- fre 29 dec 2017, 14:37
#1221147
Byte 1 framfjäder, ska det bytas på bägge sidor om man köper ny?varför?
Moderator: Moderatorer
volvofantast skrev:Så bättre att hitta 1 begagnad fjäder om man inte vill byta båda sidorna?Ja det låter som en rätt hyfsad kompromiss. Exakt rätt blir det väl inte då heller men borde bli rätt nära.
rosefors skrev:Det finns ingen skillnad på fjäderkonstant mellan en gammal och en ny fjäder, så länge det är samma fjäder.
Om det är skillnad på gamla och nya fjädrar av samma modell är där nått fel på fjädern.
LottaGroning skrev:Vill snarare påstå att du saknar kunskap om matetialprestanda. Fjäderbrott beror oftast på lokalt propagerad sprickbildning vilket är en annan sak än materialutmattning globalt. Detta påverkar inte fjäderkonstanten.rosefors skrev:Det finns ingen skillnad på fjäderkonstant mellan en gammal och en ny fjäder, så länge det är samma fjäder.
Om det är skillnad på gamla och nya fjädrar av samma modell är där nått fel på fjädern.
Ja, som t ex godsutmattning, efter lång och trogen tjänst.
En beg fjäder från typ en 40 000 mils taxi är nog inte lika på hugget som en som plockas från en 1500 mils krockad bil.
Fjäderbrott är ju ett typiskt tecken på godsutmattning eller ev våldskörning.
Att mäta längden på lös beg fjäder och jämföra med en ny säger inte särskilt mycket om hur den fungerar under belastning.
Fakta om funktion får man genom att belasta den i hydraulpressen och mäta tryck kontra kompressionslängd.
Och det är en lite riskfylld process. Inget man bör göra utan erfarenhet.