Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1221747
Hejsan
Jag har ett återkommande problem med min s80. När det har regnat kraftigt kan vissa delar av elsystemet bete sig märkligt. Det brukar lösa sig genom att man kör in bilen i varmgarage några dagar så att bilen blir torr igen.
Felet som uppstod senast var att cupefläkten slutade fungera, men värmen funkade (man kände av det när man körde på motorvägen).
Säkringen var paj och jag prövade att byta den men den exploderade och blev paj direkt (jag hade redan stängt av bilen vid bytet av säkringen).
Efter några dagar så skulle jag parkera och då gick samtliga varningsblinkers på, bilen var också avstängd så jag drog ur säkringen för att det skulle upphöra.
Sista problemet nu är att alla reglage för värmesystemet (cupefläkt/cupevärme/stolsvärme m.fl.) har slockat och fungerar ej.

Har ni något tips på hur jag skall ta och börja felsöka? Någon upplevt liknade problem och isåfall vad var åtgärden?

Tackar på förhand
Senast redigerad av 1 ryssvevolvon, redigerad totalt 0 gånger.
#1222548
Leta var fukt kommer åt någon större styrmodul vore väl en god början.
Men det har du börjat med antagligen, eller hur?

Framförallt inne i bilen.
Läck från vindrutan, ventilationen, ev takluckas dränage, mm...
#1253505
Blinkers fungerar nu och värmen (när man kör på motorvägen blåser det in fint av vinddraget) och styrenheten för ac/cupévärmen ser ut att fungera då lamporna på styrenheten lyser som om det inte vore något synbart fel, men cupéfläkten snurrar inte.

Jag fick fram följande felkoder:

Klimatanläggning CCM:

0001B - Nedre Omkopplare, saknar identitet
Permanent

0001 - Kupéfläktmotor, för låg signal
Permanent


Kan det vara cupéfläkten, effektenheten/motståndet eller själva styrenheten för AC/cupevärme?

(Värt att känna till; ACn har inte funkat på flera år och det är inget som jag vill idagsläget laga).

Tackar på förband
#1258335
Efter att ha skruvat ner handsfacket (underlättar jobbet något) och därefter kopplat ur och plockat ut hela fläkten inklusive effektenheten (motståndet), kunde jag konstatera att säkringen till cupéfläkten inte längre smäller. Jag prövade köra cupefläkten på ett bilbatteri och fläkten snurrar bra.

Dock har min bil gått väldigt långt, så jag funderade på att fläkten mycket väl kan vara sliten, även om jag tror felet ligger i effektenheten (strömmen går ju via effektenheten innan den når fläkten).

Jag har tidigare läst om att om man har en sliten fläkt och sätter in en ny effektenhet, så kan man paja effektenheten pga av den gamla fläkten (gäller iallafall Saab 9000 (som har ett motstånd och inte en effektenhet).

Hur som helst, hittade på tradera en bättre begagnad fläkt inklusive effektenhet.

Jag bad min kollega dränka vindrutan och torpedväggen med vatten från en vattenslang medans jag själv låg på rygg och tittade in i utrymmet för fläkten för att se om det läcker in vatten - Det gjorde det inte.

Slutsats: Jag tror att felet var fukt och regn i kombination med en sliten fläkt/effektmotstånd som gjorde det hela.

Nu är cupéfläkten bytt och allt funkar bra. Tack för denna gång.

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]