Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tvärbroms
#1221798
Hej! En stolt ägare till en S80 -00 här :)
Jag har endast en reservnyckel och hade tänkt införskaffa en till för säkerhets skull :)
Snackade med Volvo och de kunde erbjuda en KIR-nyckel, vilket skulle vara attraktivt då jag inte har någon larmdosa på min reservnyckel.
Nu till min fråga. Den förra ägaren verkar ha avaktiverat alarmet på bilen. Skulle en KIR-nyckel ändå fungera utan larmet? Antar att centrallåset skulle fungera, men kommer bilen blinka till med blinkerserna när man låser den?

För övrigt undrar jag om någon har någon koll vad det kan kosta att aktivera alarmet igen? Bara KIR-nyckeln i sig gick på saftiga 4000 :-O)
av andersuw
#1221823
KIR eller inte bör sakna betydelse. Det är i allt väsentligt samma fjärrkontroll i en KIR som i den separata fjärrdosan som fanns tidigare. Enda skillnaden är att man på KIRen lade till den röda så kallade ”panikknapp” som startar tutan (inte sirenen) på distans om man vill. Men den funktionen fanns där egentligen tidigare också. Fattades bara knappen och en enkel elektronikkomponent som kan lödas dit i efterhand. Har själv två fullvärdiga KIR till min V70 -02 baserade på kretskorten till de ursprungliga fjärrdosorna där även den röda knappen funkar.

Larmet kan säkert Volvo ÅF få igång igen men vad de vill ha för mjukvaran sedan man plockat bort det skall jag låta vara osagt. Kan bli lika dyrt som när larm eftermonteras. Och sirenen kan vara kass och kan behöva bytas. Det senare är en rätt trolig orsak till att larmet blivit bortprogrammerat.
Användarvisningsbild
av greeeken
#1221864
tvärbroms skrev:Hej! En stolt ägare till en S80 -00 här :)
Jag har endast en reservnyckel och hade tänkt införskaffa en till för säkerhets skull :)
Snackade med Volvo och de kunde erbjuda en KIR-nyckel, vilket skulle vara attraktivt då jag inte har någon larmdosa på min reservnyckel.
Nu till min fråga. Den förra ägaren verkar ha avaktiverat alarmet på bilen. Skulle en KIR-nyckel ändå fungera utan larmet? Antar att centrallåset skulle fungera, men kommer bilen blinka till med blinkerserna när man låser den?

För övrigt undrar jag om någon har någon koll vad det kan kosta att aktivera alarmet igen? Bara KIR-nyckeln i sig gick på saftiga 4000 :-O)
4000 för enbart en nyckel???

Varför inte köpa oslipad nyckel på tex ebay o slipa till den för nån hundring? Att programmera in den kostar kanske 6-700
Bilen kommer inte blinka om du låser med nyckel
av andersuw
#1221969
4000 kr är som jag förstår det priset för en KIR-nyckel inklusive fjärrkontroll, inte bara nyckeldeln. Och begagnade fjärrkontroller som säljs tillsammans med den PIN-kod som krävs för att lägga in den som behörig på bilen är ju inte direkt lätta att hitta så det är lite svårt att komma undan utan nyköp i det fallet.

Dock lyckades en forummedlem nyligen med konststycket att hitta en begagnad innerbackspegel med tillhörande fjärrkontroller för 450 kr. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1218682

I innerbackspegeln sitter UEM (Upper Electronic Module) som i sin tur håller koll på fjärrkontrollernas behörighet. Så under förutsättning att det inte krävs omladdning av mjukvaran till UEM för att den skall fungera i sin nya omgivning kan man på det viset skaffa sig ett par fjärrkontroller lite billigare än vad som annars är möjligt. Och om fjärrkontrollerna inte redan tar formen av KIRar kan man flytta över kretskorten till KIR-skal.
#1222084
andersuw skrev:4000 kr är som jag förstår det priset för en KIR-nyckel inklusive fjärrkontroll, inte bara nyckeldeln. Och begagnade fjärrkontroller som säljs tillsammans med den PIN-kod som krävs för att lägga in den som behörig på bilen är ju inte direkt lätta att hitta så det är lite svårt att komma undan utan nyköp i det fallet.

Dock lyckades en forummedlem nyligen med konststycket att hitta en begagnad innerbackspegel med tillhörande fjärrkontroller för 450 kr. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1218682

I innerbackspegeln sitter UEM (Upper Electronic Module) som i sin tur håller koll på fjärrkontrollernas behörighet. Så under förutsättning att det inte krävs omladdning av mjukvaran till UEM för att den skall fungera i sin nya omgivning kan man på det viset skaffa sig ett par fjärrkontroller lite billigare än vad som annars är möjligt. Och om fjärrkontrollerna inte redan tar formen av KIRar kan man flytta över kretskorten till KIR-skal.
Tack för de ingående svaren!

Det verkar lättast att bita i det sura äpplet och köpa direkt av Volvo. Tror dock jag avstår då det nästan är uppe i halva bilens värde - Nej tack.

Hittar någon den här tråden och vill försöka sig på att komma undan billigare så hittade jag denna sida " https://www.myswedishparts.com/1999-2006/ " efter en kvälls frenetiskt sökande. Kanske kan vara något?
Användarvisningsbild
av greeeken
#1222679
andersuw skrev:4000 kr är som jag förstår det priset för en KIR-nyckel inklusive fjärrkontroll, inte bara nyckeldeln. Och begagnade fjärrkontroller som säljs tillsammans med den PIN-kod som krävs för att lägga in den som behörig på bilen är ju inte direkt lätta att hitta så det är lite svårt att komma undan utan nyköp i det fallet.

Dock lyckades en forummedlem nyligen med konststycket att hitta en begagnad innerbackspegel med tillhörande fjärrkontroller för 450 kr. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1218682

I innerbackspegeln sitter UEM (Upper Electronic Module) som i sin tur håller koll på fjärrkontrollernas behörighet. Så under förutsättning att det inte krävs omladdning av mjukvaran till UEM för att den skall fungera i sin nya omgivning kan man på det viset skaffa sig ett par fjärrkontroller lite billigare än vad som annars är möjligt. Och om fjärrkontrollerna inte redan tar formen av KIRar kan man flytta över kretskorten till KIR-skal.

Läste inte hela. Han vill ha en komplett nyckel, ja då är det annorlunda så klart
Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]