Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217318
Tja!
Jag har en generator på 160A som sitter i bilen.
Batteriet är ett "volvo original" på 80-90ah och jag monterade dit ett tudor 75ah. Detta för att kunna köra dieselvärmaren och lite annan utrustning utan att få batteritorsk.
Nu är min fråga hur lång tid det tar för generatorn att ladda upp dom och om den ens orkar med att ladda upp dom fullt under en långkörning.
Är det någon här inne som har lust att förklara hur det fungerar? Jag har sökt men de flesta trådarna handlar om ljudsystem osv vilket inte är mitt problem utan det jag använder är dieselvärmare och elektronik i bilen när den är stillastående.
#1217323
Det beror helt på hur länge du kör, och hur mycket du förbrukat ur batterierna.
Punkt slut!

Det handlar om förbrukning övet tid, kontra samma laddning över tid.

Ett batteri har effekt i Ah. =amperetimme. (Ampere hour)
Dvs hur mycket effekt du kan ta ut, innan det är tomt.

En generator har märkeffekt i A. Dvs Ampere.
En generator kan ju i teorin köras hur länge som helst....

Förbruka 1A i en timme, så har du förbrukat 1 Ah.
Du behöver då "fylla" batteriet med 1 Ah igen.

Enkelt då blir ju 1A laddning i en timme,(1A x 1h =1Ah) men du kan ju också ladda 10A i 5min. (10A x 0,1h=1Ah)

Bilens generator har ca 150A, men det tar inte batteriet åt sig, samt att bilen förbrukar ström också.
Sen har du laddförluster, osv, i verkligheten, men detta kanske ger en fingervisning....

Svar:
Du kan alltså teoretiskt ha oändligt med 12v batterier paralellkopplade. Vikten och platsen blir verklighetsproblemet.
Paralellkopplat = plus till plus och minus till minus.
Du kan du ta ut batteriernas sammanlagda Ah och har ännu 12v.

Seriekoppla dom inte, (plus till minus, minus till plus)
Då lägger du ihop spänningen (volten), men inte Ah.
2st seriekopplade 12v batterier ger alltså 24v taget mellan ena batteriets plus, och det andras minus, men bara ett batteri's Ah.
#1217326
Du skall vara medveten om att det finns en "fallgrop" i ditt montage. Batterierna skall (eller bör) vara likvärdiga i status och ålder för att det skall fungera. Helst skall dom vara av samma storlek (batterikapacitet) också. Ett dåligt eller litet batteri drar ner hela laddkretsen och "fyller" inte upp laddningen i det andra (större, starkare) batteriet. Jämför med att du har ett (1) batteri med en (1) dålig cell. Batteriet blir inte bättre än den dåliga cellen! Samma i ditt arrangemang. Ditt dåligaste batteri sätter gränsen för hela batterikretsen.
Inom fritidsbåtbranschen har man ibland flera batterikretsar och batterier i lite påkostade båtar. En batterikrets för enbart startbatterier och en annan krets för förbrukningsbatterier till fläktar, vattenpumpar, ankarspel, bogpropellrar, kylskåp, lanternor, radio och kommunikation m.m m.m. Men då har man en omkopplare för att styra laddströmmen till dom olika batterikretsarna där det för tillfället behövs bäst. En sådan omkopplare kan vara manuell eller automatisk (elektronisk). Det är lite bezzervizzeraktigt sagt, plånboken som avgör vilken teknik man väljer. Om du gör allvar av din idé och vill utnyttja batterikrafterna till max, så bör du ha något liknande.
Var har du ställt det andra, extra batteriet?
Googla på båtforum om olika batterikretsar och batteriskiljare. Där får du nog veta lite mer?
#1218432
Tack för svaren!
Batterierna är paralellkopplade och jag har inte forskat i hur laddstatusen är mer än att dom fungerar "bra" då jag kan köra diesevärmaren i cirka 1-2 timmar med musik och annan skit i bilen. Gjorde det mest för att testa. Bilen går långa sträckor så generatorn hinner uppenbarligen ladda upp dom.
#1218495
Om du vill ha lite mer koll på dina batterier, så kanske en sådan här kan vara ett bra komplement: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000028458/
Förr i världen, på stenåldern, hade många bilar ett sådant instrument. Det står "minus" och "plus" på den. Minus betyder i detta fallet hur mycket ström som går från batteriet. Och plus då tvärtom, hur mycket ström som går till batteriet. Visar det noll eller i närheten borde batterierna alltså vara fulladdade. Detta under drift naturligtvis. Stänger du av bilen så visar den också noll, men det är något annat.
Mätaren är ju till ett överkomligt pris och om man har en experimentanläggning, så kanske man borde ha lite mätinstrumentkoll. Den behöver ju inte vara permanent. När man har lärt sig hur batterierna uppför sig så kanske mätaren har spelat ut sin roll?
#1218687
Rådlös skrev:Om du vill ha lite mer koll på dina batterier, så kanske en sådan här kan vara ett bra komplement: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000028458/
Förr i världen, på stenåldern, hade många bilar ett sådant instrument. Det står "minus" och "plus" på den. Minus betyder i detta fallet hur mycket ström som går från batteriet. Och plus då tvärtom, hur mycket ström som går till batteriet. Visar det noll eller i närheten borde batterierna alltså vara fulladdade. Detta under drift naturligtvis. Stänger du av bilen så visar den också noll, men det är något annat.
Mätaren är ju till ett överkomligt pris och om man har en experimentanläggning, så kanske man borde ha lite mätinstrumentkoll. Den behöver ju inte vara permanent. När man har lärt sig hur batterierna uppför sig så kanske mätaren har spelat ut sin roll?
Ska man koppla in en amperemätare som i länken, så ska ALL STRÖM (utom startmotorn) meölan batteri/er och förbrukare gå igenom den.
Man måste då dra in grova elkablar till den.

Riktigt besvörligt, när du har elcentraler både fram och bak.
Bättre och enklare är då en voltmätare som bara mäter spänningen i systemet.
Fijns enkla sommbara sätts i cigguttaget.

Börvärde =14v när motorn går, och inga extremt krävande förbrukare på.
(Kanske inte omedelbart 14v efter en krävande kallstart, tex... )
Då fungerar generatorn väl.
Stora kylaren volvo 940

Tänk även på att stora kylaren fin[…]

V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]