- fre 05 jan 2018, 12:53
#1222727
Så kan det självklart vara. Det är dock förmodligen större sannolikhet att det funnits ett jack eller deformering på ytan där sprickbildning initierats och när det väl börjat propagera så är det bara en tidsfråga.
dea944t skrev:Jag hade fjäderbrott vänster fram vid ~13000 mil (2,5 år sedan) på min V70 och bytte bara den trasiga då den andra såg helt OK ut, det ändrade inte höjd eller "väghållning" och 4500 mil senare är den andra fjädern fortfarande hel.
Brottet berodde inte på att fjädern var "upprostad" utan sannolikt på ett kvalitetsproblem (föroreningar i stålet, härdningproblem eller liknande) på den specifika fjädern som ledde till för snabb utmattning och brott.
Att byta den andra fjädern också om den ser OK ut ser jag inte riktigt poängen med, det är omöjligt att uttala sig om sannolikheten för att den också skulle ha ett kvalitetsproblem med tanke på att fjäderbrott är ovanliga på V70, hade det däremot varit ett frekvent förekommande fel hade det varit rimligt att byta båda.
Så kan det självklart vara. Det är dock förmodligen större sannolikhet att det funnits ett jack eller deformering på ytan där sprickbildning initierats och när det väl börjat propagera så är det bara en tidsfråga.