Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fillemannen
#1216027
Tjena har planer på att köpa en vida /dice och undrar om den här är något å ha?
https://www.aliexpress.com/item/Newest- ... ae6e6dbcdd

Sen har jag lite allmäna frågor gällande vida/dice.
Funkar det till nyare volvo bilar som min volvo xc60 -13, och även äldre bilar som min v70n -04?
Kan man dra tillbaka elektrisk handbroms med den?
Kan man noställa felkoden srs airbag servive?

Har en känsla att tråden ligger fel men hittade inget vettigt ställe att läge den på.
av andersuw
#1216061
Det finns massor av tidigare trådar som besvarar flertalet av dina frågor, inte bara den långa Stefan pekar på utan också en massa kortare.
Fillemannen skrev:Tjena har planer på att köpa en vida /dice och undrar om den här är något å ha?
https://www.aliexpress.com/item/Newest- ... ae6e6dbcdd
Ingen aning. Det finns massor av säljare, massor av olika tänkbara mjukvaruproblem beroende på vilket paket du köper och vilken datorutrustning du skall installera på, diverse kvalitetsskillnader på själva DiCEarna och stora skillnader när det gäller vilken support från säljaren man kan räkna med. Det är en djungel och på den här punkten är det bara att hänvisa till den tråd Stefan redan länkat till.
Fillemannen skrev:Funkar det till nyare volvo bilar som min volvo xc60 -13, och även äldre bilar som min v70n -04?
I intervallet 04 till 13 funkar det. Men kommunikationen mellan den VIDA/DiCE-utrustning du kan köpa och bilen funkar inte på hur gamla bilar som helst och heller inte på hur nya som helst.
Fillemannen skrev:Kan man dra tillbaka elektrisk handbroms med den?
Ja det tror jag även om jag aldrig provat att göra det själv.
Fillemannen skrev:Kan man noställa felkoden srs airbag servive?
Ja den och alla andra felkoder. Fast om felsymptomet finns kvar kommer förstås felkoden tillbaka med omedelbar verkan.
Fillemannen skrev:Har en känsla att tråden ligger fel men hittade inget vettigt ställe att läge den på.
Allmän bildiskussion är en bättre forumdel än den här med tanke på de frågor du har.
Användarvisningsbild
av Hioda
#1216775
Jag kör DICE med min V70 2011 och det ska finnas stöd för modeller upp till 2014 som jag har förstått.
av Jonas_latt
#1216831
Du kan felsöka alla Volvo från 99 och upp till programvarans årsmodell. Tror det finns till 2014 just nu.
Du kan göra allt som.wn verkstad kan förutom att uppgradera programvaror och sånt.

Jag körde nyligen handbromsen i serviceläge för att kunna byta bromsar Ibak på en v60 - 12
av andersuw
#1216857
Den sista version av VIDA som man kan köpa är 2014D. Därefter övergick Volvo till en VIDA-version som är helt Internetbaserad och därför bara kan användas om man har abonnemang hos Volvo. Men 2014D funkar fullt på åtminstone en del av årsmodell -15, kanske hela. Jag har själv en V70 -15 tillverkad vecka 47 2014 och på den funkar det dessbättre. Däremot är det så vitt jag vet stopp för alla MY -16.

Sedan kan man förstås ha god nytta av VIDA även om man har en MY -16. Det är ingen idé att skaffa en DiCE eftersom man inte kan använda den tillsammans med VIDA för att kommunicera med bilen. Det får man göra med en separat felkodsläsare/diagnosinstrument. Men enbart VIDA kan man ju hitta för några hundralappar och programmet innehåller ju en massa matnyttig information som inte är lätt att komma åt på annat sätt, t.ex. information om vad felkoder betyder, reservdelsförteckning med sprängskisser, demonterings- och monteringsanvisningar, diverse specifikationer m.m. Och även om det kan tänkas ha gjort någon enstaka förändring här eller där som gör den informationen lite inaktuell för just en MY -16 kommer den sannolikt att stämma i minst 99 procent av fallen.
Användarvisningsbild
av greeeken
#1217231
Fillemannen skrev:Tjena har planer på att köpa en vida /dice och undrar om den här är något å ha?
https://www.aliexpress.com/item/Newest- ... ae6e6dbcdd

Sen har jag lite allmäna frågor gällande vida/dice.
Funkar det till nyare volvo bilar som min volvo xc60 -13, och även äldre bilar som min v70n -04?
Kan man dra tillbaka elektrisk handbroms med den?
Kan man noställa felkoden srs airbag servive?

Har en känsla att tråden ligger fel men hittade inget vettigt ställe att läge den på.

Funkar bra.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]