XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav roddjer tis 05 dec 2017, 17:09

Hade sambons fläskräser inne på renovering/översyn av handbroms då vi misstänkte nå skit med den. Symptomen är att den "skuttar" och liksom hackar när man backar. Inga större fel på handbromsen, kärvade lite bara, däremot lutar det åt att växellådan är på upphällningen. Hurra!! :evil: "Dåligt lammellpaket" för backväxeln är rådande teori från bilverkstan (BDS).
Har tittat runt lite och andra ger uppgifter om 30-40'000 kr för en utbytes eller renoverad växellåda. Har en offert liggande från Hellsten växellådor, de vill ha 28'000 kr för en renovering, 22'000 för en utbyteslåda som gått 9'000 mil. Då är väl inte arbetet med heller antar jag.

Så... hur löser man det här bäst. Reservdelsbil? Skrotning? Plocka ner och sälja lösa delar?

En XC90 -03 som gått 24'000 mil får man ge ca 30-50'000 för på Blocket beroende på mil, skick, utrustning osv. Att reparera den sambon har för 30 papp, minst, känns... sådär. Ingen lysande affär direkt.

Så förslag på bästa ekonomiska lösning mottages tacksamt. ??:-/
roddjer
Halkkörning
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 16:10
Ort: Bergslagen
Kör: Saab 9000 A50 -98, VW Transporter -88



Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav MickeM tis 05 dec 2017, 20:32

Att just backen ger sig på en Aisin Warner låda, låter märkligt.
Brukar bli hårda växlingar pga dålig olja oftast.

Då tror ju jag mer på mjukvarufel, eller liknande.

Eller har du V6?
Då är det en rent usel GM låda, där allt kan hända.....

Laga eller inte laga är frågan.
Ett verkstadsjobb drar iväg.....

Ett kopplingsbyte skulle nog kosta runt 12-15,000kr i arbete.
Växelådsbyte är nog inte långt över.
Lägg sen låda och olja, mm på det.
Volvo V70 2,4 140hk manuell. ca 30,000mil
Modellår: 2005.
Motor: B5244S2
Växellåda M56LK
Utr pkt: Adition + telefon.
Stereo: HU650
Jag har Volvo-specifik handhållen OBD läsare för alla system, och kan hjälpa till med felkoder. (Du får laga själv)
MickeM
Volvotok
 
Inlägg: 2170
Blev medlem: tor 26 jun 2014, 17:54
Ort: Ludvika
Kör: Volvo V70 140hk -05. Toyota Rav4 -02

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav roddjer tis 05 dec 2017, 22:14

MickeM skrev:Eller har du V6?
Då är det en rent usel GM låda, där allt kan hända.....

Nej, ingen V6, en "vanlig" 2,5 T

MickeM skrev:Att just backen ger sig på en Aisin Warner låda, låter märkligt.
Brukar bli hårda växlingar pga dålig olja oftast.

OK. Näe, inga problem med växling när man har färdriktning framåt. Inga missljud, inga ryck, inga tröga växlingar... nothing! Felfritt.
Oljan bör väl vara OK om det nu inte är en massa drullar inne på Volvo som servar bilarna. Tror det finns en missad (mindre) service av alla som ska göras under bilens livslängd. Hittils.
Den går inte alltför många mil heller per år nu. Den är försäkrad upp till 1500 mil/år men vette tusan om det inte ligger närmare 1000 mil/år med nuvarande livssituation. Så det blir ganska långt mellan servicearna. Inte för att det gör något men den går inte "hårt" så att säga på något sätt. Hon kör ju tämligen lungt också, ingen Tina Turner där inte.
Däremot backade hon på ett tantskrälle som stannat på ett ohyggligt korkat ställe på en parkering. Låg fart, lite mindre plåtskador på den andra bilen (inte ett dammkorn på XC90'n :mrgreen: ) men de stannade ju med ett tvärt knyck. Kan det spela in på något sätt? Tycker det vore märkligt i så fall.
En annan sak sambon gjort mig uppmärksam på för en stund sedan var att hon säger att blir problemet blir "sämre" om underlaget är mjukt och slirigt. Dvs på en plan asfalterad parkering inne i stan "skuttar" den märkbart mindre. Däremot nu i det blöta höst/vinterrusket på en vattensjuk gräsmatta har den väldiga problem. Man får gasa satan för att övertyga den att backa, då skuttande som en lite känguru över gräsmattan. Då tänker man genast fyrhjulsdriften. Kan den vara inblandad på nå vis? Nån satans givare eller nåt som ger fel signal till datorn eller nåt? Kommentar?

MickeM skrev:Då tror ju jag mer på mjukvarufel, eller liknande.

Hmm, intressant. Är detta något man kan hitta på nån felsökning med instrument om man lämnar in den på Volvo?
roddjer
Halkkörning
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 16:10
Ort: Bergslagen
Kör: Saab 9000 A50 -98, VW Transporter -88

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav MickeM ons 06 dec 2017, 06:07

Fel i TCM (Transmition Controlle Module) var vanligare på första generationen, (S/V70) men allt kan hända.
Även lägesgivare på spaken, osv.
Felkoder bör kollas, givetvis, men det borde verkstaden den står på nu kunna fixa.

Allt sådant måste uteslutas, innan man rusar och byter låda.
Det är inget typiskt AW-fel.

Hur beter den sig när du står stilla och ändrar från D till R?
Som man förväntar sig?
Bara hugg, när den rullar?
Hugg även stillastående med backen i?
Hugger det, om du bromsar fast den på backen med fel fot, och ökar motorvarvet, men inte rör sig?

Hugg även om det går lätt bakåt? Typ utförsbacke.
Eller bara om det går tungt?
Bara om du svänger bakåt?

Har du testat att rulla bakåt i N? Utförsbacke typ.
Hugger det då?
Hur krafigt hugger det?

Förresten så ingår inte växellådsoljebyte i service.
Varken manuell eller automat.
"Behövs inte" enl Volvo, fast massor av bilar med aut behöver spolas för skitig olja.
Ta en titt på oljan. Svart = trubbel. Röd = ok.
Med +20k mil är den inte hallonsaftröd längre, men ska inte vara svart (= bytesdags för ett bra tag sen), och absolut inte lukta bränt (= oajjajaj!.)
Volvo V70 2,4 140hk manuell. ca 30,000mil
Modellår: 2005.
Motor: B5244S2
Växellåda M56LK
Utr pkt: Adition + telefon.
Stereo: HU650
Jag har Volvo-specifik handhållen OBD läsare för alla system, och kan hjälpa till med felkoder. (Du får laga själv)
MickeM
Volvotok
 
Inlägg: 2170
Blev medlem: tor 26 jun 2014, 17:54
Ort: Ludvika
Kör: Volvo V70 140hk -05. Toyota Rav4 -02

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav roddjer ons 06 dec 2017, 09:37

OK. Hmm.. finns en del att undersöka alltså. Bra det, på ett sätt.
MickeM skrev:Hur beter den sig när du står stilla och ändrar från D till R?
Som man förväntar sig?
Bara hugg, när den rullar?
Hugg även stillastående med backen i?
Hugger det, om du bromsar fast den på backen med fel fot, och ökar motorvarvet, men inte rör sig?

Hugg även om det går lätt bakåt? Typ utförsbacke.
Eller bara om det går tungt?
Bara om du svänger bakåt?

Har du testat att rulla bakåt i N? Utförsbacke typ.
Hugger det då?
Hur krafigt hugger det?

Litar inte på minnet, så jag ska kolla och dubbelkolla sakerna du nämner ovan när vi får hem den (förhoppningsvis) senare idag. Enda jag kan säga säkert just nu är att den hugger mycket kraftigt på vått/slirigt underlag. Kan komma en bit över 3000 rpm innan man betvingar den bakåt. När den då kommer i rull blir det något bättre men fortfarande kängurustil hela sträckan man backar. Samma symptom på fast underlag, som asfalt, men krävs inte samma höga rpm, bara kanske något högre än normalt, och den hugger/hoppar mindre.

Som sagt, ska kolla när den kommer hem.

Sen, tack som f-n för svaren och tipsen. :D

//R
roddjer
Halkkörning
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 16:10
Ort: Bergslagen
Kör: Saab 9000 A50 -98, VW Transporter -88

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav roddjer ons 06 dec 2017, 10:00

MickeM skrev:Fel i TCM (Transmition Controlle Module) var vanligare på första generationen, (S/V70) men allt kan hända.
Även lägesgivare på spaken, osv.
Felkoder bör kollas, givetvis, men det borde verkstaden den står på nu kunna fixa.

Förresten så ingår inte växellådsoljebyte i service.
Varken manuell eller automat.
"Behövs inte" enl Volvo, fast massor av bilar med aut behöver spolas för skitig olja.
Ta en titt på oljan. Svart = trubbel. Röd = ok.
Med +20k mil är den inte hallonsaftröd längre, men ska inte vara svart (= bytesdags för ett bra tag sen), och absolut inte lukta bränt (= oajjajaj!.)

Angående oljan, visst fasen, det är samma med Saabarna jag kört. Där tycker de heller inte man ska behöva byta nån olja. Hmm, jag undrar jag...

TCM låter elektriktriskt. Betyder givare och kontaktdon. Finns mycket som kan jä-las med sånt.
Hade en jobbarkompis som hade strul med fyrhjulsdriften på sin Opel modell nyare. Va in tre fyra gånger och bytte flera givare och kontaktdon här och där. Till slut bytte de en hel kabelstam som gick under bilen. Först då blev det bra. Han snacka nåt några kablar som va för klent dimensionerade och inte kunde leverera signal dit det skulle. Typ.

//R
roddjer
Halkkörning
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 16:10
Ort: Bergslagen
Kör: Saab 9000 A50 -98, VW Transporter -88

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav roddjer ons 06 dec 2017, 17:07

Nya rön.

Först, förtroendet för BDS har nu sjunkit som en blytacka till en ny bottennivå. Småkaxig drulle som lite snorkigt kommenterar att "så kan det gå om man inte byter olja och sköter om sin bil, typ. Tror snarare att han inte tycker om volvo-bilar eller helt enkelt inte är kompetent nog att ta hand om dem. Står och påstår att de kan bli en kostsam reparation (han hade inte tagit fram nå priser) för att bilen är 4-hjulsdriven och av en ovanlig modell! Ovanlig modell! Vad snackar han om. XC90'n är ju ingen prototyp direkt och jag tycker det kryllar av såna på vägarna. Hur många är inte 4-hjulsdrivna. Tomte.

Nåväl. Körde direkt från BDS till närmaste Bilia där sambon oftast brukar lämna in för service. Pratade med den tekniker som brukar serva hennes bil och han hade lite annat att säga. Han lyssnade på våran felbeskrivning, la pannan i djupa veck och kunde konstatera att om lamellpaketet till backväxeln var dålig så skulle skuttandet/hackandet vara mer påtagligt vid körning på fast underlag, inte mindre som det är i vårat fall. Vid fast underlag är ju motståndet högre och torde då ge upphov till mer hackande och berörda system får jobba mer.
Eftersom problemet blir mer påtagligt vid slirigt/ojämnt underlag trodde han mera på något vajsing med en kombination av 4WD/ABS/Antispin-systemen. När underlaget är halkigt och ojämnt när man backar och ett hjul "släpper" litegrann vill ju Anti-spin gå in och styra upp det hela. Samtidigt går väl 4WD in när det spinner lite. Vid vanlig drift är väl inte 4WD inkopplad, eller hur, utan den driver bara på framhjulen. 4WDn går in när de andra hjulen släpper/spinner. Om nu 4WD och Anti-spin (som egentligen är två delar av samma system ihopvävda, eller hur?) inte kommunicerar med varandra som de ska skulle de kunna ge upphov till detta hackande vid backning med kängruskutt som följd. Alltså två funktioner som arbetar "mot" varandra. Eller så är helt enkelt 4WDn paj.
Det finns två knappar i kupen med anknytning. Den ena står det 4WD på. Antar att man kan välja att koppla i och ur 4WDn med den. Den andra står det DSTC på. "Dynamic Stability & Traction Control", betyder det visst. Anti-spinn i folkmun, eller hur? Fick rådet att laborera med dessa knappar på eller av och backa för att se om det blir någon skillnad. Speciellt tryckte han på att stänga av DSTC.

Det är annat det än trasiga lameller och växellådsreparation för 30-40'000. Jädra egg-head på BDS och skrämma upp en på det där sättet. Han gör nog bäst i att låta bli Volvo och hålla sig till sina jänkare och lite Saabar istället. Arsel. :evil:

//R

edit: typo
roddjer
Halkkörning
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 16:10
Ort: Bergslagen
Kör: Saab 9000 A50 -98, VW Transporter -88

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav MickeM ons 06 dec 2017, 20:51

Man ska ALLTID ha flera oberoende diagnoser före jättereparation.
Annars blir man kanske blåst.

Men en van jänkarskruvare kan jag förstå tänker lamellpaket.
Inga datastyrda automater där inte.

Lästes det felkoder på Bilia?
Volvo V70 2,4 140hk manuell. ca 30,000mil
Modellår: 2005.
Motor: B5244S2
Växellåda M56LK
Utr pkt: Adition + telefon.
Stereo: HU650
Jag har Volvo-specifik handhållen OBD läsare för alla system, och kan hjälpa till med felkoder. (Du får laga själv)
MickeM
Volvotok
 
Inlägg: 2170
Blev medlem: tor 26 jun 2014, 17:54
Ort: Ludvika
Kör: Volvo V70 140hk -05. Toyota Rav4 -02

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav roddjer ons 06 dec 2017, 21:36

MickeM skrev:Man ska ALLTID ha flera oberoende diagnoser före jättereparation.
Annars blir man kanske blåst.

Mjo, det är jag med på. Hade ju t.ex. inte gått och beställt nåt hos BDS utan att kolla på fler ställen, Bilia förstås, innan man öppnar plånboken. Jämför, jämför är min melodi, "most bang for your buck". Prisjakt är favoritsajt. Men man tänder ju på alla cylindrar när någon börjar snacka om reparationer i klassen 30-40'000 kr.

MickeM skrev:Lästes det felkoder på Bilia?

Nej, inte än. Bara prat med "personlig servicetekniker" som det heter. Han inger gott förtroende, är bra att snacka med. Vi har dina tips sen tidigare som jag inte hunnit testa än samt det teknikern nämnde om DSTC. Ska undersökas under kommande dagar.
Vi småprovade lite när vi kom hem sambon och jag. Backade och körde fram och tillbaka på tomten nåra gånger. Svårare att få en reaktion nu när det är fruset på gräsmattan hemma, men ändå kändes det förvånansvärt bra. Får mig att tro att kanske handbromsen ÄR inblandad ändå på ett litet hörn fast han på BDS inte trodde det. Det var hon som körde så jag såg inte vad som stod i displayen men jag tror att enda gången vi fick en (liten!) reaktion med hack och skutt var när hon backade och svängde höger med DSTC urkopplad och 4WD ikopplad. Men, men, ska testas grundligare under dagarna som kommer.
Det kommer det en service i februari. Om det går att köra med bilen någorlunda normalt (bakåt alltså) tänkte vi vänta tills dess med en felkodsundersökning. Larmet har fått för sig att liva upp stämningen hos grannarna också genom att gå igång lite då och då utan anledning. Kan vara bra med felkodsläsning av flera skäl.

Återkommer med "testresultat" senare.

(sen, varför i helsike får jag ingen notifiering när det kommer nya inlägg i den här tråden!?)

//R
roddjer
Halkkörning
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 16:10
Ort: Bergslagen
Kör: Saab 9000 A50 -98, VW Transporter -88

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav roddjer sön 10 dec 2017, 22:16

Återkommer här med "testresultat" på de saker MickeM undrade över i tidigare inlägg.

Hur beter den sig när du står stilla och ändrar från D till R? Som man förväntar sig?
Normalt tycker jag. Bara den där lilla "knuffen" som blir som vanligt när man t.ex. går från P till D eller då D till R.

Bara hugg, när den rullar?
Ja.

Hugg även stillastående med backen i?
Nej.

Hugger det, om du bromsar fast den på backen med fel fot, och ökar motorvarvet, men inte rör sig?
Nej.

Hugg även om det går lätt bakåt? Typ utförsbacke. Eller bara om det går tungt?
Nja, kanske. Betydligt bättre nu efter justeringen av handbromsen. Faktiskt svårt att provocera fram hugg på plan mark, backandes rakt bakåt i uppförsbacke. Kopplar man sen ur DSTC'n ("Anti-spin") så kan jag inte avgöra om det är små hugg man känner eller "svajet" som blir när man kör över smågropar.

Bara om du svänger bakåt?
Ja. Här känns det skillnad. Oavsett om det är lutning eller plant underlag är det inte svårt att provocera fram hugg när man svänger åt endera hållet. Men, det är inte konsekvent. Ibland när man svänger och backar hugger och skuttar bilen nästan som innan bromsjussteringen, ibland inte alls. Backar och svänger man 10 gånger så får man hugg uppskattningsvis 7 av 10 gånger och de gånger de blir varierar de i styrka. Däremot blir det en väsentlig förbättring (kanske till och med helt bra) om man kopplar ur DSTC'n.

Har du testat att rulla bakåt i N? Utförsbacke typ. Hugger det då?
Nej.

Hur krafigt hugger det?
Som nämnts i tidigare inlägg, innan bromsjusteringen kunde man ibland få pressa på uppåt 3'000 rpm för att få bilen att röra sig över huvud taget och när det väl skedde var det kraftiga hugg med kängruskutt-stil på backningen. Efter bromsjusteringen har jag inte lyckats provocera fram lika starka hugg utan mera... "medelstarka" som mest. Så handbromsen ÄR inblandad oavsett vad den där snubben på BDS hävdar.

Summa, summarum. Min lekmannabedömning är att det inte alls är fel på växellådan. Problemet ligger någonstans i styrsystemet för DSTC'n (Anti-spin) och/eller 4WD'n. Vidare tror jag att den kärvande handbromsen gjorde "styrsystemsproblemet" värre men var inte orsaken till huggningarna.
Så... det är väl bara och köra på. Antar jag. Vill man backa och man känner att det börjar hacka litegrann är det bara och trycka på knappen för DSTC'n så försvinner problemet. Bara tuta å köra. :-)-) Åtmindstone fram till service i februari. Kommer begära att man kopplar upp sig och letar felkoder då när den ändå är inlämnad. Framkommer det inget spektakulärt då är det väl bara och köra på tills det brakar ihop helt, får man ta ställning till då vad som behövs göras. Är det fel på DSTC'n/4WD'n är väl det heller ingen billig historia men det kommer förhoppningsvis inte upp i 40'000 kr i alla fall...

//R
roddjer
Halkkörning
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 16:10
Ort: Bergslagen
Kör: Saab 9000 A50 -98, VW Transporter -88

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav MickeM mån 11 dec 2017, 06:13

Med dom testen tycker jag också att lådan verkar vara oskyldig.

Ett till test:
Om du kör FRAMÅT i skarp cirkel (tex tom parkering), blinkar antisladdlampan då?
Testa båda hållen.

Om antisspinn går in då, är det sannolikt en främre ABS ring som är dålig.
Naturligtvis ska du köra så antispinn INTE borde gå in, men något fortare än du gör normalt, i tex 90' korsningar.
Om du förstår.

Kan vara bak också, även om dom ringarna är mycket kraftigare.
Dom skulle kunna vara väldigt skitiga, och kanske regjordes lite när handbromsen fixades.

Du skulle kunna testa att backa sakta i en cirkel och se om antispinnlampan blinkar när huggen kommer.
Då är det 100% antispinnrelaterat.

Visst står det R i kombiinstrumentet, lika som de andra växellägena?
Om tex växelgivaren är kass, och ABS inte vet att R är i, så får kanske systemet spel.
Volvo V70 2,4 140hk manuell. ca 30,000mil
Modellår: 2005.
Motor: B5244S2
Växellåda M56LK
Utr pkt: Adition + telefon.
Stereo: HU650
Jag har Volvo-specifik handhållen OBD läsare för alla system, och kan hjälpa till med felkoder. (Du får laga själv)
MickeM
Volvotok
 
Inlägg: 2170
Blev medlem: tor 26 jun 2014, 17:54
Ort: Ludvika
Kör: Volvo V70 140hk -05. Toyota Rav4 -02

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav roddjer mån 11 dec 2017, 10:12

Mhmm, fler test, härlgt. :D

Intressant. Har lite knapert med tid några dagar framöver men återkommer med svar när det hinns med.

//R
roddjer
Halkkörning
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 16:10
Ort: Bergslagen
Kör: Saab 9000 A50 -98, VW Transporter -88

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav rosefors tor 14 dec 2017, 19:55

Det låter som att du har fel på diffen fram eller bak. Fenomenet du beskriver är exakt samma som när en diff låset eller "bromsar" som man säger. Är du helt säker på att du inte har problemet när du kör framåt?

Försök hitta nånstans där först ett bakhjul och den ett framhjul snurrar utan motstånd (där det är halt) och ge gas.
rosefors
Halkkörning
 
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 22:42

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav rosefors tor 14 dec 2017, 20:11

Skummade igenom lite gamla forumsinlägg ang XC90. Verkar vara öppna diffar på din bil. Vanligt med fel på lagena på bakdiffen men det get oljud som symptom och inte vad du beskriver.

Jag tror inte det är lamellerna i växellådan som är problemet. Du borde höra om det är antispinnrelaterat. ABSenheten fram ska jobba då och den låter i regel som den gör när du försöker låsa hjulen på halt underlag.

Min gissning är att det är din haldexkoppling som är boven. Den fungerar till viss del också som en diff, vilket den måste göra när man framför allt svänger.
rosefors
Halkkörning
 
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 22:42

Re: XC90 -03, automatväxellåda med krånglande backväxel. Skrot?

Inläggav roddjer tor 14 dec 2017, 22:32

rosefors skrev:Det låter som att du har fel på diffen fram eller bak. Fenomenet du beskriver är exakt samma som när en diff låset eller "bromsar" som man säger. Är du helt säker på att du inte har problemet när du kör framåt?

Försök hitta nånstans där först ett bakhjul och den ett framhjul snurrar utan motstånd (där det är halt) och ge gas.


Diffen. Hmm.. Ny teori, mystiken tätnar...

Problem vid körning framåt
Nej, det tycker jag inte. Har inte "provocerat", så att säga, i körriktning framåt. Det som MickeM nämner tidigare i tråden, att köra skarpa svängar framåt har jag inte provat än men ska göras så småningom. Men annars, vanlig "normal" körning framåt, ingenting, nada. Fullt normalt.

En tanke som då smyger sig på. Är diffen elektriskt styrd på något sätt på de här mackapärerna? Haldexkoppling? Öhh.. ??:-/

Jag är övertygad om att det är något elektriskt fel eftersom det inte är konsekvent. Nu efter bromsjusteringen uppkommer felet oftast men inte alltid vid körning bakåt i mer eller mindre skarp sväng. Oftast, som sagt, kanske 7 ggr av 10.
Min erfarenhet är att mekaniska problem nästan alltid är konsekventa. Kan man återskapa samma situation gång på gång och testa en svag punkt (mekaniskt) så kommer det oftast att ge samma utslag. I.e, kör man med en bil med dålig stötdämpare tillräckligt fort över en rejäl grop 10 ggr kommer stötdämparen också att slå igenom 10 ggr. Elektriska problem är lurigare. Saker fungerar ibland och ibland inte, till synes under samma förhållanden. Glappkontakt i anslutningsdon, dåliga lödningar, lödningar som släppt av mekaniska påfrestningar, kabelbrott, oxid, m.m. möjligheterna är många i ett sånt fall.

//R
roddjer
Halkkörning
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 16:10
Ort: Bergslagen
Kör: Saab 9000 A50 -98, VW Transporter -88



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 30 gäster