Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danje
#1217750
Hej,

Är det någon som sitter på en bra guide hur man går tillväga för att serva vevhusventilationen på en V70 -01 Turbo?

Har googlat runt rätt mycket utan att hitta någon riktigt bra för just turbo modellerna.

Tänkte köpa mig detta kit

https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000 ... plett.html

Tack så mycket på förhand!

God jul :D


Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
av fisse
#1217795
Någon på forumet kan säkert länka till en bra beskrivning. Jag har gjort detta på min egen bil. Inte speciellt svårt, man får jobba sig uppifrån och ner. Jag köpte samma kit som du ska köpa. Det värsta är nog rören som går till turbon och till blocket. Dom 2 bitarna som är till höger på bilden. Trångt o svårt att se. Men det går till slut!
av Danje
#1217797
fisse skrev:Någon på forumet kan säkert länka till en bra beskrivning. Jag har gjort detta på min egen bil. Inte speciellt svårt, man får jobba sig uppifrån och ner. Jag köpte samma kit som du ska köpa. Det värsta är nog rören som går till turbon och till blocket. Dom 2 bitarna som är till höger på bilden. Trångt o svårt att se. Men det går till slut!
Tack för din feedback. Hur lång tid tog det? Behöver man något annat / tänka på något speciellt än ett bra tålamod? :)

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
av fisse
#1217808
Jag tog det lugnt och höll väl på 8 timmar ungefär. Hade semester så det var inte akut att få den klar samma dag. Vet inte vad som räknas som normal arbetstid på just detta moment. Men det tar lite extra tid första gången. Jag kan rekommendera kråkfötter, säljes på Biltema i en sats. Ovärderlig när man inte kommer åt med något annat! En ledad ringnyckel, gärna med spärrfunktion i storlek 17. Den är super till den där jobbiga kopplingen som ska sitta i blocket. Ett säkert ställe att förvara alla lösa skruvar. Märk upp om du blir osäker. Trasor att torka av med, något medel i sprayform typ bromsrengöring eller liknande. Och ja ett bra tålamod är ett Måste!
av Danje
#1218129
fisse skrev:Jag tog det lugnt och höll väl på 8 timmar ungefär. Hade semester så det var inte akut att få den klar samma dag. Vet inte vad som räknas som normal arbetstid på just detta moment. Men det tar lite extra tid första gången. Jag kan rekommendera kråkfötter, säljes på Biltema i en sats. Ovärderlig när man inte kommer åt med något annat! En ledad ringnyckel, gärna med spärrfunktion i storlek 17. Den är super till den där jobbiga kopplingen som ska sitta i blocket. Ett säkert ställe att förvara alla lösa skruvar. Märk upp om du blir osäker. Trasor att torka av med, något medel i sprayform typ bromsrengöring eller liknande. Och ja ett bra tålamod är ett Måste!
Tack för tipsen! :)

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
av Danje
#1218133
Jeppe940 skrev:Har inga direkta tips på hur du skall göra. Står nämligen i begrepp att göra det själv (för länge sedan), men har inte fått tummen ur..

Däremot kan jag tipsa om att samma kit finns för 300 spänn mindre här :)
https://www.l-m-r.se/p/volvo/xc90/motor ... 10662.html
Jag pratade med deras kuntjänst igår och enligt dem är det detta kit som passar min modell (?)

https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... -xc90.html

Sen så tycker jag att man kan stödja Vparts när dem har så sinnessjuk bra kundservice och leveranstider. :)

Fast 300 spänn är ju 300 spänn. (Om kitet hade passat?)

Då kanske vi börjar samtidigt och kan hjälpa varandra lite med tips. Ska eventuellt beställa idag och börja riva ner allt imorgon. :)


Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]