Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1219420
Dök upp en felkod idag från ingenstans, CEM-8F15: Xenonlampa vänster felaktig signal.
Kommer upp info i infodisplayen, så fort den kommer går ljusen ner i bottenläge eller vad det kallas, lägger sig på lägsta ljuspunkt.
Vrider man till 0 och positionsljus läget på ljusreglage vredet så riktar ljusen upp sig igen och infon i displayen försvinner.
Helljusen funkar som dom ska, ljussymbolen i instrumenteringen tänds när helljusen sätts på.
Surrar från ställdonen (?) i motorrummet när man kopplar på för felkodsläsning.

Har märkt under kvällen att infon inte alltid kommer direkt i infodisplayen när man startat utan ibland kan man köra några minuter innan det dyker upp, innbillar mig att det kommer så fort man börjar köra på ojämnt underlag eller när vägen lutar (?).
Finns lite kondens på insidan av glaset på aktuellt lamphus.
Har jag förstått det rätt så sitter det motor både i husen, baktill på dom och på bakvagnen.
Antar att det är nån av dessa som är boven till felkoden.
För övrigt så har tändlås+rattlås blivit bytt innan den här felkoden dök upp (kontaktstycken etc har dubbelkollats så dom sitter i ordentligt).
Felkoden har även raderats men dök upp lika snabbt igen.



Ser man till VIDA´s syn på felkoden så har jag för mig att den antyder att det är motorn i själva lamphuset som hakat upp sig/trasig. (hoppas inte det är den!).
Har dock lärt mig genom åren att inte alltid lita fullt ut på vad som sägs i vissa diagnossys då det inte alltid stämmer med verkliga felet.
# Vad är det vanligaste som brukar va orsaken till den här felkoden?
# Kan aktuell felkod länkas med lägesgivaren som sitter i bakvagnen eller ska det komma en annan felkod om bakre givaren är knas?
# Kan man felsöka om det är motorerna som sitter baktill på lamphusen eller dom som sitter i?, om man kan det - nån beskrivning på hur gå till väga skulle uppskattas...Förutsatt att motorerna baktill på husen inte ger annan felkod (?).
(läste på nått engelskt forum eller nått liknande om att man ev kunde skifta höger/vänster motor som sitter bakom lamphusen för att se om det ger felkod på andra ljuset i stället för att utröna om det är dom motorerna som är fel på - nån substans i det?)
# Kan kondensen i lamphuset vara orsaken till felkoden?


Bilen i fråga det gäller är:
V70 -05, sitter nivåreglering bak.
OBS: har tyvärr inte tillgång till VIDA eller annat diagnossys själv, så kan inte göra felkodsläsning enkelt efter varje liten ändring så att säga.

Hjälp uppskattas.
Senast redigerad av 1 SnurreSprätt, redigerad totalt 0 gånger.
#1219447
VIDA säger precis vad du tror: Ställmotorn till vänster xenonlampa har fastnat eller är trasig. Finns så här långt inga skäl att tro att det är något annat det i praktiken handlar om. Så vitt jag vet sitter ställmotorn på baksidan av strålkastaren, inte inne i själva lamphuset.
#1219471
Enligt diagnos underlag lyder text att: Motor ska sitta i både lamphuset och utanpå (baktill), där den utanpå sittande (ska styra ljuslängdsregleringen) finns tillgänglig som reservdel och den invändiga som sköter Aktiv Strålkastare (ABL) bara kan bytas genom att byta hela lamphuset. Sen sitter det nivåreglering bak och då bör det väl sitta en givare i bakvagnen också har jag för mig.
Hur som helst, någon som vet om dom båda utvändiga ställmotorerna kan skiftas mellan vänster/höger eller om det blir tokigt med ev signaler då?
(tänkte om det gick att snabbtesta om felkod skiftar om till höger strålkastare i stället isf).
Kan/brukar kondens eller fukt i lamphuset orsaka den här felkoden?
Avser felkoden i sig den inbyggda eller yttre ställmotorn? (VIDA avser felorsak som den i lamphuset tror jag det stod, dock styr väl inte den i själva lamphuset ljuslängdsregleringen också?).
Tänkte på att ljuslängden blir den kortaste när infomeddelandet kommer på infodisplayen men återgår till det vanliga när man vrider ljusreglaget till 0/parkeringsljus läget.
#1219484
ABL kom väl först -07 så det har du väl inte på din 05:a. Då finns bara en ställmotor att bekymra sig om.

Alla bilar med xenon har nivågivare i bakvagnen för nivåreglering av ljuset. Detta har inget att göra med om bilen har stötdämpare med automatisk nivåreglering av hela bilen, inte bara ljuset, eller inte. Nu pekar ju felkoden på att det är fel på/vid ställmotorn så nivågivaren är knappast heller något du behöver bekymra dig om.
#1219491
Hmm, läste bara innantill vad det stod på VIDA pappret jag fått, att det skulle finnas 2st ställmotorer per lamphus.
Så med andra ord om det inte finns ABL på bilen ska det vara den motorn som sitter baktill - utanpå lamphuset som är knas på och inte den inre monterade som hanterar ABL?
#1219501
Ja så vitt jag kan förstå.
#1219529
Men visst finns det en andra motor som flyttar själva reflektorn när man växlar mellan hel och halvljus på dessa bilar?

Gäller väl iaf bixenon med halogen på helljuset. Dom har en returkabel vardera som rapporterar position till CEM, när denna signal ej når fram så åker dom ner i backen.
#1219613
Ja det ser ut att stämma. Beskrivningen av felkoden i VIDA är oklar. Där framgår att det finns två motorer på bilar med xenonstrålkastare, en första som ansvarar för den allmänna nivåregleringen av ljuset (styrd av nivågivaren i bakvagnen) och en andra som ansvarar för ABL. Men kikar man runt lite på andra ställen i VIDA framgår det att finns en andra motor även på bilar utan ABL som då ansvarar enbart för växlingen mellan hel- och halvljus på xenonstrålkastarna.

Jag trodde att det möjligen kunde vara den första motorn som både skötte den allmänna nivåregleringen och växlade mellan hel- och halvljus på bilar utan ABL men så ser det inte ut att vara. Tyvärr ser också felkoden ut att avse den andra motorn, som inte finns som separat reservdel utan där Volvo tänker sig att man skall byta hela strålkastaren.

Apropå vad TS säger om kondens: Visst kan sådan ställa till med kontaktproblem lite varstans, inklusive den motor som här är aktuell. Det man skulle kunna testa innan man gör något annat är att låta bilen stå i varmgarage något dygn eller två, om man har den möjligheten, för att se om det hjälper. Ett annat alternativ är att värma med hårtork e.dyl. via det hål där man tar ur/sätter i xenonlampan. Enligt de sprängskisser jag hittat i VIDA sitter motorn alldeles på sidan av det hålet. Kanske finns det också någon kontakt där som man kan komma åt att rucka lite på.
#1220019
Har haft fullt upp med annat men slängde in bilen på lite varmparkering i drygt 1dag. Blev lite bättre tror jag eller så var det bara slumpen.
Hur som helst, piss texten i infodisplayen dök inte upp fören efter ca 20min när jag tog ut den och började köra med den..
Dock märkligt som fasen, idag har bilen rullat till och från hela dagen och det var inte fören på eftermiddagen som texten dök upp igen och blev mer envis med att försvinna när man fibblade med ljusreglaget.
När man vrider på ljusreglaget så försvinner både texten och den lågt ställda ljusbilden, ligger inte ens som "meddelande" i displayen.
Men men, nog om det.
Förresten, så det är nämnt, texten på displayen lyder exakt: Lampfel, helljus - service erfodras.
VIDA säger aktuell felkod som är nämnd och att åtgärd typ är att byta lamphus iom att den ställmotorn som sitter i huset inte finns som reservdel.
Som det verkar så är det alltså en ställmotor i lamphuset och en baktill på huset, oavsett ABL eller inte på bilen.


Ska ställa bilen på varmparkering över jul, plocka bort lampor m.m från lamphuset och blåsa med varmluft pistol/hårtork rakt in i, verkligen låta insidan torka ut ordentligt.
Ska kolla över lite kablar etc runt i kring också så inget råkat lossna eller liknande och pga det ligger och små nöter och ger felsymptomen.
Hoppas innerligen att det bara är fukten i huset som spökar med tanke på vad skiten kostar nya/beg att köpa :evil:
#1222186
Lite återkoppling då.
Efter att allt torkat upp riktigt ordentligt och annat testats så verkar det funka normalt igen.

Lite följdfråga ang själva plastglaset:
Blir ALLA glas så där mjölkigt grisiga invändigt eller är det bara vissa tillverknings år som blir det?
(förutsatt att man kör med kvalitets lampor etc)
Om man ev skulle vilja ha tag i nytt, är det bara Volvo org som gäller då eller finns det andra billigare alt som passar 100% och inte kostar samma idiot pengar som Volvo vill ha?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]