Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1216669
Fläktbladen i gallret? Förstår inte riktigt vad du menar. Pratar du om det av de tre luftutsläppen på instrumentbrädan som sitter rakt över mittkonsolen eller vad?
#1216742
OK. För att ta loss gallret behövs ett "fiskben" (även kallad P-mejsel eller falsben), d.v.s. ett pet- och bändverktyg i plast som har den stora fördelen att det inte sätter märken i de plastdelar på bilen man jobbar med, i det här fallet gallret och instrumentbrädan. "Fiskbenet" är det vita föremål du ser på den första bilden i den tråd jag länkar till nedan och finns att köpa hos Volvo ÅF för ett fåtal kronor.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=111125

Artikelnumret är BI 44153009 men detta kan ha ändrats. Finns också liknande att köpa på Biltema, Jula etc. tror jag. Du behöver dessutom
en uppsättning petverktyg i form av till exempel finmekaniska skruvmejslar, spikar av lämplig storlek, popnitar eller dylikt.

Om du kikar in i gallret med lite lämplig belysning (ficklampa e.dyl.) kommer du att se att där sitter som små hakar i över- och nederkant. Det är fyra hakar upptill (två i varje galleröppning) och fyra nedtill. Dessutom finns en nionde hake som inte syns i övre vänstra hörnet.

Bänd ut gallerramen lite med fiskbenet på ena kortsidan, till exempel höger sida, och peta samtidigt på de hakar som sitter i den högra öppningen. Hakarna skall petas inåt mot öppningen, inte utåt mot kanten. Om du gör rätt kommer du att känna att gallerramen kommer ut lite på den sida där du bänder och petar. Sedan du vunnit lite terräng där kan du sedan fortsätta med hakarna i den vänstra öppningen samtidigt som du fortsätter att bända lite i högerkant (eller säkrar den terräng du vunnit där med lämpligt föremål så att du istället kan bända på vänster sida). Den nionde haken, den av lite större modell, behöver man inte bekymra sig särskilt mycket om. Den släpper så småningom av sig själv när man kommit tillräckligt långt med de övriga åtta.
#1216784
andersuw skrev:OK. För att ta loss gallret behövs ett "fiskben" (även kallad P-mejsel eller falsben), d.v.s. ett pet- och bändverktyg i plast som har den stora fördelen att det inte sätter märken i de plastdelar på bilen man jobbar med, i det här fallet gallret och instrumentbrädan. "Fiskbenet" är det vita föremål du ser på den första bilden i den tråd jag länkar till nedan och finns att köpa hos Volvo ÅF för ett fåtal kronor.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=111125

Artikelnumret är BI 44153009 men detta kan ha ändrats. Finns också liknande att köpa på Biltema, Jula etc. tror jag. Du behöver dessutom
en uppsättning petverktyg i form av till exempel finmekaniska skruvmejslar, spikar av lämplig storlek, popnitar eller dylikt.

Om du kikar in i gallret med lite lämplig belysning (ficklampa e.dyl.) kommer du att se att där sitter som små hakar i över- och nederkant. Det är fyra hakar upptill (två i varje galleröppning) och fyra nedtill. Dessutom finns en nionde hake som inte syns i övre vänstra hörnet.

Bänd ut gallerramen lite med fiskbenet på ena kortsidan, till exempel höger sida, och peta samtidigt på de hakar som sitter i den högra öppningen. Hakarna skall petas inåt mot öppningen, inte utåt mot kanten. Om du gör rätt kommer du att känna att gallerramen kommer ut lite på den sida där du bänder och petar. Sedan du vunnit lite terräng där kan du sedan fortsätta med hakarna i den vänstra öppningen samtidigt som du fortsätter att bända lite i högerkant (eller säkrar den terräng du vunnit där med lämpligt föremål så att du istället kan bända på vänster sida). Den nionde haken, den av lite större modell, behöver man inte bekymra sig särskilt mycket om. Den släpper så småningom av sig själv när man kommit tillräckligt långt med de övriga åtta.
Tack så jättemycket för hjälpen!

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]