Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palten
#1217195
Hej alla.
Jag har en V70 D5 06:a där glykolen kommer och går.
Jobbar i Kiruna och här är det kallt, dieselvärmaren går mest hela tiden.
Idag kom jag från jobbet och dieselvärmaren har gått på tidur. När jag startar bilen varnar den för låg nivå kylarvätska, kollar kärlet och det stämmer, nivån är under min. strecket, öppnar locket och nivån ökar då något, till strax över min. strecket.
Fyller på glykol och kör till boendet ca. en mil.
När jag då kollar expansionskärlet igen så är det absolut överfullt.
Har känt på slangar som inte är hårda, det luktar inga avgaser från kärlet och inget konstigt i oljan.
Det liksom förvinner och kommer tillbaks från ingenstans.
Dessutom upplever jag att kupévärmen i bilen är dålig, motortempen är mitt i prick enligt mätaren.
Det är inga fel i övrigt allt är normalt fast glykolen kommer och går ibland och värmen i bilen är dålig!
Har funderat på luftfickor, men jag har ju kört 500 mil och bilen har gjort likadant hela tiden, har fyllt totalt två deciliter glykol men det vällde ut efter ett tag.
Nån som har en teori vad det kan vara???
Låter som en saga :-)
av MickeM
#1217200
Om expkärlslocket inte håller tätt, när det borde, så kan det bli liknande symptom.
Du ska ha övertryck när det är varmt, så temperaturen kan vara över 100' utan att koka.

Därför ska man aldrig öppna varm.
Då kan det börja koka, och det kommer ut så man bränner sig.
Skummar ofta över då.
av LottaGroning
#1217510
En liten undring bara: Kiruna hm, har du kollat kylvätskans fryspunkt på länge ? Den kan ju tjockna till slem om den ligger på gränsen för vad den klarar med följd att den trycker ur sig vid locket.
Har hänt även på sydligare breddgrader .

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]