt att få ett som jag vet var det är tillverkat/renoverat. Återstår att se hur kvaliteten är...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1222810
dea944t skrev:Blev ett ok från Budweg, alltså ett renoverat ok (Biltemas är nytillverkade), 80:- mer än Biltema och det kändes det värt att få ett som jag vet var det är tillverkat/renoverat. Återstår att se hur kvaliteten är...
Själv ser jag det som ren vinst att få betala mindre och få ett nytillverkat. Smaken är som baken :)
av Arnold
#1222906
dea944t skrev::D

Frågan är om jag ska passa på att byta bromsslangen också?
Det kan vara bra att göra det. Det brukar ju bli sprickor i dem med tiden. De kan även rasa ihop inuti så det kan göra att kolvarna inte går tillbaka.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]