Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustavstorp
#1222469
Har ett problem som går mig på nerverna. Det gäller min V70 2,5T 04 24 000 mil. Plötsligt så kan strömmen försvinna till kombiinstrumenten och helljuset blinkers elhissar varningsblinkers stolvärme och centrallås. Däremot så fungera radio vindrutetorkare kupéfläkten och halvljus. Stänger jag av motorn och försöker starta så är det stendött. Men väntar jag en stund så fungera allt igen, det verkar va värmerelaterat. Så när det kallnat så fungerar allt igen. Dom har bytt tändplatta, inga felkoder förutom meddelande SRS service snarast. Någon som vet något om detta? Tacksam för all hjälp.
av andersuw
#1222492
Vilken felkodsläsare har använts? Om en hel massa grejer i bilen plötsligt blir strömlösa borde det definitivt generera en hoper felkoder vid sidan av SRS-systemet och dessa kan ge en fingervisning om var felet sitter. Men för att läsa alla koderna fordras en felkodsläsare specifikt avsedd för bilen, inte en generisk OBD-läsare.
av andersuw
#1222515
Märkligt. Men kanske gav dig verkstaden besked bara om de koder som vid avläsningstillfället var aktiva. Det jag tänker på är de koder som rimligen borde ha satts på diverse styrenheter när strömavbrottet uppstod men som inte längre är aktiva när strömmen är tillbaka. I VIDA (Volvos diagnosticeringsprogram) kan man se både de aktiva och icke aktiva koderna och dessutom se vilka av dem som fortfarande är aktiva.

Vid sidan av felkoderna är det enda sätt att diagnosticera vidare som jag kan se att försöka mäta upp var strömavbrottet finns när det uppstår och så länge det varar.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1222538
Det verkar som att man får slänga en gissning åt CEM då?

Den går att klona till begagnad för att spara pengar, kostar lite mycket att köpa ny+mjukvara. Vet självklart inte om det är lösningen men om du felsöker vidare och behöver byta så kan jag klona in till begagnad. PM för info isf.
av andersuw
#1222796
Gustavstorp skrev:Går ej att utläsa datorn när det är strömlöst.
Jag vet. Så att läsa felkoder när bilen är strömlös var inte vad jag föreslog. Vad jag istället hade i åtanke var att med hjälp av multimeter försöka mäta upp var strömavbrottet närmare bestämt finns när det uppstår. Om exempelvis CEM inte får ström när den borde sitter felet utanför CEM snarare än inuti. Johnny kan mycket väl ha rätt i sin gissning men genom att mäta lite kan man minska behovet av gissningar.
#1222847
Hej!

Som ett sidospår.
Ska inte jämföras med våra bilars elektronik dag, men som ett inlägg i debatten.
Har felsökt en del på videoutrustning i mitt arbete på ett Tv-bolag
Där gällde det värme/kylproblem av komponenter på kretskorten, i första hand komponenten ”kondensator” som ändrade värde (kapacitansen).
Vad vill jag med detta?
Jo, försök med värme och kylspray på vissa känsliga enheter som felsökare. En del av våra bilar har elektronik som är ca 10-15 års gamla.
Behöver inte vara en dåliga lödningar av ålder.

God fortsättning (D)
Lennart
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]