Bränslepump

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bränslepump

Inläggav GLIZ tis 12 dec 2017, 18:19

Är det pumpen jag hittat på vänster sida under baksätet. Har tittat på klipp om pumpen. Då visas två luckor och någon sa att det finns två sorters pump. En med den breda kontakten som jag tror min är och en med en lite rektangulär kontakt.Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bättre sent än aldrig...
GLIZ
Halkkörning

Kör: S80/02(I)2.4 140hk(189hk?nitroOBD2 chip)

Re: Bränslepump

Inläggav Marlboroman tis 12 dec 2017, 18:54

Själva pumpen och dess hus sitter på passagerarsidan. På förarsidan sitter nivågivaren och det ser ut som om det är den på bilden.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Kör: V70 2,5T -05 [] Amazon -66

Inläggav GLIZ tis 12 dec 2017, 19:17

Marlboroman skrev:Själva pumpen och dess hus sitter på passagerarsidan. På förarsidan sitter nivågivaren och det ser ut som om det är den på bilden.

Kollade på Youtube och där visade det sig att jag hittat just den. Kom precis in från bilen. Hittat rätt lucka. Gjorde susen när jag knackade på den på bilden. Det va riktigt smutsigt. Kanske räcker med att tvätta kontakten. Får kolla närmre i morgon.
Bättre sent än aldrig...
GLIZ
Halkkörning

Inläggav GLIZ ons 13 dec 2017, 00:19

GLIZ skrev:
Marlboroman skrev:Själva pumpen och dess hus sitter på passagerarsidan. På förarsidan sitter nivågivaren och det ser ut som om det är den på bilden.

Kollade på Youtube och där visade det sig att jag hittat just den. Kom precis in från bilen. Hittat rätt lucka. Gjorde susen när jag knackade på den på bilden. Det va riktigt smutsigt. Kanske räcker med att tvätta kontakten. Får kolla närmre i morgon.

Bilen har gått drygt 33100mil så det är ju troligt att det är just bränslepumpen men är det någon som har en annan idé om vad det kan vara. Vägrar starta. Puttrar igång och går några sekunder 5-10 gånger sedan tänder den inte. Utgår från att trycket i bränsleledningen försvinner så motorn inte får soppa alls till slut. När det hänt går bilen igång efter ett tag med lite trix men vill inte starta alla gånger.
Bättre sent än aldrig...
GLIZ
Halkkörning

Inläggav Marlboroman ons 13 dec 2017, 07:11

Har du bytt bränslefilter? Volvo har satt väldigt lång intervall på dem, och jag har haft några bilar där ett byte av filtret gjort underverk. Och har du inte koll på när det bytet kan tänkas vara gjort så är det värt att kolla och byta ut det.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Inläggav Marlboroman ons 13 dec 2017, 07:22

GLIZ skrev:Va iväg och scannade i går(200kr). Kontakten till farthållaren vid kopplingen trasig. Indikation att tändspole #3 varit trasig.
Sedan när jag skulle hem från affären startade inte bilen igen. Började i förrgår. Ny tråd om det. "Bränslepump"

Klippte in det du skrev från en annan tråd.

På min S60 jag hade för ett antal år sedan så började det med att farthållaren slutade funka, Men vartefter så började bilen gå sämre och sämre var till slut knappt körbar. I mitt fall så hade kopplingscylindern börjat läka och vätskan gjorde så att det kortslöts i den kontakten vid kopplingspedalen. Så det kan vara som så att den där kontakten är roten till ditt bekymmer.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Inläggav GLIZ ons 13 dec 2017, 08:52

Marlboroman skrev:Har du bytt bränslefilter? Volvo har satt väldigt lång intervall på dem, och jag har haft några bilar där ett byte av filtret gjort underverk. Och har du inte koll på när det bytet kan tänkas vara gjort så är det värt att kolla och byta ut det.

Bytt för några veckor sedan.
Bättre sent än aldrig...
GLIZ
Halkkörning

Inläggav GLIZ ons 13 dec 2017, 08:55

Marlboroman skrev:
GLIZ skrev:Va iväg och scannade i går(200kr). Kontakten till farthållaren vid kopplingen trasig. Indikation att tändspole #3 varit trasig.
Sedan när jag skulle hem från affären startade inte bilen igen. Började i förrgår. Ny tråd om det. "Bränslepump"

Klippte in det du skrev från en annan tråd.

På min S60 jag hade för ett antal år sedan så började det med att farthållaren slutade funka, Men vartefter så började bilen gå sämre och sämre var till slut knappt körbar. I mitt fall så hade kopplingscylindern börjat läka och vätskan gjorde så att det kortslöts i den kontakten vid kopplingspedalen. Så det kan vara som så att den där kontakten är roten till ditt bekymmer.

Ofan. Startsvårigheter som upphörde vid byte av den?
Bättre sent än aldrig...
GLIZ
Halkkörning

Inläggav Marlboroman ons 13 dec 2017, 14:34

Är ju 6-7 år sedan så jag kommer inte ihåg om den var svår att starta, men den gick knappt.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok

Inläggav GLIZ ons 13 dec 2017, 17:00

Marlboroman skrev:Är ju 6-7 år sedan så jag kommer inte ihåg om den var svår att starta, men den gick knappt.

Det har jag inte haft problem med. Den lägger av när man ska starta men går bra.
Bättre sent än aldrig...
GLIZ
Halkkörning

Inläggav Hasse53 ons 13 dec 2017, 23:10

Jag hade glappkontakt under det vita locket på min V70-02:a. Bilen tvärdog i en rondell och vägrade att starta. Detta fel verkar inte vara ovanligt. Felsymtom är allt från ryckningar till totalstopp. Jag åkte på att byta lock och även bensinpump då kabelskor på undersidan locket blivit skadade. Köpte allt på skroten så det gick på en tusenlapp.

Upp till modellår 02 går kablarna(5 stycken) in i tanken genom vänstra locket, Från modellår 03 går kablarna in i tanken på höger sida fast med ett kabelkontakt. Förmolgen är detta bättre.

På TS bild syns ett kontaktblock längst ut till höger(c-stolpe på vänster sida).
Anslutning enligt följande:
1. Blå grov kabel är bensinpump (+)
2. tom
3. tom
4. Svart grov kabel är bensinpump (-)
5. Grön tunn kabel är nivågivare vänster
6. Svart tunn kabel gemensam för nivågivare
7. Blå tunn kabel är nivågivare höger

Lossa på kontakten och mät resistans mellan 1 och 4, alternativt anslut strömkälla(glöm inte säkring!) och kolla att det surrar inne i tanken.
Om locket skall lossas så måste man ha mindre än halv tank!
Användarvisningsbild
Hasse53
Uppkörning

Kör: V70N 2.4D-08, V50 T5-08

Inläggav GLIZ tor 14 dec 2017, 06:34

Hasse53 skrev:Jag hade glappkontakt under det vita locket på min V70-02:a. Bilen tvärdog i en rondell och vägrade att starta. Detta fel verkar inte vara ovanligt. Felsymtom är allt från ryckningar till totalstopp. Jag åkte på att byta lock och även bensinpump då kabelskor på undersidan locket blivit skadade. Köpte allt på skroten så det gick på en tusenlapp.

Upp till modellår 02 går kablarna(5 stycken) in i tanken genom vänstra locket, Från modellår 03 går kablarna in i tanken på höger sida fast med ett kabelkontakt. Förmolgen är detta bättre.

På TS bild syns ett kontaktblock längst ut till höger(c-stolpe på vänster sida).
Anslutning enligt följande:
1. Blå grov kabel är bensinpump (+)
2. tom
3. tom
4. Svart grov kabel är bensinpump (-)
5. Grön tunn kabel är nivågivare vänster
6. Svart tunn kabel gemensam för nivågivare
7. Blå tunn kabel är nivågivare höger

Lossa på kontakten och mät resistans mellan 1 och 4, alternativt anslut strömkälla(glöm inte säkring!) och kolla att det surrar inne i tanken.
Om locket skall lossas så måste man ha mindre än halv tank!

Vad scanningen gav i tisdags.
Kontakten till farthållaren, den på kopplingspedalen enda fel som syntes vid scanningen. Beställt en bra beg bränslepupmp. Trycket i insprutningssystemet är lågt. Tips jag fick för att kolla det från åk-lagaren som scannade. Till höger på motorn uppe vid kåpan liten ventil lik en däckventil. Fjösigt tryck troligast bränslepumpen som är kass.
Bättre sent än aldrig...
GLIZ
Halkkörning

Bränslepump

Inläggav GLIZ fre 15 dec 2017, 19:11

Bränslepumpen bytt. 850 spänn pump 450, 650 med frakt
(Bildelsbasen.se)
+ 200 verktyg 2x100. Beställde ett för klent först.

Verktyget: ämne 15x5mm bockat i båda ändarna 50mm ben OBS 119mm mellan benen, yttermått. Knyt ett långt snöre i slangen så du kan dra den nya genom tanken med det. Max halv tank i tanken gärna mindre.
Flottören på pumpen behöver tryckas åt sidan något, varsamt. Lossade inte kontakten på lockets ovansida på bränslemätarens flottör. Kolla alltid att du köper rätt del (originalnumer)

Bild
Bättre sent än aldrig...
GLIZ
Halkkörning

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14)