Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218649
roddjer skrev:
rosefors skrev:...dragen handbroms ska deaktivera haldexen.
Deaktivera hur? Elektrisk givare?

//R
Den kopplas nog ur helt automatiskt när man ansätter parkeringsbromsen.
Tusan också. Det stämmer nog.
(Ifrån signalen av brytaren vid spaken/pedalen. Du får ju signal i instrumentet med röd lampa om parkeringsbromsen. Samma signal används isf här till styrdonet för Haldex)

Sannolikt är det designat så utifall någon skall göra tex en hamdbromsvändning.
Det skulle kunna skada Haldex'en, faktiskt.
Låter därför mycket troligt att dom designat så att den hastigt kopplar ur om signal från handbromsen kommer, för att man inte i oförstånd ska kunna kvadda Haldex så enkelt.
En säkerhetsgrej kan man säga.

Men testet med lätt ansatt handbroms skulle vara intressant input ändå.

Snurra hjulet med lyft bil är inte dumt tips heller.
Även vrida lite, och se efter glapp i drivknutar, eller liknande....(mindre trolig orsak)

Även stå utanför och observera bakhjulen medan en medhjälpare backar.
Om tex ett bakhjul hugger till, eller rent av hasar lite innan det släpper, om det är halt underlag.
#1218663
rosefors skrev: Kontrollenheten till haldexen får indata från både ABSenheten och motorns styrsystem och en av de parametrar den tar emot är dragen handbroms varpå den öppnar kopplingen.
Mhmm.. Är fortfarande inne på att det är relaterat till något elektriskt, Haldex eller inte. Förmodligen med handbromsen inblandad på ett hörn då problemet verkar ha minskat i styrka nu sen besöket på verkstan. För hur man än vrider och vänder på det så blir det bra eller åtmindstone så pass bra att man inte känner av problemet OM man kopplar ur DSTC. Jag tycker det luktar givarfel eller glappkontakt lång väg.

MickeM skrev tidigare:
MickeM skrev: Om tex växelgivaren är kass, och ABS inte vet att R är i, så får kanske systemet spel.
Det här är intressant. Tycker det finns en viss logik i detta. Låt oss säga att växelgivaren inte är helt trasig utan det glappar i den eller någonstans på vägen. En signal som pulserar. ABS'n "vet inte vad den ska tro" och försöker göra två saker samtidigt. Samtidigt om givaren inte är helkass skapar väl inte det nån felkod, korrekt?

En annan sak. Vi har ju en annan joker i leken, knappen "W". På denna, en vanlig vänsterstyrd bil, sitter det en liten knapp snett bakom nere till höger om växelväljaren. Den är märkt "W". Ska stå för "Winter" enligt manualen. Står nåt i stil med "för körning på vintern i halt väglag". Jaha. Och. :shock: Men vad gör den. Nåt som styr Haldex'en och ger mera 4WD än vanligt??

//R
#1218680
roddjer skrev:En annan sak. Vi har ju en annan joker i leken, knappen "W". På denna, en vanlig vänsterstyrd bil, sitter det en liten knapp snett bakom nere till höger om växelväljaren. Den är märkt "W". Ska stå för "Winter" enligt manualen. Står nåt i stil med "för körning på vintern i halt väglag". Jaha. Och. :shock: Men vad gör den. Nåt som styr Haldex'en och ger mera 4WD än vanligt??
Vinterläget på växellådan gör att bilen startar på 3:an istället för på 1:an. Det är ett sätt att ta ner vridmomentet vid start för att därigenom försöka undvika att hjulen spinner loss i startögonblicket även vid försiktigt gaspådrag. Tror knappast vinterläget har någon relevans för ditt problem.
#1218686
andersuw skrev: Vinterläget på växellådan gör att bilen startar på 3:an istället för på 1:an. Det är ett sätt att ta ner vridmomentet vid start för att därigenom försöka undvika att hjulen spinner loss i startögonblicket även vid försiktigt gaspådrag. Tror knappast vinterläget har någon relevans för ditt problem.
Ahh, bra att veta. Manualen ger inget uttömmande svar direkt...

//R

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]