Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1221149
Min bil blev typ 2 cm högre med nya fjädrar och dämpare. Det skulle jag helst slippa på bara ena sidan.

Generellt när det gäller väghållning känns det skönt om det är jämnt så att det betet sig likadant åt båda hållen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1221155
volvofantast skrev:Så bättre att hitta 1 begagnad fjäder om man inte vill byta båda sidorna?
Ja det låter som en rätt hyfsad kompromiss. Exakt rätt blir det väl inte då heller men borde bli rätt nära.

Jag förstår ju att du helst slipper skruva ner båda fjäderbenen :-)
av LottaGroning
#1221191
Hur långt har bilen gått ? Är det en lågmilare så kan det räcka med den ena fjädern.
Men för att få ett symmetriskt beteende på väghållningen är det lämpligast att byta både stötdämpare och fjäder på båda sidorna, enligt samma princip att man inte byter bara bromsbelägg eller skiva på en sida.
av rosefors
#1221285
Det finns ingen skillnad på fjäderkonstant mellan en gammal och en ny fjäder, så länge det är samma fjäder.

Om det är skillnad på gamla och nya fjädrar av samma modell är där nått fel på fjädern.
av LottaGroning
#1221313
rosefors skrev:Det finns ingen skillnad på fjäderkonstant mellan en gammal och en ny fjäder, så länge det är samma fjäder.

Om det är skillnad på gamla och nya fjädrar av samma modell är där nått fel på fjädern.

Ja, som t ex godsutmattning, efter lång och trogen tjänst.
En beg fjäder från typ en 40 000 mils taxi är nog inte lika på hugget som en som plockas från en 1500 mils krockad bil.
Fjäderbrott är ju ett typiskt tecken på godsutmattning eller ev våldskörning.

Att mäta längden på lös beg fjäder och jämföra med en ny säger inte särskilt mycket om hur den fungerar under belastning.
Fakta om funktion får man genom att belasta den i hydraulpressen och mäta tryck kontra kompressionslängd.
Och det är en lite riskfylld process. Inget man bör göra utan erfarenhet.
av rosefors
#1221470
LottaGroning skrev:
rosefors skrev:Det finns ingen skillnad på fjäderkonstant mellan en gammal och en ny fjäder, så länge det är samma fjäder.

Om det är skillnad på gamla och nya fjädrar av samma modell är där nått fel på fjädern.

Ja, som t ex godsutmattning, efter lång och trogen tjänst.
En beg fjäder från typ en 40 000 mils taxi är nog inte lika på hugget som en som plockas från en 1500 mils krockad bil.
Fjäderbrott är ju ett typiskt tecken på godsutmattning eller ev våldskörning.

Att mäta längden på lös beg fjäder och jämföra med en ny säger inte särskilt mycket om hur den fungerar under belastning.
Fakta om funktion får man genom att belasta den i hydraulpressen och mäta tryck kontra kompressionslängd.
Och det är en lite riskfylld process. Inget man bör göra utan erfarenhet.
Vill snarare påstå att du saknar kunskap om matetialprestanda. Fjäderbrott beror oftast på lokalt propagerad sprickbildning vilket är en annan sak än materialutmattning globalt. Detta påverkar inte fjäderkonstanten.
Senast redigerad av 2 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa […]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]