Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1221948
Jag har ett bekymmer som jag inte kan lokalisera riktigt. När jag kör i 50 eller mer så är det nått skumt ljud från framvagnen, jag uppfattar det som att det kommer från högersidan. Men det blir inte högre ju snabbare jag kör, utan är samma "volym" på det hela tiden.
Ljudet påminner om typ att bromsskivan är skev.
I somras bytte jag hjullager höger fram och styrled. I höstas lämnade jag in den så att stötdämpare och fjäderbenslagring byttes på bägge sidor fram. Stötdämparna var begangade bara för att jag hade inte ekonomi just då till ett par nya.

När jag kollar på navet och allt så ser jag ingenting misstänkt, allt sitter på plats och jag känner inga missljud eller vibrationer när jag snurrar på grejjerna.

Kan det vara som så att bromsskivan är skev ändå, utan att det syns nått? Tänkte om den blev skev av nån anledning när jag bytte lagret, även fast jag var försiktig med den.
Eller kan det vara nått med drivningen i sig som spökar?

Jag blir tokig på att lyssna på det där dova ljudet när jag kör, så jag hoppas att ni som kan bilar mer än mig har ett bra svar på vad det kan vara.

Mvh Fredrik
#1222061
Omöjligt att ge bra svar på detta utan att ha hört det själv, men vind bromsskiva brukar inte låta.
Bara durra när man bromsar iite högre fart.

Hur är ljudet?
Morrande, skallrande, skrapande klonkande skrikande.....?

Bromsbelägg som är slut tillsammans med anliggande broms?

På högersidan har du också ett stödlager på drivaxeln som kan låta. Brukar också glappa radiellt isf.

Hur drog hårt du centrumskruven för drivaxeln, när du bytte hjullager?
Sitter den skruven ännu, eller har den lossnat lite?

Vinterdäck, särskilt dubb, kan låta "morrande".

Du har inte AWD?
Då finns flera möjliga ljudkällorsom vinkelväxel och stödlager på kardanen....
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]