Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218693
Hallå!
Ny på forumet men har sneglat efter svar i inkognito sen ett tag tillbaka ;)

Jag har en 03:a V70 som jag ägt i snart 2månader.
Yttre drivknutar är bytta på den och lite annat men det har inte med problemet att göra.
Där kommer 1 klonk, inte 2 utan endast 1! När jag kör fram eller kör bak, och undertiden jag kör utan när den börjar driva. Jag misstänkte att det var övremotorfästet efter den är lite sprucken och motorn "hoppar" en del när jag får driv framåt eller bakåt. Idag så lyssnade jag medans min polare körde fram och körde bak och jag låg med örat till höger hjul fram. Ljudet kommer distinkt inne ifrån (bakom) hjulet. Och jag undrar vad fan det kan vara.

Det knackar inte under tiden jag kör utan bara när jag går från INGET driv till DRIV. Växlar jag upp 1-2-3 och jag lyssnar när jag släpper upp kopplingen så hör jag ett litet klonk, samma sak som när jag går ner från 3-2-1. Inte när jag släpper upp kopplingen utan när bilen hjul driver, typ när drivaxeln:s kuggar får fäste i splinsen på drivknuten.

Tacksam för svar och hjälp och funderingar på vad det kan vara! :)
#1218698
klacken skrev:Drivaxeln som glappar i navet
Ja, jag funderade på det också, att efter bytet av knutarna och bussningarna så blev inte bulten spänd tillräckligt, om det nu kan bli så av det. Tänkte dock att om den glider i navet så borde jag inte kunna köra alls med bilen? Sen tänkte jag på krängningshämmar staget också, om det kan låta så kanske?
#1218756
Även fast bulten i navet är spänd så kan det vara glapp i splinsen. Ganska vanligt fel som Volvo brukar åtgärda med limning av drivaxeln
Men inte lätt att få lös den sedan så går också att prova med att fetta in den ordentligt vid montering eller byta centrumskruv till en med gummibussning som tror jag finns på xc90. Jag bytte skruven på min s60 och ljudet försvann.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]