Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
#1216996
Gör en felkodsökning för att se om du har några felkoder gällande luftspjällen för kupévärmen.
Jag har haft det ett par gånger och endast behövt radera felkoden för att avhjälpa problemet.

Lennart
av lennart lundberg
#1217288
Hej igen!

För mig avhjälptes felet "dålig värme i kupén" genom att radera felkoden.
Det är mer än ett par år tillbaka i tiden som felet med värmen/ventilationens problem i kupén fanns.
Vill inte påstå att det avhjälper alla fel men det TS frågade om är förmodligen snarlikt det jag har råkar ut för.
Har man tillgång till en felkodläsare med radering av felkoder så är det ett billigt prov.

Lennart
av Alexxxo
#1227348
Jag har fortfarande dåligt med varmluften i kupen.
Men idag hände nåt, jag var ute o körde på en dålig plogad skogsväg och fastnade med bilen.
Fick kämpa i ca 30 min för att komma loss , men det som hände va att det kom riktigt med bra värme medans jag höll på backa o köra fram hela tiden. Motortempen va normal. Men det blev riktigt varmt i bilen och så varmt har kupen aldrig vart.
Men efter jag kom loss o körde på motorvägen så slutade det att komma varmluft o blev ljummet igen
Nån som har en ide om det?
av Alexxxo
#1227394
Kan det va termostaten fastän motortempgivaren går stadigt upp efter ca 5 min körning? Sen står den rakt upp vid 90 hela tiden.
Medans jag försökte komma loss me bilen där på vägen så spinnde ju däcken hela tiden och kände även att det började lukta bränt. Men fläkten i kupen levererade riktigt varmt luft. Kändes som en bastu:)
av Alexxxo
#1227410
Jag har nu beställt en ny termostat, får hoppas att det är den det är fel på så man får lite värme i kupen
av Alexxxo
#1227441
Visst kan man bara byta termostaten eller måste man byta hela termostathuset på min bil?
Det är en v70 2.5T -05
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1227494
Alexxxo skrev:Visst kan man bara byta termostaten eller måste man byta hela termostathuset på min bil?
Det är en v70 2.5T -05
Hela huset är tanken. Det går enligt många att dela på huset och byta termostat också men jag tror inte att det är samma som om du har det gamla termostathuset med lös termostat som man byter på tio minuter utan att spilla ens.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]