Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217745
Min XC går lite kallt, och jag tänkte byta termostat.

Går det att byta bara termostaten? Jag har läst om båda varianterna på nätet, alltså att det rekommenderas att man byter bara termostat / hela huset. Tittar man på konstruktionen ser det ut som att huset går att dela, tycker jag.
#1217755
Du borde nog ha den gamla där du byter bara termostaten på en - 01.

Har du två synliga lättåtkomliga skruvar rakt uppifrån ovanpå termostaten är det den gamla sorten. Den nya gömmer sig mer bakom servo pumpen och du ser knappt skruvarna.
#1217993
SBergdahl skrev:
greeeken skrev:På en 01:a är det gamla termostaten. Så det är bara den du byter. Som tidigare skrevs så är det två skruvar.
ÄVen på nya kan man bara byta termostaten.
Eller skruva på ett gammalt termostathus.

Går säkert men det är ju en chansning att sätta dit gamla saker. Vad kostar ett nytt hus o vad kostar en termostat. Sen hur mkt tid vill man lägga ner. Men visst
#1218001
greeeken skrev:
SBergdahl skrev:
greeeken skrev:På en 01:a är det gamla termostaten. Så det är bara den du byter. Som tidigare skrevs så är det två skruvar.
ÄVen på nya kan man bara byta termostaten.
Eller skruva på ett gammalt termostathus.

Går säkert men det är ju en chansning att sätta dit gamla saker. Vad kostar ett nytt hus o vad kostar en termostat. Sen hur mkt tid vill man lägga ner. Men visst
Ett gammalt hus med lös billig termostat alltså. Inte för att termostater är något man byter så ofta.

Att byta termostaten i den nya sortens hus är väl om något en chansning eftersom det inte riktigt är gjort för att tas isär. Så dyra är de inte.
#1219135
Jag kan bara bekräfta att det på min 2001:a var en lös termostat som byttes. Nu går den med rätt temperatur igen!

Dock ett varningens finger för termostaten från Biltema, den hade inte samma mått som originalet. Nu verkar det funka ändå men med facit i hand hade jag föredragit original.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]