1 eller 2 cylindrar är offline

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav vibbe ons 13 dec 2017, 16:35

Dagen jag har fruktat har till slut kommit...
Startade bilen i morse (Volvo S60 -04 2,5T) och den går
bara på 3 eller 4 cylindrar...
Körde till affären och motorlampan började lysa och
när jag började accelerera så började lampan att blinka..
Har nu ringt in några gentjänster så jag får läsa av felkoder till helgen..
Vad kan man tro om detta??
Vanligaste felet, spridare, tändspole ??
Användarvisningsbild
vibbe
Halkkörning
 
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 01 dec 2006, 20:16



Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav Norfleet ons 13 dec 2017, 19:09

Börja med det enklaste och kontrollera skicket på tändstiften. När byttes de senast?
Norfleet
Halkkörning
 
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 02 sep 2016, 16:19

Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav vibbe ons 13 dec 2017, 22:57

Får inte ner min vanliga tändstiftsnyckel genom toppen då bara en "tunnväggig"
tändstiftsnyckel går ned..
Men stiften byttes av undertecknad för ca 5 år sedan...
Användarvisningsbild
vibbe
Halkkörning
 
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 01 dec 2006, 20:16

Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav Norfleet tor 14 dec 2017, 00:03

För sig självt säger fem år inte mycket, vad som är desto viktigare är hur många mil du har avverkat med tändstiften, och hur aggressivt du har kört. Jag vet inte vilken typ av tändstift du för närvarande har i bilen, men exempelvis tändstiftet "Brisk A-Line 28" som säljes på Biltema har ett rekommenderat utbyte efter 4500mil.

Efter att ha kört med samma stift i fem år är det dock inte orimligt att du har rullat såpass många bil att tändstiften har gett upp. Åter igen rekommenderar jag att du tar dig ett titt på de som sitter i bilen din.
Norfleet
Halkkörning
 
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 02 sep 2016, 16:19

Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav MickeM tor 14 dec 2017, 06:27

Felkoder är viktigt.
Här duger en billig universal OBD skapligt om du inte har annat, för jag tycker inte du ska köra något alls i onödan.
Katalysatorn tar kraftigt stryk.

Orsakerna till att samma cylindrar inte tänder, och inte bara slumspvis misständning kan egentligen bara vara fyra fel:
I statistisk ordning, där 1 är vanligast.

1. Tändstift. Spräckt eller elektrodfel. Det händer, då folk har svårt med bytesintervallen, då det är olika beroende på stift-typ.

2. Tändspolen. Direktverkande tändspolar på dessa motorer, och då går övriga ändå, om en, eller flera pajar. Inte särsklit ovanligt.
Det finns felkod som särskilt handlar om trasig tändspole, men oftast får man bara "misständning cyl 1", tex enl min erfarenhet, trots död tändspole.

3. Död, eller tät spridare. Dvs inget bränsle till den, eller de cylindrarna. Kontaktfel, spridarfel eller smuts, är vanligast, men tämligen ovanligt fel.

4. Kompressionen. En bit ur en ventil tex, så det är otillräcklig komp.
Vanligast då, är att den misständer endast på lågvarv, men konstant. Inte ibland. Med högre motorvarv kan den gå hyffsat jämnt, men svagare.
Riktigt ovanligt, men förekommer.


Jag gissar starkt på 1, eller 2 nör det är cylinderspecifikt.

Slumpvis misständning, och det finns massor av andra orsaker, så Felkoder!
Volvo V70 2,4 140hk manuell. ca 30,000mil
Modellår: 2005.
Motor: B5244S2
Växellåda M56LK
Utr pkt: Adition + telefon.
Stereo: HU650
Jag har Volvo-specifik handhållen OBD läsare för alla system, och kan hjälpa till med felkoder. (Du får laga själv)
MickeM
Volvotok
 
Inlägg: 2170
Blev medlem: tor 26 jun 2014, 17:54
Ort: Ludvika
Kör: Volvo V70 140hk -05. Toyota Rav4 -02

Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav vibbe tor 14 dec 2017, 19:30

Fick just systemet avläst och det var inte några större glädjevrål i bilen..
P0017, var koden och det lutar åt att byta CKP och CMP..
Men enligt internet så kan det finnas andra problem som genererar denna kod...
Är det ngn här som kan komma med tankar och idéer om detta??
Användarvisningsbild
vibbe
Halkkörning
 
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 01 dec 2006, 20:16

Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav MickeM tor 14 dec 2017, 23:01

Mja, nu är det inte både kamaxelsensorn och vevaxelsensorn som nödvändigtvis är paj samtidigt, utan koden säger att dom inte är i sync.

Kan absolut vara den ena eller andra givaren, men också precis vad koden säger. Ur sync.
Dvs kamrem som hoppat en kugg, eller VVT enhet som felar.

Du har alltså slumvis misständning, och inte cylinderspecifikt.
Volvo V70 2,4 140hk manuell. ca 30,000mil
Modellår: 2005.
Motor: B5244S2
Växellåda M56LK
Utr pkt: Adition + telefon.
Stereo: HU650
Jag har Volvo-specifik handhållen OBD läsare för alla system, och kan hjälpa till med felkoder. (Du får laga själv)
MickeM
Volvotok
 
Inlägg: 2170
Blev medlem: tor 26 jun 2014, 17:54
Ort: Ludvika
Kör: Volvo V70 140hk -05. Toyota Rav4 -02

Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav vibbe tor 14 dec 2017, 23:14

Kan kamremmen hoppa över en kugg när den står stilla??
Skall öppna plastkåporna och se om en mus har kommit i "kläm" i remsystemet...
Motorn går men fan så illa...
Användarvisningsbild
vibbe
Halkkörning
 
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 01 dec 2006, 20:16

Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav MickeM tor 14 dec 2017, 23:39

vibbe skrev:Kan kamremmen hoppa över en kugg när den står stilla??
Skall öppna plastkåporna och se om en mus har kommit i "kläm" i remsystemet...
Motorn går men fan så illa...


Inte när den står stilla, men i startögonblicket.
Olja på remmen ökar möjligheten, och det ska fixas asap ändå.

Men vevaxel eller kamaxelgivaren är inte uteslutet.
Volvo V70 2,4 140hk manuell. ca 30,000mil
Modellår: 2005.
Motor: B5244S2
Växellåda M56LK
Utr pkt: Adition + telefon.
Stereo: HU650
Jag har Volvo-specifik handhållen OBD läsare för alla system, och kan hjälpa till med felkoder. (Du får laga själv)
MickeM
Volvotok
 
Inlägg: 2170
Blev medlem: tor 26 jun 2014, 17:54
Ort: Ludvika
Kör: Volvo V70 140hk -05. Toyota Rav4 -02

Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav vibbe fre 15 dec 2017, 12:32

Dags för lite mindre begåvade frågor..
VVT, vad är det ???
Tänkte kolla upp märkningarna på kamremshjulen kontra vevaxeln, hur skall de stå när allt är bra ??
Användarvisningsbild
vibbe
Halkkörning
 
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 01 dec 2006, 20:16

Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav MickeM fre 15 dec 2017, 17:58

VVT =Varius Valve Timing.
En enhet på kamdrevet på kamaxeln som via oljetryck kan ställa axelns position något fram och tillbaka, för att bäst passa körförhållandet som råder.
En ventil styrd av styrdonet sköter oljetrycket för positionen.

Tidiga turbo har en VVT på avgaskamaxeln, medan senare Turbo har på båda kamaxlarna.
Vet ej när brytgränsen är, eller hur en 2004 2,5T har.

Sugmotorerna har VVT på insug.

Sök VVT på youtube, eller googla.
Finns säkert filmer som visar principen.

Det luriga med markeringarna på kamaxlarna är att dom inte är att lita 100% på.
Man kan nämligen släppa drevet ifrån axeln och vrida lite.
Det för man när man spänner remmen, så slack kan tas upp, och sen låsa mot drevet, så det står helt exakt med spänd rem.
Man använder i sådana fall tolkar i bakkant av kamaxlarna. (Växellådssidan)

Den seriöse gör detta när hen byter kamrem, men de flesta märker upp med penna på drev och rem, och sätter den nya exakt lika.
Det funkar bra i de flesta fall, förutsatt då att den stod 100% rätt från början.
Man upptäcker ju inget fel så.

Att se om det misstämmer utan att montera tolkar, är otroligt svårt, och lätt att ta misste.
Ställa veven rätt mot märkning, och sen se i bakkanten på kamaxlarna i spåren för tolkar, ( helt vågräta) skulle kunna ge en fingervisning, men..

Ta loss plasten först och titta.
Ser allt bra ut?
Är bara den ena kamaxelmärkningen fel, eller en flera kugg?
Är remmen hel och fin, eller fransig och/eller oljig?

Är det torrt och fin kamrem, skulle jag focusera först på att få Volvoanpassad scanning för volvokoder, (ECM xxxx, och inte Pxxxx).
Dom koderna är träffsäkrare.

Det kan vara en av sensorerna också. Nästan troligare, men dom är inte gratis.

Oljeläckage från VVT förekommer. Även från kamaxlarnas packboxar.
Olja på kamremmen = byt genast!
Volvo V70 2,4 140hk manuell. ca 30,000mil
Modellår: 2005.
Motor: B5244S2
Växellåda M56LK
Utr pkt: Adition + telefon.
Stereo: HU650
Jag har Volvo-specifik handhållen OBD läsare för alla system, och kan hjälpa till med felkoder. (Du får laga själv)
MickeM
Volvotok
 
Inlägg: 2170
Blev medlem: tor 26 jun 2014, 17:54
Ort: Ludvika
Kör: Volvo V70 140hk -05. Toyota Rav4 -02

Re: 1 eller 2 cylindrar är offline

Inläggav vibbe fre 15 dec 2017, 18:41

Tack för ett mkt bra svar...
Just nu sitter jag med nordeuropas
sämsta mobilinternet annars hade jag lagt
upp ngn bild med fler frågor..
Men P0017 koden kan översättas till ECM671 (C ellerD)..
Det kommer en annan person och som
skall bekräfta detta..
Just nu regnar och snöar det så jävligt ute och jag vägrar skruva ute i regnet..
Har kanske blivit gammal eller kinkig, kanske båda...
Användarvisningsbild
vibbe
Halkkörning
 
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 01 dec 2006, 20:16



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], SBergdahl och 31 gäster