Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1216939
Alexxxo skrev:Får lyssna efter den imorgon bitti när jag åker till jobbet
Jag luftade kylsystemet så gott jag kunde idag, märkte attdet kom lite vit rök från avgasröret? Men det är ju kallt ute nu så är väl normalt?
Annars blir man ju nojjig att topplockspackningen har gott :(
Stopp nu.
Du har ju varmvatten ner till elementet.

Antingen:
Lämnar elementet inte ifrån sig värme,
Kupegivaren kass
Nån ställmotor för luftspjäll kass.

Topplockspackning? Nej, inget tyder på det.
Vitrök i kyla är inget konstigt.
Titta på andra bilar får du se.

Felkoder tycker jag.
av Alexxxo
#1216961
MickeM skrev:
Alexxxo skrev:Får lyssna efter den imorgon bitti när jag åker till jobbet
Jag luftade kylsystemet så gott jag kunde idag, märkte attdet kom lite vit rök från avgasröret? Men det är ju kallt ute nu så är väl normalt?
Annars blir man ju nojjig att topplockspackningen har gott :(
Stopp nu.
Du har ju varmvatten ner till elementet.

Antingen:
Lämnar elementet inte ifrån sig värme,
Kupegivaren kass
Nån ställmotor för luftspjäll kass.

Topplockspackning? Nej, inget tyder på det.
Vitrök i kyla är inget konstigt.
Titta på andra bilar får du se.

Felkoder tycker jag.
Tack för hjälpen, du fick mig o lugna ner mig, googlade lite och då fick jag upp flera trådar där det även kunde vara topplockspackningen.
Men det är väl som med sjukdomar man ska inte googla på symtom , då kan man ha det ena efter andra sjukdomen :)
Jag har precis börjat mecka lite själv och kan inte så mycket av bilar som vissa av er här inne :)
av MickeM
#1216979
Jodå, visst kan det bli problem med värmen om topplockspackningen gått.
Därför hittar du det på Google.
Om topplockspackningen läcker ut kompression i kylsystemet, så kan det bildas luftfickor i tex värmeelementet, och då är inget vatten i det, och ingen värme.
Men därmed blir inte båda slangarna varma heller, då det inte cirkulerar.
Den trycker då ut kylvätska ur expkärlet också så det inte går att hålla nivån rätt.
Detta skulle heller inte bli värre vid kyla.

Det är också väldigt ovanligt med toppackningshaverier på dessa 5cyl, om dom inte överhettat eller liknande.

Därför tror jag:
Isolerande beläggning i elementet som hindrar det ifrån att leverera värme.
(Det förekommer).

Kupegivare som ger fel input till CCM.
Men då skulle du få värme med maxinställning på båda vreden.
Då regleras det inte alls, utan CCM kör bara värme, och struntar i givarna.

Defekt luftspjäll eller spjällmotor.
Släppt från axel som SBergdahl skriver.
Vanligare på första generationen, men visst.....
Allt går tyngre i kyla.
Det krävs också mer värme i kyla, så det kanske öppnar lika när vädret är varmare och då värme bättre.....
Det är också endast luftspsjäll som reglerar värmen.
Ingen vattenkran.
av skaanlj
#1216981
Fortsätter i denna tråd då vi verkar ha någorlunda liknande problem.

Min V70 D5 2006 släpper bara in ljummen/sval luft när det är runt nollan ute, har också googlat och en del hänvisar till termostaten. OM man ska ge sig på och byta den vilken öppningstemp. ska den då ha?, hittat lite olika modeller.

Sen så står det att man ska känna på några slangar till värmepaketet, dom måste jag lokalisera.
Igensatt värmepaket verkar ju också relativt vanligt på D5:orna, vissa hänvisar att man ska köpa ett värmapaket till en bensinare, passar dom rakt av isf.?

Mvh Andreas
av lennart lundberg
#1216996
Gör en felkodsökning för att se om du har några felkoder gällande luftspjällen för kupévärmen.
Jag har haft det ett par gånger och endast behövt radera felkoden för att avhjälpa problemet.

Lennart
av lennart lundberg
#1217288
Hej igen!

För mig avhjälptes felet "dålig värme i kupén" genom att radera felkoden.
Det är mer än ett par år tillbaka i tiden som felet med värmen/ventilationens problem i kupén fanns.
Vill inte påstå att det avhjälper alla fel men det TS frågade om är förmodligen snarlikt det jag har råkar ut för.
Har man tillgång till en felkodläsare med radering av felkoder så är det ett billigt prov.

Lennart
av Alexxxo
#1227348
Jag har fortfarande dåligt med varmluften i kupen.
Men idag hände nåt, jag var ute o körde på en dålig plogad skogsväg och fastnade med bilen.
Fick kämpa i ca 30 min för att komma loss , men det som hände va att det kom riktigt med bra värme medans jag höll på backa o köra fram hela tiden. Motortempen va normal. Men det blev riktigt varmt i bilen och så varmt har kupen aldrig vart.
Men efter jag kom loss o körde på motorvägen så slutade det att komma varmluft o blev ljummet igen
Nån som har en ide om det?
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]