Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svedu
#1215977
Jag har köpt min första XC90 2,5T 2003 och vill kunna få så mycket hjälp som möjligt vid eventuella felsökningar i hela bilen.

Jag kolla runt på nätet men det är svårt att hitta rätt ODB läsare i det stora utbudet.
Mitt önskemål är att kunna se felkoder ( och stänga av dessa) för mer än bara motor och kraftöverföring. Med andra ord så heltäckande som möjligt men ändå lättöverskådligt, i första hand för Volvo bilar men om den kan de flesta andra märkena så är det trevligt.

Jag har egna bärbara datorer (med win 7 Pro, och Win 10 med wifi, bluetooth och USB) men även en helt egen enhet är tänkbart alternativ.

Tack på förhand!
/
svedu

svedu2007ATsuomi24.fi
av svedu
#1215985
S1mp4n skrev:VIDA är självklart det bästa när man har med Volvo att göra.
Själv investerade jag i en PPC3 felkodsläsare som kan läsa de flesta felkoder på de flesta bilmärken.
tack för ditt snabba svar, kan du skicka en länk till rekpektive enhet så att jag kan läsa mer och kanske köpa dessa?
#1216028
Vida alla dagar i veckan. Jag har också en PPC3 ,den har 2 fördelar den fungerar med flera bilmärken och är snabbare att ta fram och läsa felkoder ,man behöver inte vänta windows startprocess.
Men sen då , flera felkoder är väldig allmänna och samma kan man säga också BSRs förklaringar och då måste man i alla fall gå in i Vida och söka förklaringar och vidare felsökningstips. Dessutom for man reservdelskatalogen och mycket mera.
av svedu
#1216080
glock40sw skrev:Vida alla dagar i veckan. Jag har också en PPC3 ,den har 2 fördelar den fungerar med flera bilmärken och är snabbare att ta fram och läsa felkoder ,man behöver inte vänta windows startprocess.
Men sen då , flera felkoder är väldig allmänna och samma kan man säga också BSRs förklaringar och då måste man i alla fall gå in i Vida och söka förklaringar och vidare felsökningstips. Dessutom for man reservdelskatalogen och mycket mera.
Kan man beställa vilken som helst VIDA enhet från EBAY? Priset verkar ligga på £60-70pund+moms.
Exempel: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... 5573.m1684
#1216169
man kommer väldigt långt med en ELM 327 för 20kr får upp koderna smidigt i telefonen via blåtand och kan enkelt nolla dom på någon sekund och tar ingen plats heller.

men för mer heltäckande och kunna släcka exempeklvis airbag lampan krävs dyrare utrustning, ett alternativ till VIDA och hålla på och knöla med en laptop är iCarsoft i906, tydlig färgskärm och lätt att navigera
https://www.ebay.com/itm/iCarsoft-i906- ... SwkLhaIxWW

jag har alla tre men sällan som jag orkar släpa fram allt som krävs för VIDA, dom andra två förvaras enkelt i handskfacket eller mittkonsollen
#1216187
Man behöver inte nödvändigtvis knöla med en laptop för att använda VIDA/DiCE. När jag är på hemmaplan föredrar jag att köra fram bilen till fönstret vid arbetsrummet och sedan koppla upp mig mot DiCE via Bluetooth från min stationära dator. Vill jag prata med bilen när jag är på resa blir det däremot laptopen eller en ELM-klon i kombination med mobilen.

VIDA vill man ju för övrigt ha alldeles oavsett vilken elektronik man använder för att kommunicera med bilen. Innan jag skaffade VIDA/DiCE använde jag BSRs läsare (första generationen) specifikt avsedd för Volvo för att läsa och radera felkoder samt VIDA för uttolkningen av koderna plus allt annat. Det funkade bra i många år men den gamla läsaren klarar bara de gamla P2-bilarna (V70N m.fl.), inte nästa generation.
#1217973
Beställde en sådan VIDA/DICE från Kina nu så får se hur den fungerar.
Vad jag förstått så kan det underlätta att ha en annan felkodsläsare ligga i bilen men det får bli en framtida investering.
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]