Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1216538
Hade sambons fläskräser inne på renovering/översyn av handbroms då vi misstänkte nå skit med den. Symptomen är att den "skuttar" och liksom hackar när man backar. Inga större fel på handbromsen, kärvade lite bara, däremot lutar det åt att växellådan är på upphällningen. Hurra!! :evil: "Dåligt lammellpaket" för backväxeln är rådande teori från bilverkstan (BDS).
Har tittat runt lite och andra ger uppgifter om 30-40'000 kr för en utbytes eller renoverad växellåda. Har en offert liggande från Hellsten växellådor, de vill ha 28'000 kr för en renovering, 22'000 för en utbyteslåda som gått 9'000 mil. Då är väl inte arbetet med heller antar jag.

Så... hur löser man det här bäst. Reservdelsbil? Skrotning? Plocka ner och sälja lösa delar?

En XC90 -03 som gått 24'000 mil får man ge ca 30-50'000 för på Blocket beroende på mil, skick, utrustning osv. Att reparera den sambon har för 30 papp, minst, känns... sådär. Ingen lysande affär direkt.

Så förslag på bästa ekonomiska lösning mottages tacksamt. ??:-/
#1216614
Att just backen ger sig på en Aisin Warner låda, låter märkligt.
Brukar bli hårda växlingar pga dålig olja oftast.

Då tror ju jag mer på mjukvarufel, eller liknande.

Eller har du V6?
Då är det en rent usel GM låda, där allt kan hända.....

Laga eller inte laga är frågan.
Ett verkstadsjobb drar iväg.....

Ett kopplingsbyte skulle nog kosta runt 12-15,000kr i arbete.
Växelådsbyte är nog inte långt över.
Lägg sen låda och olja, mm på det.
#1216654
MickeM skrev: Eller har du V6?
Då är det en rent usel GM låda, där allt kan hända.....
Nej, ingen V6, en "vanlig" 2,5 T
MickeM skrev: Att just backen ger sig på en Aisin Warner låda, låter märkligt.
Brukar bli hårda växlingar pga dålig olja oftast.
OK. Näe, inga problem med växling när man har färdriktning framåt. Inga missljud, inga ryck, inga tröga växlingar... nothing! Felfritt.
Oljan bör väl vara OK om det nu inte är en massa drullar inne på Volvo som servar bilarna. Tror det finns en missad (mindre) service av alla som ska göras under bilens livslängd. Hittils.
Den går inte alltför många mil heller per år nu. Den är försäkrad upp till 1500 mil/år men vette tusan om det inte ligger närmare 1000 mil/år med nuvarande livssituation. Så det blir ganska långt mellan servicearna. Inte för att det gör något men den går inte "hårt" så att säga på något sätt. Hon kör ju tämligen lungt också, ingen Tina Turner där inte.
Däremot backade hon på ett tantskrälle som stannat på ett ohyggligt korkat ställe på en parkering. Låg fart, lite mindre plåtskador på den andra bilen (inte ett dammkorn på XC90'n :mrgreen: ) men de stannade ju med ett tvärt knyck. Kan det spela in på något sätt? Tycker det vore märkligt i så fall.
En annan sak sambon gjort mig uppmärksam på för en stund sedan var att hon säger att blir problemet blir "sämre" om underlaget är mjukt och slirigt. Dvs på en plan asfalterad parkering inne i stan "skuttar" den märkbart mindre. Däremot nu i det blöta höst/vinterrusket på en vattensjuk gräsmatta har den väldiga problem. Man får gasa satan för att övertyga den att backa, då skuttande som en lite känguru över gräsmattan. Då tänker man genast fyrhjulsdriften. Kan den vara inblandad på nå vis? Nån satans givare eller nåt som ger fel signal till datorn eller nåt? Kommentar?
MickeM skrev: Då tror ju jag mer på mjukvarufel, eller liknande.
Hmm, intressant. Är detta något man kan hitta på nån felsökning med instrument om man lämnar in den på Volvo?
#1216698
Fel i TCM (Transmition Controlle Module) var vanligare på första generationen, (S/V70) men allt kan hända.
Även lägesgivare på spaken, osv.
Felkoder bör kollas, givetvis, men det borde verkstaden den står på nu kunna fixa.

Allt sådant måste uteslutas, innan man rusar och byter låda.
Det är inget typiskt AW-fel.

Hur beter den sig när du står stilla och ändrar från D till R?
Som man förväntar sig?
Bara hugg, när den rullar?
Hugg även stillastående med backen i?
Hugger det, om du bromsar fast den på backen med fel fot, och ökar motorvarvet, men inte rör sig?

Hugg även om det går lätt bakåt? Typ utförsbacke.
Eller bara om det går tungt?
Bara om du svänger bakåt?

Har du testat att rulla bakåt i N? Utförsbacke typ.
Hugger det då?
Hur krafigt hugger det?

Förresten så ingår inte växellådsoljebyte i service.
Varken manuell eller automat.
"Behövs inte" enl Volvo, fast massor av bilar med aut behöver spolas för skitig olja.
Ta en titt på oljan. Svart = trubbel. Röd = ok.
Med +20k mil är den inte hallonsaftröd längre, men ska inte vara svart (= bytesdags för ett bra tag sen), och absolut inte lukta bränt (= oajjajaj!.)
#1216735
OK. Hmm.. finns en del att undersöka alltså. Bra det, på ett sätt.
MickeM skrev: Hur beter den sig när du står stilla och ändrar från D till R?
Som man förväntar sig?
Bara hugg, när den rullar?
Hugg även stillastående med backen i?
Hugger det, om du bromsar fast den på backen med fel fot, och ökar motorvarvet, men inte rör sig?

Hugg även om det går lätt bakåt? Typ utförsbacke.
Eller bara om det går tungt?
Bara om du svänger bakåt?

Har du testat att rulla bakåt i N? Utförsbacke typ.
Hugger det då?
Hur krafigt hugger det?
Litar inte på minnet, så jag ska kolla och dubbelkolla sakerna du nämner ovan när vi får hem den (förhoppningsvis) senare idag. Enda jag kan säga säkert just nu är att den hugger mycket kraftigt på vått/slirigt underlag. Kan komma en bit över 3000 rpm innan man betvingar den bakåt. När den då kommer i rull blir det något bättre men fortfarande kängurustil hela sträckan man backar. Samma symptom på fast underlag, som asfalt, men krävs inte samma höga rpm, bara kanske något högre än normalt, och den hugger/hoppar mindre.

Som sagt, ska kolla när den kommer hem.

Sen, tack som f-n för svaren och tipsen. :D

//R
#1216739
MickeM skrev:Fel i TCM (Transmition Controlle Module) var vanligare på första generationen, (S/V70) men allt kan hända.
Även lägesgivare på spaken, osv.
Felkoder bör kollas, givetvis, men det borde verkstaden den står på nu kunna fixa.

Förresten så ingår inte växellådsoljebyte i service.
Varken manuell eller automat.
"Behövs inte" enl Volvo, fast massor av bilar med aut behöver spolas för skitig olja.
Ta en titt på oljan. Svart = trubbel. Röd = ok.
Med +20k mil är den inte hallonsaftröd längre, men ska inte vara svart (= bytesdags för ett bra tag sen), och absolut inte lukta bränt (= oajjajaj!.)
Angående oljan, visst fasen, det är samma med Saabarna jag kört. Där tycker de heller inte man ska behöva byta nån olja. Hmm, jag undrar jag...

TCM låter elektriktriskt. Betyder givare och kontaktdon. Finns mycket som kan jä-las med sånt.
Hade en jobbarkompis som hade strul med fyrhjulsdriften på sin Opel modell nyare. Va in tre fyra gånger och bytte flera givare och kontaktdon här och där. Till slut bytte de en hel kabelstam som gick under bilen. Först då blev det bra. Han snacka nåt några kablar som va för klent dimensionerade och inte kunde leverera signal dit det skulle. Typ.

//R
#1216819
Nya rön.

Först, förtroendet för BDS har nu sjunkit som en blytacka till en ny bottennivå. Småkaxig drulle som lite snorkigt kommenterar att "så kan det gå om man inte byter olja och sköter om sin bil, typ. Tror snarare att han inte tycker om volvo-bilar eller helt enkelt inte är kompetent nog att ta hand om dem. Står och påstår att de kan bli en kostsam reparation (han hade inte tagit fram nå priser) för att bilen är 4-hjulsdriven och av en ovanlig modell! Ovanlig modell! Vad snackar han om. XC90'n är ju ingen prototyp direkt och jag tycker det kryllar av såna på vägarna. Hur många är inte 4-hjulsdrivna. Tomte.

Nåväl. Körde direkt från BDS till närmaste Bilia där sambon oftast brukar lämna in för service. Pratade med den tekniker som brukar serva hennes bil och han hade lite annat att säga. Han lyssnade på våran felbeskrivning, la pannan i djupa veck och kunde konstatera att om lamellpaketet till backväxeln var dålig så skulle skuttandet/hackandet vara mer påtagligt vid körning på fast underlag, inte mindre som det är i vårat fall. Vid fast underlag är ju motståndet högre och torde då ge upphov till mer hackande och berörda system får jobba mer.
Eftersom problemet blir mer påtagligt vid slirigt/ojämnt underlag trodde han mera på något vajsing med en kombination av 4WD/ABS/Antispin-systemen. När underlaget är halkigt och ojämnt när man backar och ett hjul "släpper" litegrann vill ju Anti-spin gå in och styra upp det hela. Samtidigt går väl 4WD in när det spinner lite. Vid vanlig drift är väl inte 4WD inkopplad, eller hur, utan den driver bara på framhjulen. 4WDn går in när de andra hjulen släpper/spinner. Om nu 4WD och Anti-spin (som egentligen är två delar av samma system ihopvävda, eller hur?) inte kommunicerar med varandra som de ska skulle de kunna ge upphov till detta hackande vid backning med kängruskutt som följd. Alltså två funktioner som arbetar "mot" varandra. Eller så är helt enkelt 4WDn paj.
Det finns två knappar i kupen med anknytning. Den ena står det 4WD på. Antar att man kan välja att koppla i och ur 4WDn med den. Den andra står det DSTC på. "Dynamic Stability & Traction Control", betyder det visst. Anti-spinn i folkmun, eller hur? Fick rådet att laborera med dessa knappar på eller av och backa för att se om det blir någon skillnad. Speciellt tryckte han på att stänga av DSTC.

Det är annat det än trasiga lameller och växellådsreparation för 30-40'000. Jädra egg-head på BDS och skrämma upp en på det där sättet. Han gör nog bäst i att låta bli Volvo och hålla sig till sina jänkare och lite Saabar istället. Arsel. :evil:

//R

edit: typo
#1216908
Man ska ALLTID ha flera oberoende diagnoser före jättereparation.
Annars blir man kanske blåst.

Men en van jänkarskruvare kan jag förstå tänker lamellpaket.
Inga datastyrda automater där inte.

Lästes det felkoder på Bilia?
#1216928
MickeM skrev: Man ska ALLTID ha flera oberoende diagnoser före jättereparation.
Annars blir man kanske blåst.
Mjo, det är jag med på. Hade ju t.ex. inte gått och beställt nåt hos BDS utan att kolla på fler ställen, Bilia förstås, innan man öppnar plånboken. Jämför, jämför är min melodi, "most bang for your buck". Prisjakt är favoritsajt. Men man tänder ju på alla cylindrar när någon börjar snacka om reparationer i klassen 30-40'000 kr.
MickeM skrev: Lästes det felkoder på Bilia?
Nej, inte än. Bara prat med "personlig servicetekniker" som det heter. Han inger gott förtroende, är bra att snacka med. Vi har dina tips sen tidigare som jag inte hunnit testa än samt det teknikern nämnde om DSTC. Ska undersökas under kommande dagar.
Vi småprovade lite när vi kom hem sambon och jag. Backade och körde fram och tillbaka på tomten nåra gånger. Svårare att få en reaktion nu när det är fruset på gräsmattan hemma, men ändå kändes det förvånansvärt bra. Får mig att tro att kanske handbromsen ÄR inblandad ändå på ett litet hörn fast han på BDS inte trodde det. Det var hon som körde så jag såg inte vad som stod i displayen men jag tror att enda gången vi fick en (liten!) reaktion med hack och skutt var när hon backade och svängde höger med DSTC urkopplad och 4WD ikopplad. Men, men, ska testas grundligare under dagarna som kommer.
Det kommer det en service i februari. Om det går att köra med bilen någorlunda normalt (bakåt alltså) tänkte vi vänta tills dess med en felkodsundersökning. Larmet har fått för sig att liva upp stämningen hos grannarna också genom att gå igång lite då och då utan anledning. Kan vara bra med felkodsläsning av flera skäl.

Återkommer med "testresultat" senare.

(sen, varför i helsike får jag ingen notifiering när det kommer nya inlägg i den här tråden!?)

//R
#1217684
Återkommer här med "testresultat" på de saker MickeM undrade över i tidigare inlägg.

Hur beter den sig när du står stilla och ändrar från D till R? Som man förväntar sig?
Normalt tycker jag. Bara den där lilla "knuffen" som blir som vanligt när man t.ex. går från P till D eller då D till R.

Bara hugg, när den rullar?
Ja.

Hugg även stillastående med backen i?
Nej.

Hugger det, om du bromsar fast den på backen med fel fot, och ökar motorvarvet, men inte rör sig?
Nej.

Hugg även om det går lätt bakåt? Typ utförsbacke. Eller bara om det går tungt?
Nja, kanske. Betydligt bättre nu efter justeringen av handbromsen. Faktiskt svårt att provocera fram hugg på plan mark, backandes rakt bakåt i uppförsbacke. Kopplar man sen ur DSTC'n ("Anti-spin") så kan jag inte avgöra om det är små hugg man känner eller "svajet" som blir när man kör över smågropar.

Bara om du svänger bakåt?
Ja. Här känns det skillnad. Oavsett om det är lutning eller plant underlag är det inte svårt att provocera fram hugg när man svänger åt endera hållet. Men, det är inte konsekvent. Ibland när man svänger och backar hugger och skuttar bilen nästan som innan bromsjussteringen, ibland inte alls. Backar och svänger man 10 gånger så får man hugg uppskattningsvis 7 av 10 gånger och de gånger de blir varierar de i styrka. Däremot blir det en väsentlig förbättring (kanske till och med helt bra) om man kopplar ur DSTC'n.

Har du testat att rulla bakåt i N? Utförsbacke typ. Hugger det då?
Nej.

Hur krafigt hugger det?
Som nämnts i tidigare inlägg, innan bromsjusteringen kunde man ibland få pressa på uppåt 3'000 rpm för att få bilen att röra sig över huvud taget och när det väl skedde var det kraftiga hugg med kängruskutt-stil på backningen. Efter bromsjusteringen har jag inte lyckats provocera fram lika starka hugg utan mera... "medelstarka" som mest. Så handbromsen ÄR inblandad oavsett vad den där snubben på BDS hävdar.

Summa, summarum. Min lekmannabedömning är att det inte alls är fel på växellådan. Problemet ligger någonstans i styrsystemet för DSTC'n (Anti-spin) och/eller 4WD'n. Vidare tror jag att den kärvande handbromsen gjorde "styrsystemsproblemet" värre men var inte orsaken till huggningarna.
Så... det är väl bara och köra på. Antar jag. Vill man backa och man känner att det börjar hacka litegrann är det bara och trycka på knappen för DSTC'n så försvinner problemet. Bara tuta å köra. :-)-) Åtmindstone fram till service i februari. Kommer begära att man kopplar upp sig och letar felkoder då när den ändå är inlämnad. Framkommer det inget spektakulärt då är det väl bara och köra på tills det brakar ihop helt, får man ta ställning till då vad som behövs göras. Är det fel på DSTC'n/4WD'n är väl det heller ingen billig historia men det kommer förhoppningsvis inte upp i 40'000 kr i alla fall...

//R

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]