Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1222407
Om vi kan sluta med att kasta skit på varandra så kanske vi kan lära nått av varandra istället. Jag har sett att du är CNC-operatör. Fräs eller svarv? Jobbar du i mastercam? Vi fick våra verktyg av Sandvik Coromant under vårt projekt på Chalmers.

Hursomhelst, det är inte producenten av fjädrarna som skapar legeringen utan de köper trådmaterialet på stång. Däremot värmebehandlar de det. Leverantörerna av stålet har mycket strikta krav på sig att redovisa sammansättningen i stålet det säljer och det är upp till konstruktören att designa genom att bland annat välja stål enligt nån lower bound / mininum-princip så att produkten åtminstone når upp till kraven. Samtidigt kan det vara värt att poängtera att fjäderstål inte är någon superlegering.

Hemligheten till varför fjädrar håller olika länge ligger däremot i ytbehandlingen. Det är oerhört viktigt vilken yta det är på stål som utsätts för vibrationer och det är exempelvis därför du kan på fackverksbroar i stål där delarna svetsas se att alla svetsfogar är nerslipade. Och ovanpå det korrosionsskydd.

Utredningen ang tvillingtornen kan vi ta en annan dag men gärna.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
#1222409
Nexus skrev: Som företrädare för forumet så skulle det vara tacksamt om så bildade människor slutade citera hela textet och citat på citat. Det finns en utmärkt snabbsvars funktion som de flesta klarar av använda utan problem :-)-)
Det skulle spara mig mycket av min tid till vettigare saker på forumet.
Anledningen till att jag citera hela skiten var för att användare utan problem också kan ändra (ta bort) innehållet i sina inlägg i efterhand. Jag är den som ursprungligen satte upp phpBB för ett annat stort svenskt bilintresseforum en gång i tiden så jag tror jag har koll på läget.
av rosefors
#1222421
Nexus skrev: Kan ju tycka det är märkligt med all kundkap om material att vissa bilmärken dras med brustna fjädrar som standard. Man borde ju kommig längre i framtagande av en hållbar fjäder som tål väder och vind....
Forskning på bra material säger inte att det finns massa skit på marknaden som inte når upp till forskningsresultaten. Det tror jag vi kan vara eniga om.! Så fjädrar kan därmera bli svaga efter flera års användande om materielet inte faller innom ramen hos raketforskarna. Så där kan även du sitta skita i det blå skåpen med din läran om material...
Svaret på detta är förmodligen samma till varför framskärmarna på senare Audi rostar upp mycket snabbare än vad de gjorde på 80/90-talet. Eller varför Mercedes över lag rostar upp snabbare än allt annat eller varför gamla iPhones är i det närmast obrukbara.

Bilproducenterna skiter nämligen i vad som händer efter att bilen är äldre än 7 år eller 20.000 mil. Efter det är ägaren till fordonet inte längre kund till bilproducenten på så vi satt det varken bidrar ekonomiskt eller påverkar lojaliteten för fabrikanten så att detta leder till nybilsköp eller begagnatköp som skapar intäkter för eftermarknaden (service och reparationer). Bilarna är helt enkelt värda för lite för att hamna hos kunder som har tillräckligt med pengar där de väljer att göra affärer direkt med Volvo. Det är så statistiken ser ut och det finns inget ekonomisk incitament att skapa högre kvalité/längre livslängd på produkterna. Dessa bilar vill tillverkarna såklart helst ha bort från gatan.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1222465
Bra då är vi överens om att fjädrar kan tappa sin styvhet helt beroende på hur mycket energi tillverkare lägger på hållbarhet. Det var dit jag ville komma hela tiden men ni blånekade ju att något sådant kunde förekomma. Jag kör maxaz integrex i 200. Kombinerade fräs och svarv. Och vi har ofta problem med kvalitet på skären från olika leverantörer. Trotts de har samma beteckning så skiljer det från ask till ask. Kvalité är inget man kan gå efter längre. Ena gången går Sandvik bäst nästa gång iscars plattor sen dessutom material som skiljer i legering.
Många vet inte att man kan använda snabsvar istället för citera allt så det blir så rörigt och svårläst överlag. 3 meningar tar en hel sida..
av dea944t
#1222693
Jag hade fjäderbrott vänster fram vid ~13000 mil (2,5 år sedan) på min V70 och bytte bara den trasiga då den andra såg helt OK ut, det ändrade inte höjd eller "väghållning" och 4500 mil senare är den andra fjädern fortfarande hel.
Brottet berodde inte på att fjädern var "upprostad" utan sannolikt på ett kvalitetsproblem (föroreningar i stålet, härdningproblem eller liknande) på den specifika fjädern som ledde till för snabb utmattning och brott.

Att byta den andra fjädern också om den ser OK ut ser jag inte riktigt poängen med, det är omöjligt att uttala sig om sannolikheten för att den också skulle ha ett kvalitetsproblem med tanke på att fjäderbrott är ovanliga på V70, hade det däremot varit ett frekvent förekommande fel hade det varit rimligt att byta båda.
av rosefors
#1222727
dea944t skrev:Jag hade fjäderbrott vänster fram vid ~13000 mil (2,5 år sedan) på min V70 och bytte bara den trasiga då den andra såg helt OK ut, det ändrade inte höjd eller "väghållning" och 4500 mil senare är den andra fjädern fortfarande hel.
Brottet berodde inte på att fjädern var "upprostad" utan sannolikt på ett kvalitetsproblem (föroreningar i stålet, härdningproblem eller liknande) på den specifika fjädern som ledde till för snabb utmattning och brott.

Att byta den andra fjädern också om den ser OK ut ser jag inte riktigt poängen med, det är omöjligt att uttala sig om sannolikheten för att den också skulle ha ett kvalitetsproblem med tanke på att fjäderbrott är ovanliga på V70, hade det däremot varit ett frekvent förekommande fel hade det varit rimligt att byta båda.

Så kan det självklart vara. Det är dock förmodligen större sannolikhet att det funnits ett jack eller deformering på ytan där sprickbildning initierats och när det väl börjat propagera så är det bara en tidsfråga.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1223398
Skulle byta dämpare fram på syrran V50. Såg ena fjädern var brusten ( nybes utan anmärkning). Med tanke på allt jobb riva isär så beställde jag 2 fjädrar, lager gummin mm. Tur var det för när delarna väl kom så hade den andra fjädern brustit oxå.
River jag och byter så snålar jag inte in på byta allt utom ena fjädern om den nu varit hel.
Så resonerar jag sen får folk självklart göra som de vill . :-)-)
av rosefors
#1224102
Nexus skrev:Skulle byta dämpare fram på syrran V50. Såg ena fjädern var brusten ( nybes utan anmärkning). Med tanke på allt jobb riva isär så beställde jag 2 fjädrar, lager gummin mm. Tur var det för när delarna väl kom så hade den andra fjädern brustit oxå.
River jag och byter så snålar jag inte in på byta allt utom ena fjädern om den nu varit hel.
Så resonerar jag sen får folk självklart göra som de vill . :-)-)

Fantastiskt. Så var det originalfjädrar på denna bil?

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]